Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 62371 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#693978
Joakim S skrev:
williamm skrev:
Joakim S skrev:Jag gav en fungerande 346XPG (inte den jag köpte sist, utan den första jag hade), för både 2077:an och 2171:an. Det är bara toppkåpa som är av. Den kan vara skuren. Har inte tittat så mycket än på de än. Om den skulle vara skuren, så är det inte så farligt. Det är mest 2077:an jag helst vill se, ha en hel cylinder, då denna är svår att hitta. 2171 har samma cylinder som 372,så de finns att få tag i.


Det var ju bra pris. 2171 har samma cylinder som 371. 2172 har samma som 372. Sedan finns det 372 men x-turke, de matsvaras också av 2172 med xt.

Ja, jag är väldigt nöjd med det.

Hmm.. Jag får upp samma nummer på 372 och 2171. 🤔
503 62 64-73

Kolla 2172 också. 371 & 2171 samt tidiga 372 & 2172 kan gott ha samma cylinder.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#694158 Jag har rivit 2077:an. Vill byta kolv. Varför mäter jag nästan 54mm på kolven och i cylindern?

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Jocke91  
#694168 Verkar konstigt att cylinder och kolv skulle vara 54mm på den sågen.
Jag utgår ifrån att du dubbelkollat måttet men kolla gärna en gång till.
Har själv sett fel flera gånger på skjutmått och blandat ihop vilka streck som är vart.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#694173
Jocke91 skrev:Verkar konstigt att cylinder och kolv skulle vara 54mm på den sågen.
Jag utgår ifrån att du dubbelkollat måttet men kolla gärna en gång till.
Har själv sett fel flera gånger på skjutmått och blandat ihop vilka streck som är vart.

Ja, jag tycker det. Har mätt många gånger både kolv och cylinder. Dubbel kollade även med tumstock, och den visar ca. 54 mm också.

Har sökt lite här på forumet, och fann en tråd där @Mange sa att det kunde vara så här. Lite dumt bara när jag vill byta kolv. Vill ju behålla cylindern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Jocke91  
#694181 Är kolven som du har kass?
Mät vad den har för mått från kolvbulten upp till toppen/botten. Kan ju finnas något som passar från någon annan såg med eller utan modifiering.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#694190
Jocke91 skrev:Är kolven som du har kass?
Mät vad den har för mått från kolvbulten upp till toppen/botten. Kan ju finnas något som passar från någon annan såg med eller utan modifiering.

Inte överdrivet kass, men när jag ändå har rivit isär den helt, så tänkte jag ändå byta. Fick inte sågen till att gå helt bra, men det kan också ha varit något med tändningen, då svänghjulet saknar kil. Först så "baktände", den bara, men jag fick den att gå iaf efter lite justering av svänghjulet. Men den gick inte bra.
Jag ska mäta lite mer imorgon. Jag ser att Husqvarna 288 har 54mm kolv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694192 Mahle stämplarna brukar stämma med få undantag. Vill minnas cc ändrades på 2077 och 2083II så de fick samma. Trodde det var 52mm vilket denna har i märkningen.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#694195
Mange skrev:Mahle stämplarna brukar stämma med få undantag. Vill minnas cc ändrades på 2077 och 2083II så de fick samma. Trodde det var 52mm vilket denna har i märkningen.

Ok.
Ja, det ska ju vara 52mm i denna såg. Och enligt cylindermärkningen också.... Men så är det 54mm irl.

Kan det vara så att det sitter en 2083 cylinder och kolv i? 🤔. Men märkningen borde ju oavsett vara annorlunda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#694198 2083 verkar ha 54mm kolv.

https://www.ebay.com/itm/JONSERED-2083- ... 1531973209

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#694203 @JoakimS
Är du säker på att du inte har en 2083? Det ser ut som att dekalerna saknas..

/Williamm.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#694232
williamm skrev:@JoakimS
Är du säker på att du inte har en 2083? Det ser ut som att dekalerna saknas..

/Williamm.

Enligt märkplåten så är det en 2077. Det mest märkliga är väl att det står 52 på cylinder och kolv, men mäter 54mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#694241 Jag undrar om denna passar🤔

https://www.ebay.com/itm/JONSERED-2083- ... 1531973209

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#694242
Joakim S skrev:
williamm skrev:@JoakimS
Är du säker på att du inte har en 2083? Det ser ut som att dekalerna saknas..

/Williamm.

Enligt märkplåten så är det en 2077. Det mest märkliga är väl att det står 52 på cylinder och kolv, men mäter 54mm.

Så det står 52 på en kolv ock cylinder som mäter 54???

Det med att det står 2077 på märkplåten äe kanske inte så säkert i detta fall.
Det finns ju en storebror 2083 som har 54:a mm. Den var lite för stark för vevhuset o lager (grundsågen är Partner 7700 på 77cc) så det var vanligt att vevhus o lager blev överbelasatade och gick sönder.
Därför kan din såg vara en 2077 som skar och fick kolv och cylinder från en 2083 eller en 2083 som vevhuset gick sönder på och fick vevhus från en trasig 2077 och att markskylten då följde med.

I vart fall har du en såg som är större och coolare än du trodde, och en Williamm som mer och mer funderar på att emigrera till Norge...

/Williamm

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#694251
williamm skrev:
Joakim S skrev:
williamm skrev:@JoakimS
Är du säker på att du inte har en 2083? Det ser ut som att dekalerna saknas..

/Williamm.

Enligt märkplåten så är det en 2077. Det mest märkliga är väl att det står 52 på cylinder och kolv, men mäter 54mm.

Så det står 52 på en kolv ock cylinder som mäter 54???

Det med att det står 2077 på märkplåten äe kanske inte så säkert i detta fall.
Det finns ju en storebror 2083 som har 54:a mm. Den var lite för stark för vevhuset o lager (grundsågen är Partner 7700 på 77cc) så det var vanligt att vevhus o lager blev överbelasatade och gick sönder.
Därför kan din såg vara en 2077 som skar och fick kolv och cylinder från en 2083 eller en 2083 som vevhuset gick sönder på och fick vevhus från en trasig 2077 och att markskylten då följde med.

I vart fall har du en såg som är större och coolare än du trodde, och en Williamm som mer och mer funderar på att emigrera till Norge...

/Williamm

Jepp. Så är det. Se på bilderna jag länkade.
Båda dina scenarior är ju möjliga, även om jag tror isåfall att vevhuset är original, och cylinder och kolv är bytt till 2083. Men fortfarande kvartstår ju kruxet med "felmärkningen" av cylinder och kolv.

Du är välkommen😊😊😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#694370 [quote=JoakimS] Jepp. Så är det. Se på bilderna jag länkade.
Båda dina scenarior är ju möjliga, även om jag tror isåfall att vevhuset är original, och cylinder och kolv är bytt till 2083. Men fortfarande kvartstår ju kruxet med "felmärkningen" av cylinder och kolv.

Du är välkommen😊😊😊[/quote]
Ju mer mysko ju mer intressant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).