Skogsnyheter

Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

74 inlägg 18245 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693961 Pratade med en inköpare på Mellanskog idag. Nykontrakteringen på gallringar är så gott som obefintlig. Den enda rena förstagallraren på området går på gamla kontrakt och lite udda upprensningar. Som tur är så är det en säregen person som inte fodrar så stora volymer. Kommer han loss så släpper jag iväg honom i två veckor på mina blötaste områden. Kommer han inte så kvittar det. Blir det stillestånd med skotaren så fattar jag tvågrepparen. Det är meditativt och hälsosamt.
Senast redigerad av Skogsola ons 13 jan 2021, 18:59, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Vedproducent  
#693963
axwell skrev:
r93 skrev:Ni som gör ved av barrmassan, säljer ni den eller eldar ni själva upp den?
Själv har jag nog blivit lite bortskämd, men gran vill jag helst inte elda, för dåligt brännvärde helt enkelt.


Rensorterad gran kan bli svår att hitta köpare till, blandved är nog mer efterfrågad

Personligen vill jag ha ca. 30 % gran i den ved jag eldar, perfekt i första inlägget.

Just denna vinter har jag ca. 200-årig gran, helt eldningstorr och nästa samma densitet som torr björk.
Frodvuxen gran har max 30 % lägre brännvärde än björk och på tätvuxna skiljer det mindre.

Densiteten på gran är ju högst vid årsringsbredd på 1-2 mm sen sjunker densiteten på det som är mer tätväxt. Så ur den synpunkten är ju inte 200 årig gran det bästa om den då inte skulle vara våldsamt grov förstås så inte årsringsbredden är för tät.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

axwell  
#693988
Vedproducent skrev:Densiteten på gran är ju högst vid årsringsbredd på 1-2 mm sen sjunker densiteten på det som är mer tätväxt. Så ur den synpunkten är ju inte 200 årig gran det bästa om den då inte skulle vara våldsamt grov förstås så inte årsringsbredden är för tät.


I det här fallet stämmer inte teori mot verkligheten för dom här granarna. Dom var klena, dom flesta var ändå tunga att hantera redan i skogen.
Skördaren avverkade 618 träd på 0.3 ha, då ingick även en del krokiga björkar.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

fri  
#694099
r93 skrev:Ni som gör ved av barrmassan, säljer ni den eller eldar ni själva upp den?
Själv har jag nog blivit lite bortskämd, men gran vill jag helst inte elda, för dåligt brännvärde helt enkelt.


Säljer min färdiga björkved avsedd för vintern 22-23 och hugger nu ny granved istället, jag får väl göra traven en halvmeter högre för att kompensera den lägre densiteten.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Älgfoderodlare  
#694104
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt SLUs produktionsforskare så är det inte skogen som behöver gallringen. Den lever och växer ändå, om än med viss självgallring över tid. Men 0 kr i intäkt från gallring eller 0 kr i intäkt från självgallring kan ju kvitta lika. Det är snarare industrin som behöver gallringen för att få massaved och skogsägaren för att skogen ska se vettig ut.


- Ja Torbjörn, kan ju inte annat än hålla med dig ! Röjning o gallring är o förblir den privata skogsbrukares ekonomiska sorgebarn. Men att sköta skogen med andra brukningsmetoder o bibehålla eller få ökad tillväxt / areal, borde väl ligga mer i deras intresse, men icke. Att jag inte röjer eller gallrar efter gängse modell, har sin förklaring. I det jag ser som privat skogsbrukare, så är ett levande träd en tillgång, så länge det lever. Omsättningsbart värde blir det den dag jag överför det från stående skog till råvara med en vinst för mig ! Om det sen även kan generera vinst hos en förädlare, så bra ! Men att skänka bort råvaran till att enbart ge vinst åt en part i sammanhanget; Då har man missat nåt !

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

axwell  
#694118
Vedproducent skrev:Densiteten på gran är ju högst vid årsringsbredd på 1-2 mm sen sjunker densiteten på det som är mer tätväxt. Så ur den synpunkten är ju inte 200 årig gran det bästa om den då inte skulle vara våldsamt grov förstås så inte årsringsbredden är för tät.


Den här länken bekräftar vad @Vedproducent säger.

https://www.svenskttra.se/trafakta/allm ... s-barrtra/
Generellt men med tillägg " undantaget som bekräftar regeln" skulle jag vilja säga.

Ingen tvekan om att dom som dög som klentimmer i de flesta fall var överraskande tunga att hantera vid manuell lastning.
Så pass tunga att jag tog med mig några trissor hem för få veta mer. Visade dom för en erfaren Jägmästare tidigare verksam i Skaraborg, nu på annan ort. Han reagerade liksom jag över tyngden och årsringsbredden.

Däremot kan det äga sin riktighet för riktigt hårt undertryckta, som är på gränsen mellan att duga i trädgården och att ev. vara värda att ta ur skogen som ved.

Även där skiljer det; en del är lätta som balsaträ medan andra tyngre än unga gran i samma storlek

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

ErikSwärd  
#694121 Håller på med en mindre avverkning nu.

Får vi lågt massa pris på vältan så går det till husveden istället och till andra privata kunder.

Men det är ju bara något som funkar när man gör avverkningen själv och när man har så små volymer så det får plats i vedboden.

Kort sagt om industrin inte vill betala för massa så sälj inte, sälj till brännved eller ta ut filstugg och sälj till trädgårdar och motionsspår

Att sälja för låga priser har ingen av oss något för.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Vedproducent  
#694124 Jag tröstar mig med att jag köper min björkråvara till vedproduktionen också billigare. Det handlar om runt 500 fub och det är ungefär det jag tänkt få ihopa i vinter på gallringen. I dag hämtade dom 2 lass och det är i alla fall 5 totalt i denna traven. Nu får vi ju lite bättre betalt här. Barrmassaveden går till Södra och jag får 335 kr plus moms och i bästa fall lite efterlikvid på det. 195 kr fub är skamligt dåligt betalt!!

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694139 195 är det nog ingen som behöver sälja för. Men 215 för en Mellanskogsmedlem i norra Värmland är inte mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694224
Älgfoderodlare skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt SLUs produktionsforskare så är det inte skogen som behöver gallringen. Den lever och växer ändå, om än med viss självgallring över tid. Men 0 kr i intäkt från gallring eller 0 kr i intäkt från självgallring kan ju kvitta lika. Det är snarare industrin som behöver gallringen för att få massaved och skogsägaren för att skogen ska se vettig ut.


- Ja Torbjörn, kan ju inte annat än hålla med dig ! Röjning o gallring är o förblir den privata skogsbrukares ekonomiska sorgebarn. Men att sköta skogen med andra brukningsmetoder o bibehålla eller få ökad tillväxt / areal, borde väl ligga mer i deras intresse, men icke. Att jag inte röjer eller gallrar efter gängse modell, har sin förklaring. I det jag ser som privat skogsbrukare, så är ett levande träd en tillgång, så länge det lever. Omsättningsbart värde blir det den dag jag överför det från stående skog till råvara med en vinst för mig ! Om det sen även kan generera vinst hos en förädlare, så bra ! Men att skänka bort råvaran till att enbart ge vinst åt en part i sammanhanget; Då har man missat nåt !


Nu vill jag nog tro att många fler än du röjer och gallrar lite efter eget huvud. Det där med "gängse modell" tror jag blir när man tar in en gallrings grupp via ett bolag och inte ger några egna instruktioner. Tror också alltfler kommer gallra själv i takt med att de mindre processorerna vinner mark. Med det får vi också en större variation i hur skogen gallras. Min gallrade skog ser det inte alls ut som skogen bortanför där bolaget gallrat. I den kan man skjuta en älg på på flera hundra meters håll, i min blir det korthåll! 😉
Härikring byggs det mer gärdsgårdar nu, tryckimpregnerat försvinner ur trädgården till förmån för färskt virke bara för att ta två små exempel på produkter för tätvuxen skog.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

halvproffs  
#694265 ![/quote]
Min gallrade skog ser det inte alls ut som skogen bortanför där bolaget gallrat. I den kan man skjuta en älg på på flera hundra meters håll, i min blir det korthåll! 😉[/quote]

Du är inte rädd att det blir mycket bly i dina träd så dom blir vrakade vid industrin ?😉

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Älgfoderodlare  
#694282
Uvskogen skrev:Nu vill jag nog tro att många fler än du röjer och gallrar lite efter eget huvud. Det där med "gängse modell" tror jag blir när man tar in en gallrings grupp via ett bolag och inte ger några egna instruktioner. Tror också alltfler kommer gallra själv i takt med att de mindre processorerna vinner mark. Med det får vi också en större variation i hur skogen gallras. Min gallrade skog ser det inte alls ut som skogen bortanför där bolaget gallrat. I den kan man skjuta en älg på på flera hundra meters håll, i min blir det korthåll! 😉
Härikring byggs det mer gärdsgårdar nu, tryckimpregnerat försvinner ur trädgården till förmån för färskt virke bara för att ta två små exempel på produkter för tätvuxen skog.


I det du säger "Uvskogen", så finns ju 2 mycket viktiga saker. Dels att det faktiskt är en förändring på gång i det privata skogsbruket till en mer inriktad skogsproduktion som i första hand ska gynna markägaren själv. Se vad du har o gör det bästa av det ! Att det finns o har funnits de som inte går i "ledband" o valt sina egna vägar, är också en av anledningarna att i det svenska privatskogsbruket finns de värden som bevaras just för att de brukas "personligt" ! Det andra viktiga o det jag tycker syns för lite i skogsdebatten idag. Är att vi privata skogsbrukare är lite för dåliga på att visa upp det vi gör, vad vi har o att det just ÄR en effekt av våra varierade brukningssätt. Utbud o efterfrågan kan bli viktiga i framtiden, men där fler värden kommer att styras av slutkonsumenten. Där finns den möjligheten att privatskogsbruket drar det längsta strået. Men då måste vi bli bättre på att visa det. Så sett till prislägena idag, så bör det ju finnas en bra lösning inför framtiden !
( ps. I en del av mina ungskogsbestånd, skulle jag inte ens få in ett enda hagel i en skogshöna med en Gyttorp's 5:a på 5 m håll ( skämt !), då snackar vi tätt ! ds.)

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

kristianb  
#694877 Jag är ny skogsägare sedan drygt ett år. Jag lär mig mycket hela tiden om hur jag vill sköta min skog genom att läsa, titta och prata med kunniga människor. Jag har förstått att det ibland blivit så att genom åren att skogsbolagen har skapat sanningar enligt deras perspektiv vilka inte alltid stämmer överens med den privata skogsägarens bästa. Bolagen behöver råvara för att kunna existera och de vill ha den billigt. Att det finns mycket råvara tillgängligt gör ju inte att det blir sämre för köparna. De får ju nu ner priserna och tjänar därmed mer pengar. Supply & demand.

Jag har uppåt 20Ha som enligt skogsbruksplanen behöver första-gallras. Jag har dock aldrig tidigare stött på en så dålig ekonomisk ekvation tidigare, där du har en produkt som är värd X-antal hundratusen som ska säljas och att leverera produkten kostar samma som värdet. Jag förlorar en stor volym på min fastighet och tillväxten tar år på sig att komma ifatt igen och på det risk för skador och angrepp som kommer med gallring. Du ska alltså i bästa fall lämna ifrån dig detta värde utan att få något för det. I bästa fall. Det kan ju mycket väl bli så att du t.o.m. måste betala för det. Det är ju en hel rad punkter av värdeförluster och risker som kommer vid en gallring i nuläget.

Jag lutar åt att låta skogen vara ogallrad och växa och sköta sig själv med endast röjningar och gallring av de få träd där det verkligen behövs. 🌲 🌲

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

isteskog  
#694880 Klok idé, kristianb! Röj hellre rejält och ta ut självgallringen med små maskiner när det börjar bli dags. 👍

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

skogshare  
#694884
kristianb skrev: Jag har uppåt 20Ha som enligt skogsbruksplanen behöver första-gallras. Jag har dock aldrig tidigare stött på en så dålig ekonomisk ekvation tidigare, där du har en produkt som är värd X-antal hundratusen som ska säljas och att leverera produkten kostar samma som värdet. Jag förlorar en stor volym på min fastighet och tillväxten tar år på sig att komma ifatt igen och på det risk för skador och angrepp som kommer med gallring. Du ska alltså i bästa fall lämna ifrån dig detta värde utan att få något för det. I bästa fall. Det kan ju mycket väl bli så att du t.o.m. måste betala för det. Det är ju en hel rad punkter av värdeförluster och risker som kommer vid en gallring i nuläget.

Jag lutar åt att låta skogen vara ogallrad och växa och sköta sig själv med endast röjningar och gallring av de få träd där det verkligen behövs. 🌲 🌲


@kristianb, läs gärna min tråd " Är gallringsfritt bäst ? " eller bl.a. @Älgfoderodlares trådar och kommentarer på samma tema. Lycka till !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).