Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svängcylindrar

18 inlägg 3219 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svängcylindrar

malmis  
#693262 Hej. Jag står i skogen med en Farma 8t med 5,1 kran som börjat läcka olja från vridhuset när jag svänger kranen. Det är båda cyl.på vänster sida som läcker efter att jag pluggat och uteslutit vilka som är täta. Min fråga är om jag kan köra med höger sidas cylindrar tills jag kommer hem med ekipaget och plugga dom andra.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693265 Du har sprängt packningarna antagligen så att oljan går in i vridhuset och uppåt? Du kan göra så. Den blir snabb men svag. Lägg av lasset men renovera sen.

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693491 Plugga dem känns tveksamt, koppla ihop dem istället.
MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

malmis  
#694057 Koppla ihop?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svängcylindrar

Bax  
#694058 Så olja kan flöda från den ena till den andra.

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694059 Funkar inte så. Normalt är de ihopkopplade. Men har båda gått på en sida. måste de pluggas. Om verkligen båda har gått. Konstigt om båda skulle gå samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

Tralsmo  
#694060 Skogsola har rätt.
Cylindrarna är parallelkopplade.
Vänster främre me höger bakre å höger främre me vänster bakre.

Plugga den sida som är kass.

Användarvisningsbild

Re: Svängcylindrar

Bax  
#694063 Hmm, borde man alltså inte montera bort slangarna på den "trasiga" sidan, och plugga dem, och sedan koppla ihop cylindrarna där?
Då kan ev olja flöda mellan dem utan att bygga upp mottryck.

Jaja, jag är skitkass på hydraulik... 😢

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

Tralsmo  
#694065 Jo det stämmer att dom från kopplade cylindrarna inte skall pluggas eller möjligen kopplas ihop. Beror på var man vill ha oljan som rinner ut, i skogen eller i verkstan.

Men ja håller ochså med skogsola att det verkar konstigt om packningarna på bägge håll på svängen skulle sprängas samtidigt. Det är ju belastningen (i kombination med dåliga tätningar , förhoppningsvis) som spränger packningarna å belastningen blir ju som regel bara på det ena hållet när detta händer.

Hur som helst så kan det ju va bägge sidor som gått samtidigt av nån underlig anledning.

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694080 Det var en annan tråd av någon som tyckte att hans kran blev svag i brant terräng. Är det månne samma?

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694082
Tralsmo skrev:Skogsola har rätt.
Cylindrarna är parallelkopplade.
Vänster främre me höger bakre å höger främre me vänster bakre.

Plugga den sida som är kass.
hjälpligt

Som sagt. Han ska plugga där slangarna delar sig så kan han köra hjälpligt med ett par kolvar. Kopplar han ihop där så får han rundgång och inget händer överhuvudtaget.

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

valtra a 72  
#694097 Det är väl enkelverkande cylindrar i svängen , så det går ju bara att svänga åt ett håll om du bara använder ena sidans cylindrar.

Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

malmis  
#694107 Själva kolvarna är lösa i cylindrarna. Dom bara jobbar mot ändan på kuggstången. Om jag kör ut dom i ändlägena innan jag pluggar cylindrarna så kommer dom inte att röra sig. Alltså borde jag kunna plugga

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängcylindrar

malmis  
#694109 Tänker att det blivit rost i ena sidans cylindrar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svängcylindrar

JohannesG  
#694132
malmis skrev:Själva kolvarna är lösa i cylindrarna. Dom bara jobbar mot ändan på kuggstången. Om jag kör ut dom i ändlägena innan jag pluggar cylindrarna så kommer dom inte att röra sig. Alltså borde jag kunna plugga

Helt rätt, så är säkert att göra.
Skulle du plugga med kolven någonstans i mitten skulle det låsa sig. Och i värsta fall om bara en av fyra cylindrar pluggas skulle kuggstången eller cylindern kunna ta allvarlig skada då det blir två cylindrar som trycker på en, vilket skapar dubbla kraften och trycket på den cylindern.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).