Ny Teknik och Elektronik

Arbonaut, digital skoglig planering med LiDAR

5 inlägg 7295 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbonaut, digital skoglig planering med LiDAR

Fredrik Reuter  
#694094 Det Finska företaget Arbonaut visade upp sina produkter på ett seminarium jag deltog i digitalt för ett tag sedan. Vi pratade sedan om Arbonaut i vår podd och vilka möjligheter som deras tjänster verkar erbjuda men skrev tyvärr inte om det här på Skogsforum. Det gör vi nu.

Företaget har funnits i 20 år nu och erbjuder ett brett spektra av digitala tjänster för skoglig planering och basen i det hela är att skogen skannas med LiDAR-teknik. Huruvida detta är samma teknik som vår Svenska övergripande laserskanning låter jag vara osagt men det verkar som att Arbonaut har färdiga lösningar för att skanna skog med olika typer av drönare som bär deras LiDAR-teknik.

Jag har tyvärr inte gjort någon djupare research om Arbonaut och deras tjänster men återger här vad som framkom på seminariet.

Med deras skanning Arbo-LIDAR så ser det ut som att man snabbt kan få en god överblick över skogen som skannas. Den skannade informationen kan läggas som ett lager över ex en grundkarta med ex fastighetsgränser. Exempel på data man verkar kunna få ut av systemet är:

Grunddata om skogen såsom, trädhöjd, träddiameter(!), kolförråd, virkesförråd.


En uppmärkning genom färger som visar på åldersfördelning (avdelningar inom ett skogsområde).


Områden med skog som uppnått en viss längd eller volym som kan vara föremål för avverkning.


Markvatten och fuktighet, områden där man inte kan köra med skogsmaskiner.


Lutning, man kan planera utifrån kartan som färgsätts utifrån lutning (inga problem, ej körning i sidlut samt ej möjligt att köra alls).


Bärighet, man kan få ut en karta över ett skogsområde som visar när på året en avverkning kan ske utan markskador.


Huruvida punkterna ovan ingår i något produktpaket eller inte låter jag vara osagt. Arbonaut har ett system de kallar ProMS där man kan hantera sina områden, men som du kan se på deras sajt så har de många olika produkter och hur dessa knyts ihop har jag inte koll på.

Arbonaut har enligt deras sajt skogskunder i Sverige idag. Jag tror dock inte att de idag riktar sig direkt till enskilda skogsägare eller skogsentreprenörer utan siktar nog på att uppdragsgivare och skogsindustri köper deras system som sedan kan användas av till exempel skogsägare genom dessa system.

Trots att jag själv inte har någon djupare kunskap om produkterna så verkar det ändå spännande. Kanske är det någon här på Skogsforum har använt dem, berätta då gärna vad du tycker.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbonaut, digital skoglig planering med LiDAR

Pamf  
#694128 Det här borde även kunna användas som underlag när man gör insatsplan för skogsbrand. Var det är lämpligt att lägga begränsninglinjer osv

Avatar Fallback

Re: Arbonaut, digital skoglig planering med LiDAR

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694481 Intressanta applikationer. Var hittade du bilderna @Fredrik Reuter ?

Användarvisningsbild

Re: Arbonaut, digital skoglig planering med LiDAR

Fredrik Reuter  
#694489 Det var från deras presentation från seminariet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbonaut, digital skoglig planering med LiDAR

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694497
Pamf skrev:Det här borde även kunna användas som underlag när man gör insatsplan för skogsbrand. Var det är lämpligt att lägga begränsninglinjer osv

Finns lite om det här
https://www.metsakeskus.fi/en/node/3984

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).