Logistik, Transport

Skotning på grannmark. Enda alternativet

34 inlägg 15382 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

svampbob  
#693950 Ja den där sjön som är i vägen för grannens virkestransporter måste helt klart plötsligt ha dykt upp och efter att han hade tackat nej till att dela på anläggningskostnaden.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693953 Rätt till utfartsväg har han ju. I värsta fall genom Lantmäteriet. Men då är det bättre att han lägger de pengarna på att lösa in sig i din väg. För bilvägen är det helt ok att ta betalt. För skotning genom terräng är det knappast motiverat.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#693956 Lantmäteriet har fn 18 månaders handläggningstider. I sommar är troligen granskogen det gäller utslagen av granbarkborrar enligt expertisen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#693964
Skogsola skrev:Rätt till utfartsväg har han ju. I värsta fall genom Lantmäteriet. Men då är det bättre att han lägger de pengarna på att lösa in sig i din väg. För bilvägen är det helt ok att ta betalt. För skotning genom terräng är det knappast motiverat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#693967 Hejsvejs skogsola
Vad är en hänsynsyta.
Med vänliga vinterhälsnimgar

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693970 Naturvårdshänsyn som de lämnar. Här var det en kantzon mot en myr som de lämnat som det passade att gnaga lite på.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#693982 Okej

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694000 Om han får rätt till utfartsväg från lantmäteriet betyder inte det att han inte måste betala! Om lantmäteriet bedömer att han måste få rätt till väg där, så kommer han få betala den skog som måste avverkas för basvägen, och de kommer med stor sannolikhet bilda någon slags vägförening för vägen där han då måste köpa in sig.

Om det är så att han redan har servitut på utfart där vägen är byggd, så blir det förstås en helt annan sak.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694006 Och du tror att Lantmäteriet kommer att utföra denna förrättning alldeles gratis? 🤣

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694007
Skogsola skrev:Och du tror att Lantmäteriet kommer att utföra denna förrättning alldeles gratis? 🤣


Givetvis inte, men det är grannen som får betala. Därför skall man inte blanda in LM om man inte måste.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#694033 Finns överhuvudtaget inga tidigare servitut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694039
Skogsola skrev:Sånt där brukar man inte ta betalt för om man inte vill bli känd i bygden som en rövhatt. .

Det finns ett alternativ till. Om rågrannen redan har något liknande epitet så blir man snarare hjälte i byn om man vägrar genomfart eller tar saftigt betalt för det.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694040 Om man inte vill dela på vägkostnadf och några år senare förväntar sig att använda den gratis, så är man bra nära ett epitet i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#694151 Vi träffades idag. Troligtvis får en utomstående räkna ut ett förslag på båtnadskostnad, jag inbillar mig att det blir bäst för bägge inblandade.
Med vänliga vinterhälsningar på riktigt - 13 just nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Göt  
#694286 En rågranne ville ut över mitt ett ganska nyplanterat hygge och då kom jag överens med köparen att dom fick rätta till efter sig om dom körde sönder, tyvärr blev det töväder mitt i avverkningen och det blev blött och rejält sönderkört de fixade och återställde och planterade efter sig. Jag känner mig nöjd med det :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).