Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek släpper ny större skotare under 2021

62 inlägg 22027 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#693737
Erre skrev:
svampbob skrev:Jag fick en aha upplevelse igår kväll när jag satt och skotade. Jag kände bara vad är det för liten skorv som jag sitter i och vad lågt jag sitter.

Ja vi lider alla med dig eftersom att du har så gamla å dåliga grejer. 🙄😜


Ja det här är ett allvarligt I-landsproblem och jag får inte den nya förrän 2022 :((

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Erre  
#693739 😂 😂

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

hfab  
#694014 Blir det privat visning 2022 hos @svampbob ?

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

fendt311  
#694020 Här fått 60-90 cm snö här hos mig. Hur gick det för dig svampbob i Umeå? Han du han skota ut allt? Innan snön kom. Har hört, sett på nyheter. Att ni fick rejält med snö i Umeå också. Hoppas du han med allt.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Torbjörn Johnsen  
#700270 Vimek har lagt ut en video med lite glimtar på nya skotaren:


Klippte några bilder som jag lägger in. Är ju lite som en Minibruunett men med kran på vagnen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Fredrik Reuter  
#700275 Det ser ut att bli en rejält uppdatering. Måste vara ett stort steg för Vimek och spännande!

Känns spontant som att förarmiljön förbättrats några tusen procent med större hytt och 8wd?

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

maltex  
#700300 Blir det egen(Cranab)kran nu.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#700359
fendt311 skrev:Här fått 60-90 cm snö här hos mig. Hur gick det för dig svampbob i Umeå? Han du han skota ut allt? Innan snön kom. Har hört, sett på nyheter. Att ni fick rejält med snö i Umeå också. Hoppas du han med allt.


Ja jag fick ut allt ur skogen och hann sista kvällen innan den senaste snöstormen även köra hem all björk till vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#700361
Fredrik Reuter skrev:Det ser ut att bli en rejält uppdatering. Måste vara ett stort steg för Vimek och spännande!

Känns spontant som att förarmiljön förbättrats några tusen procent med större hytt och 8wd?



ja komforten var ett enormt lyft och att man sitter betydligt högre är också ett stort plus.

Det finns ytterligare någon godbit på skotaren som Vimek inte har avslöjat ännu.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Vindelälvens  
#702239 Bor i Vindeln, fick en glimt av nya maskinen
Senast redigerad av Vindelälvens tis 23 feb 2021, 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Fredrik Reuter  
#702241 Passade på att vända dina bilder så de blev åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Vindelälvens  
#702258 Blev ombedd att ta bort bilderna vilket jag kan förstå!
Däremot fick jag komma in och provköra!
Mycket fin maskin med rymlig hytt och väldigt låg ljudnivå, stark och följsam kran. får nog inte skriva mer än så tror jag 🤣 har ingen större erfarenhet av skotare eftersom jag kör med traktor och vagn i jobbet men detta gör ju att man blir sugen helt klart! /Erik

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#707617 Jag upptäckte just att Vimek har släppt lite mera info om skotaren på linkedin.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Torbjörn Johnsen  
#714297 Vimek skickar ut ett pressmeddelande idag om att en förserie av den nya större Vimekskotaren ska börja tillverkas efter sommaren:

Vimek har nu påbörjat sin planering för tillverkning av nya skotaren. Komponenter till maskinerna är under tillverkning och planen är att påbörja monteringen redan efter semestern.

- Vi kallar det förserie och syftet är att kunna färdigställa maskinen för rationell tillverkning. Under förserien har vi också ännu ett samarbete med användarna av maskinerna för att snabbt kunna fånga in eventuella driftstörningar, men även för att förarna är ska vara med och utveckla vissa funktioner genom att komma med idéer och synpunkter, säger Johannes Nilsson VD Vimek.


Enligt samma presmeddelande är den tekniska specen preliminärt som följer:

6wd/8wd: 8WD

Weight: 7 ton.

Width: 1,95m - 2,25 (beror på val av hjul).

Gross load: 7 ton

Steering: Dual steering

Engine: Caterpillar.

Crane: Reach 6,7m

Jag vill minnas att det ska vara en Cranab-kran på den här skotaren men rätta mig om jag har fel?
Lastindex 1,0 är i alla fall en intressant siffra för en skotare idag.

Vi får hjälpas åt att fylla på med mer info vartefter det läcker ut👍

Läs hela pressmeddelandet här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Torbjörn Johnsen  
#727592 Den nya Vimek-skotaren som går under arbetsnamnet "Next generation" får en ny Cranab-kran: en mindre kranmodell som kallas FC4. Fram till nu har alla Vimekmaskinerna haft Mowikranar vilket ju kan verka lite udda i och med att det finns ett kranföretag i koncernen och som dessutom ligger nästgårds med Vimek-fabriken. Men Cranab har helt enkelt inte haft tillräckligt små kranar i sitt sortiment. Men nu, i och med att Vimek skalar upp maskinstorleken och Cranab skalar ner kranstorleken så får man ihop matchningen:

Kranens egenskaper och geometri har likheter med Cranabs större och modernare kranar men i FC4 presenteras nu ett mer kompakt utförande speciellt framtagen för Vimek Next Generation.


Här är en bild från i vintras på nya maskinen och kranen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).