Uppvärmning

Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

85 inlägg 40526 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

halvproffs  
#677380 Var nog den jag tänkte på.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

axwell  
#677390 En sån här gör det möjligt att hitta golvvärmerören, speciellt i en kall betongplatta under uppvärmning.

Tror att jag köpte min på Jula kanske 10 år sen, nu har dom en Bosch för runt 500 kr.

Användbar till lite av varje, felsökning i värmesystem, proppskåp...................osv.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... 035/#tab04

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#677931
axwell skrev:En sån här gör det möjligt att hitta golvvärmerören, speciellt i en kall betongplatta under uppvärmning.

Tror att jag köpte min på Jula kanske 10 år sen, nu har dom en Bosch för runt 500 kr.

Användbar till lite av varje, felsökning i värmesystem, proppskåp...................osv.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... 035/#tab04


Det var inte farligt dyrt. Hur nära rören kommer man med en sådan, alltså vilken precision är det ungefär?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Traktorkusk  
#693462 Hej, jag har en liknande maskinhall 10x20m med 5,30 takhöjd, 170+45 isolering i väggarna och 500mm lösull på taket som jag värmer med jordvärme och golvvärme som funkar bra.

Porten är en takskjutport som är 3,5x5m, denna skulle jag gärna ha åtminstone 4 meter bred då det alltid är väldigt trångt att köra in traktor med olika redskap.

Porten går att ställa in så den bara öppnar halvvägs lite som du pratade om presseningen, om jag bara ska in med en bil eller traktor så kör jag alltid på ”halvläget”.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#693479 Intressant! Vilken temperatur håller du i hallen vintertid och hur mycket el går det åt till uppvärmningen?

Det är absolut en av fördelarna med takskjutport. Jag är mer inställd på vanlig 4x4,5 vikport utan el, men vill ha en där det går att montera motor i efterhand. Man kanske till och med ska ha lite högre, känner du att det är bra med 5 m höjd i portöppningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Traktorkusk  
#693487 Jag värmer alla byggnader på gården ca 600m2 med samma jordvärmepump så är lite svårt att räkna på förbrukningen, håller ca 18-20 grader. Men när maskinhallen väl är varm så känns det inte som att det krävs så mycket för att bibehålla värmen. Sjunker nästan ingenting i temp även om porten stått öppen ett tag.

Jag skulle gott och väl nöja mig med 4,5 höjd på porten, har haft in 14ton grävmaskin någon gång och det är väl enda gången det har varit positivt med höjden då man inte behöver skjuta ut stickan rakt fram.

Men utöver dom gångerna skulle jag hellre satsa på en bredare port. En annan fördel med en bred port är att man kan ställa flera fordon ”innanför porten” och ändå kunna köra ut dem utan att måsta flytta maskiner/bilar fram och tillbaka flera gånger.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#693517 Det var ju synd att du värmer upp dem andra byggnaderna så man inte kan få ett bra mätvärde 😉 Du borde ha en ganska hög elförbrukning med så stora, uppvärmda ytor.

Har du porten i mitten på en gavel? Jag har tänkt att ha två portar, en stor och en liten, för att utnyttja ytorna innanför bättre till fordon. Tycker det tar för stor yta om man ska svänga kraftigt när man kommer innanför porten.

Hur upplever du bredden på hallen, är 10 m tillräckligt eller skulle du behöva mer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Traktorkusk  
#693569 Porten sitter i mitten på ena kortsidan, att ha en mindre port i andra änden eller efter ena långsidan är någonting jag saknar väldigt mycket. Man skall alltid ut med det som står längst in.

Tycker att 10x20 räcker gott och väl, det står alltid flertalet bilar, skotrar, atv m.m där inne men det finns alltid plats över för traktor med timmervagn 😉

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#693794 Är din hall helt öppen invändigt?

Blir nog en separat gångdörr också, fast måste sitta på långsidan för att få plats 🙂
Har tänkt att bygga några rum ena kortsidan, i två plan för att utnyttja höjden. Alltid en del saker man kan stoppa upp på ett loft, särskilt om man skaffar en vettig trappa. Har lite tankar på att ha en liten öppen del på loftet så man kan lyfta upp tyngre saker med truck. Försöker planera in plats för ett pallställ utmed en långsida så man har nytta av trucken 😉 När jag räknade på det så kostade begagnat pallställ och begagnad truck kanske hälften av vad det gör om man ska bygga så stor yta extra som man får in i pallstället. Samt att en större hall tar mer värme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693805 Pallställ är grejer de, har 36 pallplatser i mitt.
12 på längden o 3 på höjden 😉

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#693809 Har du truck eller lastartraktor till det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693860 Jag tar de med Hydreman men en truck eller lastmaskin hade varit bättre för siktens skull

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Traktorkusk  
#693954 Hallen är helt öppen förutom ett loft längst in som är 10x5m. Det vilar på en balk som står på 2 pelare samt hänger från mitten i en stolpe som är fäst i 4 av takstolarna.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#693992 Din hall ser nästan full ut på fotot 😉

Det såg trevligt ut med det fasade innertaket, är det saxtakstolar? Trä- eller stålstomme i hallen? Takhöjden 5,30 m måste vara i mitten, men ungefär hur höga är sidoväggarna invändigt? Inte alls dumt med en port på mitten. Det borde spara lite luftvolym att värma, å andra sidan blir takytan som läcker energi något större. Jag hade tänkt att ha plant innertak, ska man ha ett pallställ på en sida så blir det nog bäst för mig.

Det är inte riktigt ståhöjd på loftet vid sidorna? Har tänkt mig något liknande loft, fast gör nog väggar till ett par små rum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#703511 Fliseldning är just nu ett starkt alternativ, och då tänker jag att det är en bra idé att samtidigt dra in kulvert i huset för att slippa elda i vedpannan. Tveksam till att bygga pannrum ihop med maskinhallen. Man har ju alltid hört att flis är farligt ur brandsynpunkt, så det känns bättre med en egen byggnad.
En egen byggnad bidrar med nya frågeställningar som hur man fixar vatten och avlopp på bästa sätt. Har inte tänkt att ha vatten i maskinhallen annat än i värmesystemet. Tänker att det går att dra vattenledning ihop med kulvert från huset. Frågan är om man behöver avlopp i ett fristående pannrum? I princip kan det få rinna rakt ut om det skulle läcka. Fast det kanske inte är godkänt utan avloppsbrunn?

Skorsten är ett annat bekymmer, hur gör man när den behöver sticka upp långt ovanför nocken? Pannrum kan inte bli så stort så att det får en bra höjd jämfört med maskinhallen, så skorstenen kommer att se hög ut mot pannrummet.

Sedan behövs det säkert bygglov eftersom man drar in värmen i huset också. Vet inte om pannrum är bygglovsbefriat om man bara gör det för en ekonomibyggnad?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).