Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165343 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Heba  
#667379 Förutsatt vanligt jordbruksdrag, är det som i videon nedan ni gör för att koppla på och av kärra, eller finns det andra smarta sätt? Vad heter de där sprintarna han har på kättingens ändar?


Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Vardon  
#667381 Beror på modell. En del åker jordbruksdraget med som på hitchen. Annars har jag nog bara haft justerbara stödben.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679918 Snöblad/schaktblad på trepunkten. Har precis köpt mig ett begagnat sådant. Stödhjul följde med. Brukar ni använda dessa när ni plogar snö? Till att dra grusväg kan jag se fördelen men på snö, om det inte är ovanligt mjukt i marken (ofruset).
Eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

tallen100  
#679946 Nej inga hjul vid plogning, all snö ska ju bort 😉

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#680120 Använd hjulen tills du har fått till ett bra underlag.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680128
axwell skrev:Använd hjulen tills du har fått till ett bra underlag.


Tack! Det låter vettigt. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684541 Som den relativa nybörjare på traktorkörning med vagn så kommer frågorna efterhand. Varför börjar traktor och vagnen "självsvänga" upo och ber när man kör ned last.
Enda åtgärden som fungerar tycks vara att sänka farten.
Men, förutom obehaget, är det skadligt/farligt att fortsätta köra med ekipaget svängandes/guppandes?
Kan man göra något för att minska det hela?
(Har frontlastare med liten planskopa på. Vagnen är en Farma 5.3-8.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

halvproffs  
#684543 Är det bara med vagn efter?

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Fredi  
#684544 Ett ganska vanligt fenomen när man kör med last. Mycket inverkar, däckens ovalitet, lufttryck, krokvikt på traktor, vagnens däck bland annat. Går att kolla att däcken är ungefär runda samt pröva med olika däckttryck. Annars är det som du märkte bara att justera med hastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684596
halvproffs skrev:Är det bara med vagn efter?


Kan bli lite med snöskpan på men inte lika mycket som med vagnen, lastad, på

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jsn  
#684697 Jag tänker att generellt är det väl inget som egentligen går sönder när det börjar guppa en del så länge det inte är gamla grejer och lite för bra lass, då finns det ju en risk att metall (eller spännband etc?) mattas ut det sista och spricker vilket på sikt kan orsaka farliga situationer.
Det farligaste som jag upplever är att det är mycket svårare att kontrollera ekipaget när man börjar studsa runt för mycket inne i hytten..
Jag har uppfattningen att lastare gör problemet värre, bör inte vikt så långt fram ha lättare för att öka "självsvängningarna"?
Har visserligen även varit med om detta med en för tung strängläggare bakom en totalt utsliten David Brown 990 med för lite frontvikter.. Den hade tidigare levt ett hårt liv med frontlastare och servo, styrlederna var så glappa så när framhjulen landade på vägen svängde traktorn så kraftigt att jag stod 90° mot färdriktningen med framhjulen precis på asfaltskanten, glad att jag var ensam på vägen just då och att bromsarna var så pass bra..

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693866
Uvskogen skrev:
axwell skrev:Använd hjulen tills du har fått till ett bra underlag.


Tack! Det låter vettigt. 😀

Följer upp med en fråga. Ni som trots allt använder stödhjul på bladet när ni drar snö, hur justerar ni in dem för att undvika att bladet gräver ner sig och drar grus med sig?
Tänker själv att man sänker ner bladet helt, på en plan asfaltsyta, så det ligger mot. Därefter drar man fast hjulen. Då borde det Rimligen inte kunna gräva ner sig i eventuellt löst grus?
Ser på många foton och filmklipp att många drar snö på väga åch gårdsplaner med stödhjul på så helt ovanligt kan det ju inte vara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693869
Uvskogen skrev:Snöblad/schaktblad på trepunkten. Har precis köpt mig ett begagnat sådant. Stödhjul följde med. Brukar ni använda dessa när ni plogar snö? Till att dra grusväg kan jag se fördelen men på snö, om det inte är ovanligt mjukt i marken (ofruset).
Eller?

Följde med stödhjul till mitt blad också som jag köpte nytt. Lade dem på garagevinden. Antagligen är de kvar där men jag har inte sett dem sen dess.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693874
Skogsola skrev:
Uvskogen skrev:Snöblad/schaktblad på trepunkten. Har precis köpt mig ett begagnat sådant. Stödhjul följde med. Brukar ni använda dessa när ni plogar snö? Till att dra grusväg kan jag se fördelen men på snö, om det inte är ovanligt mjukt i marken (ofruset).
Eller?

Följde med stödhjul till mitt blad också som jag köpte nytt. Lade dem på garagevinden. Antagligen är de kvar där men jag har inte sett dem sen dess.


Nu kan det kanske vara intressant att få en sammanställning på hur många som inte använder sina stödhjul, men jag är nog mest intresserad av svar från de som faktiskt använder sina. Om det finns några sådana här på forumet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

JohannesG  
#693877 Blev ett nytt (begagnat) blad för oss inför denna säsongen. Där följde med stödfötter. Första vändan då vägen inte var riktigt frusen använde jag dom. När vägen sedan var frusen och har en liten ishinna lyfte jag upp dom något.
Justeringen gjordes genom att köra, justera, köra, justera, tills jag tyckte att det tog lagom. Svårt att justera på plan mark för grusvägar som är bomberade.
Men de hjälpte inget när jag kom in på en riktigt mjuk väg, men på normala vägar gjorde de gott.

Men nu var ju detta ett frontmonterat snöblad och inte ett bakmonterat schaktblad. Så det kanske inte riktigt ger svar på din fråga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).