Skogsnyheter

Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

74 inlägg 18248 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693755 Vad jag kan se så är det oförändrat dåligt för de som har medlemskort i klubben. Sågverken följer Storas massavedslista som ligger 40 kr under Mellanskog plus en premie på 30 kr.

Har manuellhuggit en blöt basväg ut till en klen förstagallring. Skotat ut virket och trampat vägen idag. Verkar bli perfekta förhållanden. Så då är frågan: Släppa loss en polare med en H8 eller låta bli?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

svampbob  
#693757
Simba skrev:Ni får väl hoppas,på den nya massafabriken som ska byggas i Kemi i norra Finland,massavedsbehovet ökar ned 4 milj m3/år och en del ska träffa ligt tas från Luleå och norrut.
Går enormt bra för massan nu


Är alla tillstånd klara för den?

Kan det vara så att det är nedläggningen av Ortviken som stökar med massa priserna?
För övrigt fick jag ett samtal härom dagen angående en förstudie om ännu en stor satsning på långfibrig massa i Norrland.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

r93  
#693784 Men är efterfrågan på massa så oerhört låg nu då?

Vad är alla munskydd gjorda av?
Är det bara bomullsfibrer tro?
Hela världen knallar ju runt med sådant nu?

Dom vi har på jobbet är bara kinesiska tecken på så jag har ingen aning, det enda vi lyckats komma fram till är att dom är tillverkade cirka 30 mil från wuhan 😂

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Contårta  
#693786
Skogsola skrev:Vad jag kan se så är det oförändrat dåligt för de som har medlemskort i klubben. Sågverken följer Storas massavedslista som ligger 40 kr under Mellanskog plus en premie på 30 kr.

Har manuellhuggit en blöt basväg ut till en klen förstagallring. Skotat ut virket och trampat vägen idag. Verkar bli perfekta förhållanden. Så då är frågan: Släppa loss en polare med en H8 eller låta bli?


Till vilka industrier kör Mellanskog sin massaved? Någon som vet var barr, gran respektive lövmassan hamnar? Mellanskog har ju nästan dubbla transportavdraget jämfört med andra i geografin. Alltså dubbla vid maxavstånd till industrin.

Fryser det ihop så skulle jag passa på att gallra - man vet inte hur ofta det fryser framöver 😥

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Contårta  
#693787 En annan förändring är ju att granmassaveden tas bort som sortiment i Härjedalen och Hälsingland samt justerar ned granmassapriset till samma som barret i Dalarna, Örebro och Gästriklands län. Vem är det som inte tar emot massan från Mellanskog längre?

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Mosstorpet  
#693810 Det är ju patetiskt !
Massan / Skogen skulle inte räcker snackas det om. Det skulle bli kläder och bränsle m.m. av massan , då borde sådant märkas i prisbilden tycker man 🙄. Bara fastighets priserna som går upp. Är det meningen att man ska köpa jord/skogsfastigheter och sen sälja efter 5-10 år ? Jag är främst skogsvårdare inte spekulerare. Är det någon som har koll om det kommer in massa från öst så priserna kan hållas nere i Fäderneslandet ?

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693818 Tippar på att pandemin har med saken att göra. Europeerna är hemma och snickrar så sågverken går bra. Men de går inte iväg och köper nån tidning.
Mellanskog är helt i händerna på Stora vad gäller massaved. Finns några små andningshål som Rottneros och Bäckhammar men de vill naturligtvis inte betala mer än de behöver de heller. Lite ved går att få iväg ur området på järnväg. Dessutom gick botten ur bränslevedsmarknaden pga borren.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

r93  
#693827 Gjorde en snabb grävning på forat, 2008 låg priserna mellan 3-400:- fub och det tyckte de skrivande var för dåligt. 😂

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

surjämten  
#693839 Undrar om inte Mellanskog levererar till Östrand?
Därav det höga transportavdraget (50 kr) som skogsägarna får stå för?
Tror det funkar att skjuta på gallringar några år o röja flitigare i stället.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Contårta  
#693841
surjämten skrev:Undrar om inte Mellanskog levererar till Östrand?
Därav det höga transportavdraget (50 kr) som skogsägarna får stå för?
Tror det funkar att skjuta på gallringar några år o röja flitigare i stället.


Jo precis. När uppgörelsen med SCA gjordes härom året och det stod ”vi höjer priserna rejält” längs med vägarna så glömde de lägga till ”och fördubblar transportavdraget”. Det gör ju att skillnaden mot exv. Stora inte blir så stor ändå. Hur mycket körs till Östrand? Sannolikt drar väl SCA in på externa leveranser för att ha avsättning för eget virke. Måste vara en stor anledning?

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

alias  
#693851 Kollar man prislistorna för Stockholm, Sörmland, Uppland, Västmanland, Örebro och Gotland så uppfattade jag det som att dessa områden inte berörs av något transportavdrag. Stämmer det?

Hur långt har genomsnittsmedlemmen i Mellanskog till närmsta massabruk i områden med transportavdrag?

Hur många icke medlemmar levererar massaved till Mellanskog?
Tänker att det känns rätt ovanlig här nere med leveranser till Södra från icke medlemmar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Contårta  
#693863
alias skrev:Kollar man prislistorna för Stockholm, Sörmland, Uppland, Västmanland, Örebro och Gotland så uppfattade jag det som att dessa områden inte berörs av något transportavdrag.
Stämmer det?


Ja såklart, jag glömde det. Söder om Värmland/Dalarna så har man inget transportavdrag för att energiveden kommer så nära massapriset annars?

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693865 Transportavdraget infördes av Stora för ett antal år sedan. För att de hade makt och och för att de kunde. Antagligen ingår Mellanskogs höga transportavdrag i ett avtal med Stora som de var tvungna att acceptera.
Vad gäller medlemsskap i Mellanskog så ordnar man det med några klick på hemsidan. De tycker väl att leverantörerna ska vara medlemmar.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693868 Det gör väl egentligen inte så mycket, snabbar på omställningen till nya produkter som behöver klent gallringsvirke som råvara.
För egen del så gallra jag enbart för att jag vill ha en, skött skog, inte en enligt modellen "naturlig utveckling". Ser resultat av den skötselmodellen på naturreservaten runt mig.
Leta alternativa avsättningar, gör ved eller gilla läget. Men att klaga på lågt pris är ju hyfsat meningslöst. Drömma om någon sort leveransbojkott för att få upp priset är lika meningslöst det.
Nä, råvaran är fin och snart kommer det nya industrier som behöver den till annat än att göra papper och då får vi bättre betalt. 😀

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693873 Visst ska vi klaga på lågt pris! Eller i alla fall diskutera hur vi ska hantera det. Med hårdhänta underväxtröjningar, hugga brännved eller gärdsgårdsstör. Vi får också diskutera hur vi ska hantera entreprenörerna med gallringsmaskiner. Hjälpa dem att överleva eller låta dem konka?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).