Traktorer och processorer

Hypro 300

150 inlägg 74951 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#692831 Det är det jag lärt mig denna veckan, hur mycket arbete jag behöver lägga ner på träden när jag fäller så att jag kan vinscha in träden och få dem smidigt igenom Hypron.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#693758 Även idag strulade det lite med Hypron. Det var spåren till låsbrickorna, eller vad de egentligen heter, som ska hålla kolven till kvistknivarna på plats som var riktigt slitna.
Så jag fick plocka bort axlarna till kvistknivarna och fick hjälp av bysmeden att borra och gänga till ett par m6 bultar i tappen till hydraulkolven. Så nu ska det förhoppningsvis fungera en tid framöver.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Boman  
#693790 Hur gammal är den hypron?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#693795
Boman skrev:Hur gammal är den hypron?


Den är tillverkad 2008.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Boman  
#693821 Då har den gått några timmar och x antal m3 igenom den.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#693824
Boman skrev:Då har den gått några timmar och x antal m3 igenom den.


Förmodligen är det så, jag har bara ägt den ett drygt år och förra vintern användes den inte många dagar.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Boman  
#693832 Men vist är det kul att köra med den! Jag insåg att jag skulle köpt min mycket tidigare än vad ja gjorde. Ren och skär glädje 😀

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Heba  
#693855 Jag pratade med hypro förra veckan och dom nämnde att det finns endel som kör hypro 300 med 45hk traktor. Är det någon här som gör det och i så fall kan berätta hur stark den upplevs vid kapning och kvistning? Hypros rekommendation är ju annars 50hk

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#693979 Idag har jag haft ett bra flyt i gallringen och den största vinsten med Hypron är att man är fräsch i kroppen trots att man varit i skogen i 8 timmar.
Om allt går som planerat imorgon så kan jag börja köra ut det jag huggt så här långt på fredag.

1610563175_20210113_152553.jpg


I området finns det ett antal torvtäkter så det gäller att se vart man går. I vissa är det bara ett tunt lager med mossa och i dem år det långt ner till fast botten.

1610563175_20210113_102431.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vedproducent  
#693985
Heba skrev:Jag pratade med hypro förra veckan och dom nämnde att det finns endel som kör hypro 300 med 45hk traktor. Är det någon här som gör det och i så fall kan berätta hur stark den upplevs vid kapning och kvistning? Hypros rekommendation är ju annars 50hk

Ingen traktor men motorn är 45 hk när den är monterad på Alstorn som dom då kallar för Alstor 300.
https://kjellsson.nu/wp-content/uploads ... tor-300-skördare-3.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Traktorodds  
#693998 Blir man inte frusen av sig efter hyproköp? 😉

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

hlb  
#693999 Bara ha lite längre mellan vägarna, så man får springa mycket med vajern.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#694002 Jag har inga problem att hålla värmen. Dels som hlb skriver så blir det mycket spring för att vinscha in träden samt att det för min del blir en del jobb med att jämna ut riset och dra in topparna i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#694008 Ett extra par handskar på värmrutblåset så fixar man fingrarna

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Boman  
#696285 Vilken dag! Hypron har gått som en dröm. I och för sig så gör den alltid det. Idag så saknade jag en kran det blev väldigt mycket ris och i slutet av dagen så är man ganska trött och då blir det jobbigt att släppa bort granris. 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).