Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 11000

63 inlägg 16439 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

JohannesG  
#693748 Hur mycket lyfter kranen på maskinen du tänkt köpa?
Mowi 300 är verkligen ingen stor kran, men om Kranmans lyfter ännu mindre än Mowin finns stor risk att du blir besviken.

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

550  
#693778 Ja, lite data på hur mycket kranen lyfter hade varit intressant, verkade inte stå något om det på Kranmans hemsida. Hur stor är gripen som sitter på kranen? Kör själv P30 med 0,26 grip, vilket väl får räknas som ovanligt stor för denna storlek på kran. Risken är att du tyckte att rotstocken du lyfte är större än den är, om gripen är mycket mindre (resten av vagnsdelen är också mindre än en Mowikärra). Har väl tyckt att Kranmans kranar ser relativt klena ut på mässor. En annan fråga är hur mycket svängcylindrarna klarar? Det är synd att man aldrig får chansen att ställa upp flera ekipage bredvid varandra på mässorna, och lyfta i samma stockar 😀 Fast då kanske vi inte hade haft så många tillverkare att välja på 😉

En fördel med alla miniskotare tycker jag är att man inte behöver lika stark kran i praktiken, för att kunna lasta på. Dels är de lite smalare, och dels kan man oftast köra mycket närmare rotstockar som ligger illa till, jämfört med traktor som är 8-10 m lång och några decimeter bredare.

Nu har Bison inte riktigt midjelås. Fast jag tror att även "traktordelen" på maskinen hjälper till så att den inte vill välta. Det finns ju ingen led i vertikalled som på en vanlig traktorvagn. Ska man välta "över" stödbenet så måste i princip både vagnsdelen och traktorndelen lätta från marken? En hitchkrok på en traktor är betydligt mer glapp i så det känns nog inte alls lika stabilt. Jag tror att Bison väger ca 50 % mer än en Mowi 850, så det motsvarar ungefär en m3 virke på vagnen. Så du kan absolut ha rätt i att den är stabilare.

Håller med i tidigare diskussion om ventilpaketen, 2-spak med el on/off känns rätt till Bison. När man är van vid 5-spak (har det själv) så tror jag att det blir jobbigt att lära sig att ha en sjätte spak. Samt längre att sträcka fingrarna. "Riktiga" elprop känns överarbetat till maskinen och kranen. De där helt mekaniska 2-spaksventilerna har jag aldrig fattat vem som köper. Känns jobbigt att köra 2-spak och hela tiden behöva dra i en mindre spak bredvid. Borde inte vara så stort problem med fukt i spakarn eftersom ventilpaketet sitter inne i hytten hela tiden. Värre med en traktorvagn som folk ställer ute hela sommaren.

Såklart vill vi ha många bilder när du får hem maskinen 😉

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

axwell  
#693796
JohannesG skrev:Hur mycket lyfter kranen på maskinen du tänkt köpa?
Mowi 300 är verkligen ingen stor kran, men om Kranmans lyfter ännu mindre än Mowin finns stor risk att du blir besviken.


Antar att Bison 11000 har den här kranen.
Jag har på min huggarvagn M46 utan utskjut och den kranen motsvarar alla förväntningar betr. styrka trots att traktorn inte ger mer än 170 bar.

Här lite uppgifter : http://www.kranman.com/traktor-produkte ... vagn-t4500

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Williamm  
#693820
axwell skrev:
JohannesG skrev:Hur mycket lyfter kranen på maskinen du tänkt köpa?
Mowi 300 är verkligen ingen stor kran, men om Kranmans lyfter ännu mindre än Mowin finns stor risk att du blir besviken.


Antar att Bison 11000 har den här kranen.
Jag har på min huggarvagn M46 utan utskjut och den kranen motsvarar alla förväntningar betr. styrka trots att traktorn inte ger mer än 170 bar.

Här lite uppgifter : http://www.kranman.com/traktor-produkte ... vagn-t4500

Bison 1100 har m56 1000 har m36.

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Williamm  
#693823
williamm skrev:
axwell skrev:
JohannesG skrev:Hur mycket lyfter kranen på maskinen du tänkt köpa?
Mowi 300 är verkligen ingen stor kran, men om Kranmans lyfter ännu mindre än Mowin finns stor risk att du blir besviken.


Antar att Bison 11000 har den här kranen.
Jag har på min huggarvagn M46 utan utskjut och den kranen motsvarar alla förväntningar betr. styrka trots att traktorn inte ger mer än 170 bar.

Här lite uppgifter : http://www.kranman.com/traktor-produkte ... vagn-t4500

Bison 1100 har m56 1000 har m36.

1610484625_skaermbild_fran_2021-01-12_21-49-53.png

Här är info om kranarna:

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

550  
#693831 Man får tänka på att Kranman anger inklusive grip och rotator, så värden är bättre än vad de verkar. Standardgripen 0,12 är dock mycket liten i mitt tycke, säkert vanligt att folk vill ha större så den du provkörde kanske hade en annan.

Enligt värdena så är Mowi P30 klart starkare (jag tror att 300 borde ha motsvarande lyftförmåga?). Lyfter netto ca 600 kg på 4 m och M56 samma på 3 m. Dessutom är Kranmans grip lite lättare och de anger trycket till 200 bar. Mowi säger 170 bar. Hur sanningsenliga siffrorna är kan man knappast veta utan att jämför kranarna bredvid varandra...

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

JohannesG  
#693843 0,26m² går att diskutera. Bytte från Mowis 0,26 till Farmas 0,20. Och de är i praktiken lika stora. Men Farman är starkare, kraftigare byggd och i stort en trevligare grip än Mowis 260L. 😉 Men en stor grip är helt klart bra oavsett, och speciellt om man tänker lasta grova rotstockar.

Samma stock för olika maskiner är något också jag gärna skulle se. Det är lätt att få småmaskinerna till att se starka ut när gripen inte är så stor. Det bästa är ju att få hem en maskin på demo och provlyfta i något rejält man vet hur stort det är.

Du målar upp för mig en bild där alla maskiner står i varandras lastrede. Kranman överst och TigerCat underst. 🙃

50% mer än en Mowi 850 är till att ta i. Vad jag kan hitta väger 850 1220kg, plus kran, P30 ser ut att väga 540kg exkl. grip och rotator.
Hopräknat med grip och rotator blir detta ganska precis samma som Bison 11000, 1850kg. Så Bison väger samma som en 8tons skogsvagn med kran...

Ser inget större problem med att gå från 5-spak till 6-spak. Har själv gjort det och hoppar mellan maskinerna utan problem. Med tillräckligt oljeflöde blir utskjutet naturligt.
De där så kallade renhornen är nog ändå värst. Smart att lägga alla sex funktioner på två spakar, men inget bra för handlederna i längden. Flerspak kan man ändå vila händerna på samtidigt som man kör.


Med den datan över lyftkraft ställer jag mig fortsatt mycket skeptisk till ett byte. Kranarna är förvisso ungefär lika långa. Men på full räckvidd lyfter Mowin det dubbla...

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Vedproducent  
#693845 Jo jag tycker också Kranmans gripar är alldeles för små. Men kranen ska så klart orka också. 0,18 känns ganska lagom på Alstorn tex. Då lyfter den full grip med fallande massaved. Men det är ju en kraftigare kran också. Mycket mer rejäl vad jag tycker. Är så klart en avvägning vad det får lov att kosta och vad behovet är.

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

fashion  
#693849
JohannesG skrev:Hur mycket lyfter kranen på maskinen du tänkt köpa?
Mowi 300 är verkligen ingen stor kran, men om Kranmans lyfter ännu mindre än Mowin finns stor risk att du blir besviken.


Känslan var i alla fall att den lyfter liknande Mowi300 och pratar man miniskotare så är lyftkapaciteten på Mowi 300 bra. Jämför man med större kärror är den inte stark men det är inte relevant när man pratar miniskotare tycker jag.

(5,6m lång, tror även längden går att jämföra med Mowi 300 som jag har bortsett från skillnaden med utskjut
Kranmans M56 kran spec:
1 450 kg (1.2)
600 kg (3.0)
420 kg (4.2)
390 kg (4.5)
210 kg (5,65)

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

fashion  
#693852
JohannesG skrev:,26m² går att diskutera. Bytte från Mowis 0,26 till Farmas 0,20. Och de är i praktiken lika stora. Men Farman är starkare, kraftigare byggd och i stort en trevligare grip än Mowis 260L. 😉 Men en stor grip är helt klart bra oavsett, och speciellt om man tänker lasta grova rotstockar.

Samma stock för olika maskiner är något också jag gärna skulle se. Det är lätt att få småmaskinerna till att se starka ut när gripen inte är så stor. Det bästa är ju att få hem en maskin på demo och provlyfta i något rejält man vet hur stort det är.

Du målar upp för mig en bild där alla maskiner står i varandras lastrede. Kranman överst och TigerCat underst. 🙃

50% mer än en Mowi 850 är till att ta i. Vad jag kan hitta väger 850 1220kg, plus kran, P30 ser ut att väga 540kg exkl. grip och rotator.
Hopräknat med grip och rotator blir detta ganska precis samma som Bison 11000, 1850kg. Så Bison väger samma som en 8tons skogsvagn med kran...

Ser inget större problem med att gå från 5-spak till 6-spak. Har själv gjort det och hoppar mellan maskinerna utan problem. Med tillräckligt oljeflöde blir utskjutet naturligt.
De där så kallade renhornen är nog ändå värst. Smart att lägga alla sex funktioner på två spakar, men inget bra för handlederna i längden. Flerspak kan man ändå vila händerna på samtidigt som man kör.


Med den datan över lyftkraft ställer jag mig fortsatt mycket skeptisk till ett byte. Kranarna är förvisso ungefär lika långa. Men på full räckvidd lyfter Mowin det dubbla...


Men bytet från Mowi + traktor till Bison är mest pga av framkomligheten. Vindfälle gör att man behöver ta ner massa träd för att kunna hämta över huvud taget. Och i våra gallringar kan många träd stå kvar och växa.

Så jag byter inte bort Mowi för att få en starkare kran som jag tycker mig anta att det kanske framstår som. Men jag vill inte köpa en variant av kran dem har som gör mig besviken.

Jag provkörde 8000 med M46 kran och 11000 med M56 kran och lastade ett lass med båda ur samma välta och lyfte exakt samma stockar med båda maskinerna och stod likadant med båda.

Nog är känslan att M56 är fullgott stark för mig och även stabiliteten vid lastning av första stocken även om den är grov.
😀

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693870 Man köper ju inte en Bison för att konkurrera med stora traktor vagnar eller skotare. En Bison har man för att framkomligheten är suverän i trånga utrymmen, den ger en bra arbetsmiljö för den själverksamme och är enkel att meka med. En bra kombo av det viktigaste egenskaperna hos stora skotare, fyrhjuling och traktorvagn. Själv sätter jag nog hydrostatdriften högst, i paritet med möjligheten att så, enkelt kunna köra åt båda hållen.
Sen hur stark kranen är spelar förstås roll, men det kommer längre ner på listan, efter räckvidd. Med lite trix så får man med sig allt som, man ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

JohannesG  
#693872 Med en mindre grip och maskin är det lätt att man lurar sig själv då de flesta stockar ser stor ut. 😉 Men det går ju så klart mäta så vet man hur klent eller grovt det är.

Nejdå, jag tolkade det precis som du beskriver, att du var ute efter ett smalare ekipage för vindfällen m.m. Och då ville jag bara i all välmening nämna att kranen kanske kan upplevas klen då den du har nu lyfter det dubbla. Lyftkraft är ibland något som glöms bort och man tittar mer på räckvidd.

Men sen hänger ju detta självklart på vilken skog och körning man har. Jag är ganska säker på att alla miniskotare, har stora besvär med att lasta en 5,5m rotstock som håller 1 - 1,5m³.

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693875
JohannesG skrev:
Men sen hänger ju detta självklart på vilken skog och körning man har. Jag är ganska säker på att alla miniskotare, har stora besvär med att lasta en 5,5m rotstock som håller 1 - 1,5m³.


Det där håller jag helt med om. Att trixa på en sån stock går inte med en Bison 10000 i varje fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

fashion  
#693894
JohannesG skrev:Med en mindre grip och maskin är det lätt att man lurar sig själv då de flesta stockar ser stor ut. 😉 Men det går ju så klart mäta så vet man hur klent eller grovt det är.

Nejdå, jag tolkade det precis som du beskriver, att du var ute efter ett smalare ekipage för vindfällen m.m. Och då ville jag bara i all välmening nämna att kranen kanske kan upplevas klen då den du har nu lyfter det dubbla. Lyftkraft är ibland något som glöms bort och man tittar mer på räckvidd.

Men sen hänger ju detta självklart på vilken skog och körning man har. Jag är ganska säker på att alla miniskotare, har stora besvär med att lasta en 5,5m rotstock som håller 1 - 1,5m³.


DÅ är din tolkning riktig och jag uppskattar självklart all input. Ta de inte på annat sätt 😀

En sådan stock som du beskriver klarar jag med nuvarande Mowi även om vältrisken är stor om det är den första man lastar i tomme.

Jag hade tag i en rotstock när jag provkörde som inte va fullt så stor men orken som 11000 visade med den stocken gör ändå att jag tror att jag kan trixa på en stock på ca 1m3fub (därmed ca 1 ton). Dock behöver jag stå alldeles intill såklart och vrida midjan en aning. M56 är nog så stark som maskinen klarar.
Sen vet man ju aldrig om kransen kommer hålla i längden. Men vem kan svara på de mer än de som använder den efter ett tag 😥 🤣

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

550  
#694005
JohannesG skrev:,26m² går att diskutera. Bytte från Mowis 0,26 till Farmas 0,20. Och de är i praktiken lika stora. Men Farman är starkare, kraftigare byggd och i stort en trevligare grip än Mowis 260L. 😉 Men en stor grip är helt klart bra oavsett, och speciellt om man tänker lasta grova rotstockar.

Samma stock för olika maskiner är något också jag gärna skulle se. Det är lätt att få småmaskinerna till att se starka ut när gripen inte är så stor. Det bästa är ju att få hem en maskin på demo och provlyfta i något rejält man vet hur stort det är.

Du målar upp för mig en bild där alla maskiner står i varandras lastrede. Kranman överst och TigerCat underst. 🙃

50% mer än en Mowi 850 är till att ta i. Vad jag kan hitta väger 850 1220kg, plus kran, P30 ser ut att väga 540kg exkl. grip och rotator.
Hopräknat med grip och rotator blir detta ganska precis samma som Bison 11000, 1850kg. Så Bison väger samma som en 8tons skogsvagn med kran...

Ser inget större problem med att gå från 5-spak till 6-spak. Har själv gjort det och hoppar mellan maskinerna utan problem. Med tillräckligt oljeflöde blir utskjutet naturligt.
De där så kallade renhornen är nog ändå värst. Smart att lägga alla sex funktioner på två spakar, men inget bra för handlederna i längden. Flerspak kan man ändå vila händerna på samtidigt som man kör.


Med den datan över lyftkraft ställer jag mig fortsatt mycket skeptisk till ett byte. Kranarna är förvisso ungefär lika långa. Men på full räckvidd lyfter Mowin det dubbla...


Intressant med griparna. Är det lite fusk med siffran 0,26 i Mowigripen? Är visserligen så att formen inte är optimal så man kanske inte kan fylla hörnen så enkelt, har inte tittat tillräckligt noga. Får göra det. Har dock sett i datablad på dyrare gripar så kan en 0,20 klara av att öppna lika långt som G260L. Nackdelen är att de griparna blir rejält mycket tyngre, och kan ge ca 50 kg mindre lyftkraft i kranspetsen. Fast det är ganska störande just med gripen i och med att virket vill spreta och inte hamna där man har tänkt sig. Man ska också se upp med den mindre gripen G160L i samma serie, den är riktigt liten på kranar där man kan välja båda. Moheda hade den som standard på K35 tidigare. Har man 3 m virke så är det inget problem att lyfta med P30 och full G260L grip. Spar tid att lyfta en gång istället för två.

FTG har också en nyare serie (budgetklass?) som man verkar introducera och kanske ersätta dessa gamla med. De ser betydligt bättre ut i formen, och inte så värst tunga.

Jag tänkte visst fel på Bisons vikt, glömde bort att kranen ingår i maskinvikten. Så det har du rätt i. Skiljer kanske något litet, Kranmans kran är nog lättare, men å andra sidan har den utskjut som förflyttar tyngdpunkten utåt. Jag gissar också på att den har klenare och lättare vridhus än Mowi.

I vilket fall så behöver inte Bison ha lika stark kran som Mowin för att i skogen kunna lasta på lika stora stockar. Det är en bra mycket smidigare maskin, både bredden och längden är avsevärt mycket mindre än en traktor och vagn. Det är snarare vid avlägget jag ser nackdelen med Bison. Har man ett bredare dike och kanske snövall så blir det svårt att lasta av tunga stockar på ett enkelt sätt. Här hjälper bara lång och stark kran (på en maskin som inte välter). Med reservation för att Bison har så bra framkomlighet så att det skulle vara möjligt att köra i diket och lägga nära sig. Många diken är inte särskilt jämna och lutar så det kan betyda att man får rätta till ojämnheterna innan.

Har man mycket vägkörning, särskilt med lass, så är ju traktor att föredra. Går fortare och lastar dubbelt med en stor vagn. Har själv kikat på Alstor och Bison, men tycker att Bison går för sakta på väg, och en ny Alstor med hytt blir ganska dyr. Har insett att när man har 1-3 km allmän väg att åka till mycket av skogen så är det tvunget med hytt och värme. Köra hem svettig i vinddraget så blir det kallt. Passar ofta bra att manuellhugga och köra samtidigt, särskilt vindfällen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).