Skogsnyheter

Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

74 inlägg 18261 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#693666 Frågan är om vi inte nu kan säga att vi nått en rekordlåg nivå för priset på massaved. Detta efter Mellanskog justerat sina virkespriser och i värsta fall så hamnar priser på 195 kr per fastkubikmeter för barr. I värsta fallet gäller här om du levererar barrmassaved till Mellanskog och inte är medlem och har mer än 20 mil till mottagande massabruk.

Det nya listpriset är 245 kr per fastkubikmeter för barr och icke medlem (265 kr för medlemmar). Max fraktavdrag är 50 kr/m3fub.

Med tanke på detta låga massavedpris så bör det inte tecknas en enda gallring i detta område just nu, speciellt inte förstagallringar. Räknat på en klen förstagallring så kan det då bli så att du går back upp till 100 kr per kubikmeter med tanke på kostnaden för gallringsavverkningen.

Vill du läsa mer om hur massavedpriserna varit historiskt kan du läsa tråden Myten om rekordhöga massavedspriser.

Mellanskogs virkesprislistor finns här: https://www.mellanskog.se/vara-tjanster ... ellanskog/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

svampbob  
#693670 Brytpunkten mellan att röja och gallra flyttas ständigt uppåt på medelstams skalan.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#693675 Jepp, borde väl vara över 0,4 nu... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Vardon  
#693683 Nu har jag ju gallrat en del i höst ändå, och det är inte lätt att bli av med det, det har legat länge. Annars är jag nog av åsikten att gallring gör man för framtiden och det är svårt att pricka in pristopparna utan jag tror nog det är bättre att göra åtgärderna när det behövs skogligt än efter priserna. Rent krasst kan det ju bli lägre ändå... Men det gäller ju att man blir av med det...

Jag minns när jag köpte northland aktier när de hade rasat 95% "nu kan de ju inte rasa så mycket mer" men se det kunde de, 95% till gick utmärkt.

Samtidigt lite lustigt att skogen räcker inte till för alla biosatsnaningar men man blir knappt inte av med brännved eller massaved...

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Aowapp  
#693688 Antagligen en ganska dum fråga, men det är svårt att se snygg ut när man lär sig:

Finns det någon forskning på hur mycket bättre kvarvarande träd växer om man bara röjer ner träd och låter dem förmultna och bli extra näring, istället för att gallra ut dem i en förstagallring?
Vilka nackdelar/risker finns med att lämna kvar ved om det knappt lönar sig att sälja?(Insektsangrepp?)

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#693689 Det är bara att börja läsa serien Åtta myter om gallring 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Contårta  
#693695
Fredrik Reuter skrev: Med tanke på detta låga massavedpris så bör det inte tecknas en enda gallring i detta område just nu, speciellt inte förstagallringar.

Räknat på en klen förstagallring så kan det då bli så att du går back upp till 100 kr per kubikmeter med tanke på kostnaden för gallringsavverkningen.


Vad ska du göra med bestånd som har överhängande gallringsbehov då? Håller priserna i sig kommer vi få ett berg av eftersatta gallringar om ingen säljer. Skulle dessutom alla i geografin hålla på sin förstagallringar så kommer priserna sedan hållas nere ”tack vare” det stora utbudet. Det är verkligen svårt att veta hur man ska göra 😕 Kanske kan man sälja till andra aktörer? Bara för att Mellanskog nu är tvungna att sänka sina priser så kanske inte de andra gör det? Jag tror att det gäller att få med i kontrakten som skrivs att det minst måste bli ett +/—resultat.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

svampbob  
#693698 Det finns ingen naturlag som säger att alla åtgärder ska gå plus eller noll.

Jag tror att gallringskostnaderna framöver kommer att stiga snabbare än prisutvecklingen på massan. Som jag ser det är enda sättet för att parera detta är att röja hårdare och senare. Röjning kostar också pengar så det gäller att veta var brytpunkten ligger.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

frågande och vetande  
#693701 Jag funderar ibland vart smärtgränsen går för skogsägare. Idag accepterar vi priserna vi får för massaveden och köper förklaringarna från inköpare om fulla lager och marknadsvärde osv. När ska vi komma på att det är vi som har råvaran och börjat ställa krav på att få betalt för den? De flesta som snurrar på forumet vet att det importeras bla massa till högre priser än vi får och en del av denna import sker när "lagren är fulla".... Råvaran är vår, är det då inte vi som ska vara med och sätta priset.

Jag undrar ibland vart smärtgränsen för skogsägare går.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693706 Röj hårt och minska uttagen i gallringarna. Det relativa värdet av stammarna som står kvar i skogen blir ännu bättre med så låga massapriser. Varenda kvarlämnad kubik i skogen som har potential att att bli kubb har en stor värdetillväxt tills nästa gallring. Kolla även på specialsortiment som stängselstolp för att rädda ekonomin i de åtgärderna man tvingas göra.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

alias  
#693712 Några funderingar:

Visst går väl merparten av Mellanskogs massaved till Stora Enso (Korsnäs & Holmen?)?

Visst sitter Länsförsäkringar m.fl. som köpte delar av Bergvik Skogs skogsinnehav med råvaruförsörjningsvtal till Stora Ensos och Korsnäs industrier (hur långa i så fall och hur är avtalen prissatta)?
Dessa aktörer lär inte vilja gallra om det blir en kostnad.

Hur påverkas bytet av sortiment mellan marknadsaktörerna (t.ex. Stora Enso har ju sin "växellåda" med X antal m3 sågråvara mot Y m3 massaved från privatsågverken)?

Hur länge klarar sig massaindustrierna på virke från egen skog, Sveaskog, institutionella ägare och import?
Förutsätter att priserna inte har sänkts lika mycket mot andra stora aktörer som mot Mellanskog, för då lär bruken stå utan råvara.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Torbjörn Johnsen  
#693718
Contårta skrev:
Fredrik Reuter skrev: Med tanke på detta låga massavedpris så bör det inte tecknas en enda gallring i detta område just nu, speciellt inte förstagallringar.

Räknat på en klen förstagallring så kan det då bli så att du går back upp till 100 kr per kubikmeter med tanke på kostnaden för gallringsavverkningen.


Vad ska du göra med bestånd som har överhängande gallringsbehov då? Håller priserna i sig kommer vi få ett berg av eftersatta gallringar om ingen säljer. Skulle dessutom alla i geografin hålla på sin förstagallringar så kommer priserna sedan hållas nere ”tack vare” det stora utbudet. Det är verkligen svårt att veta hur man ska göra 😕 Kanske kan man sälja till andra aktörer? Bara för att Mellanskog nu är tvungna att sänka sina priser så kanske inte de andra gör det? Jag tror att det gäller att få med i kontrakten som skrivs att det minst måste bli ett +/—resultat.


Enligt SLUs produktionsforskare så är det inte skogen som behöver gallringen. Den lever och växer ändå, om än med viss självgallring över tid. Men 0 kr i intäkt från gallring eller 0 kr i intäkt från självgallring kan ju kvitta lika. Det är snarare industrin som behöver gallringen för att få massaved och skogsägaren för att skogen ska se vettig ut.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Aowapp  
#693721
Fredrik Reuter skrev:Det är bara att börja läsa serien Åtta myter om gallring 👍

Mycket bra info där, men jag var kanske lite otydlig..
Jag var mer ute efter om det blev någon märkbar tillväxt på kvarvarande träd av den extra näringen som den kvarlämnade veden gav jämfört med att skota ut den.
Samtidigt förstår jag att det får vara väldigt låga virlespriser för att vara en vettig "strategi".

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

svampbob  
#693728 Nej men skogen behöver röjning. Mycket av den skog som jag gallrar här hemma är uppkommen efter 60 & 70-talets plogdikning och är sedan aldrig skött. Det ser relativt bra ut men visst har det gått åt mycket tillväxt till dåliga stammar som aldrig blir mer än massaved. Hade jag som ung kommit på iden att gå över den med röjsåg en gång så hade det varit strålande och kunnat klara sig bra till slutavverkning. Så går det när moped och fiske är roligare än arbete.

Torbjörn Johnsen skrev:
Contårta skrev:
Fredrik Reuter skrev: Med tanke på detta låga massavedpris så bör det inte tecknas en enda gallring i detta område just nu, speciellt inte förstagallringar.

Räknat på en klen förstagallring så kan det då bli så att du går back upp till 100 kr per kubikmeter med tanke på kostnaden för gallringsavverkningen.


Vad ska du göra med bestånd som har överhängande gallringsbehov då? Håller priserna i sig kommer vi få ett berg av eftersatta gallringar om ingen säljer. Skulle dessutom alla i geografin hålla på sin förstagallringar så kommer priserna sedan hållas nere ”tack vare” det stora utbudet. Det är verkligen svårt att veta hur man ska göra 😕 Kanske kan man sälja till andra aktörer? Bara för att Mellanskog nu är tvungna att sänka sina priser så kanske inte de andra gör det? Jag tror att det gäller att få med i kontrakten som skrivs att det minst måste bli ett +/—resultat.


Enligt SLUs produktionsforskare så är det inte skogen som behöver gallringen. Den lever och växer ändå, om än med viss självgallring över tid. Men 0 kr i intäkt från gallring eller 0 kr i intäkt från självgallring kan ju kvitta lika. Det är snarare industrin som behöver gallringen för att få massaved och skogsägaren gör att skogen ska se vettig ut.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693742 Ni får väl hoppas,på den nya massafabriken som ska byggas i Kemi i norra Finland,massavedsbehovet ökar ned 4 milj m3/år och en del ska träffa ligt tas från Luleå och norrut.
Går enormt bra för massan nu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).