Gallring

Vad blir medelstammen på 900 träd?

7 inlägg 3515 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad blir medelstammen på 900 träd?

svampbob  
#693563 När jag satt i skotaren ikväll så ringde det en och ville ha pris på att avverka drygt 900 träd. Det är avverkning i samband med projektering så det lär väl vara att plocka de träd som behövs för att komma fram med Geoborrvagnen. Vad ska man gissa på 0,15 eller är det klenare? Vad är er bästa gissning?
Jag svarade skicka handlingen så kollar jag i morgon.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad blir medelstammen på 900 träd?

skogsjan695xl  
#693578 Ja det är ju helt omöjligt att svara på om inte man vet hur många kubik det rör sig om.

Användarvisningsbild

Re: Vad blir medelstammen på 900 träd?

svampbob  
#693589 Ja det är det men rent matematiskt och statistiskt borde det gå att få till en väldigt bra gissning. Desto högre medelstam i ett bestånd desto färre stammar och större avstånd mellan dessa och i en timmerställning är det osannolikt att något träd behövs tas bort för att komma sig fram. I klena bestånd kommer man att behöva ta bort många stammar för att komma fram och borra och det är därför som jag tror att medelstammen kommer att bli relativt låg.
Det skulle vara roligt att veta hur Trafikverket har kommit fram till sin siffra på antal stammar. Jag tror att dom har blågissat.
skogsjan695xl skrev:Ja det är ju helt omöjligt att svara på om inte man vet hur många kubik det rör sig om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad blir medelstammen på 900 träd?

Icegrip  
#693593 0,15 eller lägre är nog inte dumt gissat, utan att ha sett ”ritningen”. Du kan ju se vilken trädhöjd de har och gissa tätheten.

Vilken area är det?

Användarvisningsbild

Re: Vad blir medelstammen på 900 träd?

Rohdin  
#693601 Värt att tänka på är väl också att dom inte hugger så dom precis kommer fram och din maskin är bredare.

Om det endast var skotning.

Sen beror det ju helt på hur brett dom vill ha det / sträckan för att veta 900stam/arealen.
Trädslag osv osv. Kan ju vara allt ifrån Röj skog till nyckelbiotop^^ om det är prospekt (inte skogsbruk).

Är det Trafikverket/elbolag till exempel så har dom stämplat alla träd höjd/diameter. För ersättning till markägare/markägarna. Då ska det ju inte vara ett problem.

Användarvisningsbild

Re: Vad blir medelstammen på 900 träd?

vedmalen  
#693619 Är det tänkt du ska köra på ackord? Jag gjorde ett sånt jobb i höstas för dragning av viltstängsel. i och för sig bara skotningen, de hade lejt egna huggare. Men det kördes på timme. Troligt är ju att det kanske tar längre tid hugga sånt där "special" än att få gå och göra en "vanlig" gallring. Ska man lämna nån sorts pris bör man nog vara dit och se jobbet först.

Användarvisningsbild

Re: Vad blir medelstammen på 900 träd?

svampbob  
#693635
Rohdin skrev:Värt att tänka på är väl också att dom inte hugger så dom precis kommer fram och din maskin är bredare.

Om det endast var skotning.

Sen beror det ju helt på hur brett dom vill ha det / sträckan för att veta 900stam/arealen.
Trädslag osv osv. Kan ju vara allt ifrån Röj skog till nyckelbiotop^^ om det är prospekt (inte skogsbruk).

Är det Trafikverket/elbolag till exempel så har dom stämplat alla träd höjd/diameter. För ersättning till markägare/markägarna. Då ska det ju inte vara ett problem.


Det är åt TRV men i ett tidigt skede. Frågan kom till mig från en gammal kollega från den tiden då jag projekterade och han räknar på projekterings uppdraget. Det är ett fastpris uppdrag så han vill ha in ett fastpris från den som ska avverka åt honom. Jag har ännu inte sett förfrågan från TRV.
Jag har svårt att tro att det är stämplat. För tio år sedan så stred jag för att man skulle stämpla så att vi skulle slippa bråket om mängderna i utförandeskedet.
Jag är inte intresserad av det för egen del men svarade att jag kan titta på det hela och se om jag kan rekommendera någon.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).