Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 62338 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#693206
Joakim S skrev:
Hepo skrev:Hej kan vara så att någon har plågat den för mycket så ljuddämparen har blivit för varm å smält hålet. 2054an ser mycket bra ut såg ut som att kopplingstrumman har gått varm, har0 du provstartat den?

Jag tycker hålet ser mer ut som att det blivit till av mekanisk påverkan utifrån 🤔.

Imponerande😊👏🏻. Helt riktigt. När jag hade sätt ihop sågen och provsnurrade kedjan så gick den väldigt trögt. Provkörde lite ändå, men insåg att detta kommer inte "att gå sig till". Kom fram till att det är bromsen som låg på. Tog av bromsen och drog den lite fram och tillbaks, och monterade på den igen. Gick på lätt, och nu snurrade kedjan lätt, och sågen går fint👍🏻😊.

Men jag ska ha den under uppsikt.


Det där hålet har jag sätt för ut. Det är troligen när man har klämt fast sågen vid kapning och sågat låss den från andra hållet ed en annan såg och kommit i mot med kedjan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693207
Joakim S skrev:
Hepo skrev:Hej kan vara så att någon har plågat den för mycket så ljuddämparen har blivit för varm å smält hålet. 2054an ser mycket bra ut såg ut som att kopplingstrumman har gått varm, har0 du provstartat den?

Jag tycker hålet ser mer ut som att det blivit till av mekanisk påverkan utifrån 🤔.

Imponerande😊👏🏻. Helt riktigt. När jag hade sätt ihop sågen och provsnurrade kedjan så gick den väldigt trögt. Provkörde lite ändå, men insåg att detta kommer inte "att gå sig till". Kom fram till att det är bromsen som låg på. Tog av bromsen och drog den lite fram och tillbaks, och monterade på den igen. Gick på lätt, och nu snurrade kedjan lätt, och sågen går fint👍🏻😊.

Men jag ska ha den under uppsikt.


Undrar om kedjan har gått av nån gång och snärtat upp baklänges och slagit hål i dämparen, man ser ju flera spår av yttre påverkan på ganska lagomt avstånd för att vara tänder.
Kedjan brukar ju gå neråt mot bakre handtaget men ibland händer de mest konstiga sakerna...

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#693210
Mettämies skrev:
Joakim S skrev:
Hepo skrev:Hej kan vara så att någon har plågat den för mycket så ljuddämparen har blivit för varm å smält hålet. 2054an ser mycket bra ut såg ut som att kopplingstrumman har gått varm, har0 du provstartat den?

Jag tycker hålet ser mer ut som att det blivit till av mekanisk påverkan utifrån 🤔.

Imponerande😊👏🏻. Helt riktigt. När jag hade sätt ihop sågen och provsnurrade kedjan så gick den väldigt trögt. Provkörde lite ändå, men insåg att detta kommer inte "att gå sig till". Kom fram till att det är bromsen som låg på. Tog av bromsen och drog den lite fram och tillbaks, och monterade på den igen. Gick på lätt, och nu snurrade kedjan lätt, och sågen går fint👍🏻😊.

Men jag ska ha den under uppsikt.


Undrar om kedjan har gått av nån gång och snärtat upp baklänges och slagit hål i dämparen, man ser ju flera spår av yttre påverkan på ganska lagomt avstånd för att vara tänder.
Kedjan brukar ju gå neråt mot bakre handtaget men ibland händer de mest konstiga sakerna...


Det låter lika troligt som min teori.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693257 Har tittat lite på en av sågarna jag fick av den lokale handlaren i fredags. Felet på denna antar jag var att kedjan gick trögt, för fint går den. Fixat nu. Riktigt fin med tanke på sin ålder (1984). Blir att tvätta den ren vid ett senare tillfälle. Vet ej om värmen fungerar, kan inte gasa nu.

Husqvarna 234 SG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Rotvältaren  
#693497 Jag håller på och fnular med en 2150 och den har liknande brännskador som på din. Det skall sitta tydligen sitta en värmesköld bakom ljuddämparen men någon sådan fanns inte där när jag plockade isär. Just nu står mitt 2150-projekt stilla för behovet av nya delar växer hela tiden, för min del blir det i princip ny såg till starthandtaget....

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

halvproffs  
#693544
Joakim S skrev:Har tittat lite på en av sågarna jag fick av den lokale handlaren i fredags. Felet på denna antar jag var att kedjan gick trögt, för fint går den. Fixat nu. Riktigt fin med tanke på sin ålder (1984). Blir att tvätta den ren vid ett senare tillfälle. Vet ej om värmen fungerar, kan inte gasa nu.

Husqvarna 234 SG


Var bara ett fel med 234an. Den drog så lite bensin vid 1a gallring så jag tyckte det blev för långt mellan rasterna. 😉

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693546
Rotvältaren skrev:Jag håller på och fnular med en 2150 och den har liknande brännskador som på din. Det skall sitta tydligen sitta en värmesköld bakom ljuddämparen men någon sådan fanns inte där när jag plockade isär. Just nu står mitt 2150-projekt stilla för behovet av nya delar växer hela tiden, för min del blir det i princip ny såg till starthandtaget....

Ok. Den satt inte på min heller, men jag undrar om det var problemet 🤔.
Låter som du behöver en hel delsåg😊.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#693548
Joakim S skrev:
Rotvältaren skrev:Jag håller på och fnular med en 2150 och den har liknande brännskador som på din. Det skall sitta tydligen sitta en värmesköld bakom ljuddämparen men någon sådan fanns inte där när jag plockade isär. Just nu står mitt 2150-projekt stilla för behovet av nya delar växer hela tiden, för min del blir det i princip ny såg till starthandtaget....

Ok. Den satt inte på min heller, men jag undrar om det var problemet 🤔.
Låter som du behöver en hel delsåg😊.

Jag är inte säker på att det ska vara en värmeavledningsplåt där på 2150/350.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693550 Gasade lite mer med 2054:an jag satte ihop för ett par dagar sen. Upptäckte ett slags skramlade som jag tyckte lät som dåligt lager, så jag rev isär sågen igen. Mycket riktigt, lagret på startapparat-sidan lät riktigt dåligt. Värmde på, och knackade av. Gick fint. Men när jag gjorde samma på kopplingssidan så skadade jag tappen längst ut. Riktigt klantigt, att glömma att ha träkloss imellan. Går det att fixa på något vis? Typ svetsa lite ute på toppen, för att förstärka där den spruckit, och sen fila upp spåret med dremel, där den böjt sig inöver? Lånade en vev från en annan 2054,som är isär och sågen gick tyst och fint utan skrammel😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693551
williamm skrev:
Joakim S skrev:
Rotvältaren skrev:Jag håller på och fnular med en 2150 och den har liknande brännskador som på din. Det skall sitta tydligen sitta en värmesköld bakom ljuddämparen men någon sådan fanns inte där när jag plockade isär. Just nu står mitt 2150-projekt stilla för behovet av nya delar växer hela tiden, för min del blir det i princip ny såg till starthandtaget....

Ok. Den satt inte på min heller, men jag undrar om det var problemet 🤔.
Låter som du behöver en hel delsåg😊.

Jag är inte säker på att det ska vara en värmeavledningsplåt där på 2150/350.

Jo. Ser så ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Rotvältaren  
#693553
williamm skrev:
Joakim S skrev:
Rotvältaren skrev:Jag håller på och fnular med en 2150 och den har liknande brännskador som på din. Det skall sitta tydligen sitta en värmesköld bakom ljuddämparen men någon sådan fanns inte där när jag plockade isär. Just nu står mitt 2150-projekt stilla för behovet av nya delar växer hela tiden, för min del blir det i princip ny såg till starthandtaget....

Ok. Den satt inte på min heller, men jag undrar om det var problemet 🤔.
Låter som du behöver en hel delsåg😊.

Jag är inte säker på att det ska vara en värmeavledningsplåt där på 2150/350.


Den finns som reservdel för jag köpte en. Ska kolla om den ligger kvar i påsen så kan jag ge artikelnummer. Om jag minns rätt vad verkmästaren sade till mig så skall skölden monteras närmast cylindern, före packningen.

Edit: Joakim har redan fixat skiss

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Rotvältaren  
#693565
Joakim S skrev:
Rotvältaren skrev:Jag håller på och fnular med en 2150 och den har liknande brännskador som på din. Det skall sitta tydligen sitta en värmesköld bakom ljuddämparen men någon sådan fanns inte där när jag plockade isär. Just nu står mitt 2150-projekt stilla för behovet av nya delar växer hela tiden, för min del blir det i princip ny såg till starthandtaget....

Ok. Den satt inte på min heller, men jag undrar om det var problemet 🤔.
Låter som du behöver en hel delsåg😊.


Det har gått troll i den sågen. Känner inte till historiken bakom sågen men kopplingen hade rasat totalt och skrotat kedjekåpan så det måste ha varit en rejäl smäll. Även täckplåten över oljepumpen har fått sig så den tappat formen. När jag rev ned den upptäckte jag att kolven och cylindern var helt nya, dock fanns det ingen cylinderfotspackning och som sagt ingen värmesköld. Vevpartiet verkade ha klarat smällen för den gick att starta så det blev nya lager och boxar, ny kedjekåpa och ny ljuddämpare. Har också delvis nya delar till kopplingen, ny oljepump + pickup och behöver nu hitta en hyfsat bra täckplåt och skaffa ett nållager till kopplingen.

Joakim har du länk till sprängskisserna på 2150?

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693571
Rotvältaren skrev:
Joakim S skrev:
Rotvältaren skrev:Jag håller på och fnular med en 2150 och den har liknande brännskador som på din. Det skall sitta tydligen sitta en värmesköld bakom ljuddämparen men någon sådan fanns inte där när jag plockade isär. Just nu står mitt 2150-projekt stilla för behovet av nya delar växer hela tiden, för min del blir det i princip ny såg till starthandtaget....

Ok. Den satt inte på min heller, men jag undrar om det var problemet 🤔.
Låter som du behöver en hel delsåg😊.


Det har gått troll i den sågen. Känner inte till historiken bakom sågen men kopplingen hade rasat totalt och skrotat kedjekåpan så det måste ha varit en rejäl smäll. Även täckplåten över oljepumpen har fått sig så den tappat formen. När jag rev ned den upptäckte jag att kolven och cylindern var helt nya, dock fanns det ingen cylinderfotspackning och som sagt ingen värmesköld. Vevpartiet verkade ha klarat smällen för den gick att starta så det blev nya lager och boxar, ny kedjekåpa och ny ljuddämpare. Har också delvis nya delar till kopplingen, ny oljepump + pickup och behöver nu hitta en hyfsat bra täckplåt och skaffa ett nållager till kopplingen.

Joakim har du länk till sprängskisserna på 2150?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Rotvältaren  
#693572 Tack och bock!

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693573
Rotvältaren skrev:Tack och bock!

😊👍🏻

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).