Skogsröjning

Rotskott från vilka träd?

64 inlägg 70483 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rotskott från vilka träd?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68749 Har så tagit mig i kragen och röjt upp runt stengärdsgårdarna på gården!

Ca 200m3 virke och 300m3 ris blev det :mrgreen: .

Min stora fundering nu är att det ska växa upp massor med sly där det tidigare växt lövträd!

Vilka träd är det som gör så (Antar att gran, tall och björk inte är så farliga) Dvs vilka ska jag försöka ha ihjäl stubbar/rötter på för att undvika detta???


Hade tänkt mig slå i Ecoplug i dessa för att motverka slyet. Är det en vettig investering???



Vesslan



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

skotarmasse  
#68765 Aspar är hemska på att skjuta rotskott,stora aspar kan skjuta rotskott på hundratals kvadratmeter,rätt bra att ringbarka dom ett par år innan man tar ner dom. :???: Övrigt löv ger ju stubbskott,lite lättare att hålla efter.
Ecoplug funkar nog bra om du har ett antal lite större stubbar,är det mycket smått kan de ju bli lite kostsamt.
Prova att pensla med lite round up,vet inte riktigt om det funkar men kan väl vara värt ett försök.

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68771 Tackar för ditt svar skotarmasse!!

Har lite större träd så det blir nog ecoplug!

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

massa-ved  
#68792 Round up fungerar inte på stubbarna det ska sugas upp av löven på trädet. Däremot kan det vara lämpligt att punkt bekämpa med det på årsskotten nästa år när det är löv på dem då går det ner och dödar rot systemet. Kommer nog upp en del skott även om du använder ecoplug.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68886 Finns det inget annat på marknaden, förutom Round Up, som tar död på sånt man inte vill ska återkomma...? :-?
Det är väl på gång med förbud på Rond Up, har jag för mig att jag läste i någon artikel för ett tag sedan...
Jag har, liksom Vesslan, en stenmur/gärdsgård som jag får underhålla med jämna mellanrum, för att det inte ska växa igen..
Mitt stora bekymmer är dock inte Asp, utan i stället Ask..Växer som bara den, trots att jag mejar ner det ett par gånger per säsong. X(
MvH Ulf

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

skotarmasse  
#68903 Ja Ask är väl ett segt trädslag att ta kål på,hamlades väl förr i tiden till vinterfoder för kreatur.Så det tål väl en del.

Kan du inte ta en grävare o hiva upp stubbarna,kanske risk för rasering av stenmur samtidigt... :???:

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68919
skotarmasse skrev:Ja Ask är väl ett segt trädslag att ta kål på,hamlades väl förr i tiden till vinterfoder för kreatur.Så det tål väl en del.

Kan du inte ta en grävare o hiva upp stubbarna,kanske risk för rasering av stenmur samtidigt... :???:


Jo skotarmasse visst är det frestande att försöka gräva upp stubbarna!!

Som jag skrev tidigare så är det ganska många stubbar då jag har ca 4,5km stengärdsgård!!

Ville därför hitta en enklare lösning.
Är som du skriver lite orolig för att stenmuren rasar om jag tar bort stubbarna så radikalt.

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

bodaedet  
#68990 Kolla bondepraktikan, det ska finnas en period på året som man kan röja utan så mycket löv uppslag. Har gjort det här efter inrådan av en gammal granne, (tyvärr så har han gått ur tiden). Det funkade skit bra. Har för mig att han kollade i den,

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69203 Om jag minns rätt...

Rotskott
Asp (poppel tror jag)

Stubbskott
lind, ask, hassel, lönn, klibbal
unga björkar, ekar och sälgar

Eco pluggen är nog bra. Har använt dem på några träd men det har ännu inte gått så lång tid att jag verkligen kan se att träden har dött. Men de är lite dyra. Köper man dem i små förpackningar, 10 st, så kostar de ca 10 kr/st. I större förpackningar, 100st, så kostar de ca 6,5 kr/st. Och det går snabbt åt några eftersom det rekommenderas att de skall sättas ute vid kanten med 6-8 cm avstånd (om jag mins rätt). En stubbe på 50 cm i diameter behöver ca 20 st = 200 kr. Men det kan det ju vara värt om man slipper röja skott två gånger per år i fem år framåt. Men det är ju klart har man då 5 träd i den dimensionen så blir det pengar av det....

Martin

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69214 Rönn ger också stubbskott. Har testat med 3-4 Ecoplugg i ca 30 cm rönnar och aspar och det fungerar fint.

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69217
th skrev:Rönn ger också stubbskott. Har testat med 3-4 Ecoplugg i ca 30 cm rönnar och aspar och det fungerar fint.


Japp, det stämmer. Det finns säkert fler trädslag som jag/vi har glömt.

Så du menar att det är att överdosera om man tar enligt paketens rekommendationer?

Martin

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69277
Ekhagas trädfällning skrev:
th skrev:Rönn ger också stubbskott. Har testat med 3-4 Ecoplugg i ca 30 cm rönnar och aspar och det fungerar fint.


Japp, det stämmer. Det finns säkert fler trädslag som jag/vi har glömt.

Så du menar att det är att överdosera om man tar enligt paketens rekommendationer?


Det verkar så i alla fall. Men det kan kanske också bero på vid vilken årstid man fäller. Jag fäller nästan alltid innan träden börjar sava och det kanske är så att man behöver mer om man fäller mitt i växtperioden. Annars känns det spontant som att man skulle behöva minst antal plugg om man fäller på hösten när träden slutar suga och medlet har hela vintern på sig att tränga ner till rötterna.

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69293 Har nu fått hem mina hundra ecopluggar!
Ska ut o slå i dem i helgen. Är spänd på resultatet men får väl vänta till nästa sommar innan jag återrapporterar.

Låter ju bra att jag som fällt träden nu i höst kan ta det lite lugnare med pluggarna!

Har för något år sedan tagit ned ett gullregns träd vid mitt garage. Det skjuter stubbskott något alldeles kopiöst.
Är det omöjligt att få effekt efter så lång tid med ecoplugg?

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

halvproffs  
#69300 Är det inte så att alla skogslövträd utom aspen skjuter stubbskott? En gammal vis skogsman sa åt mig en gång: För att undvika stubbskott ska man röja när det är som varmast. Dvs mitten av juli.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69346 Du glömde väl inte att söka bidrag för detta?

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).