Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 11000

63 inlägg 16435 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631060
vinterrojarn skrev:Är det din bison som jag såg annons på..
Skulle gå ca 15 tim till under tiden aktionen fortskred..?


Nix, här säljs ingen Bison! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 11000

tallen100  
#631077 Klart att uven ska ha en traktor :-bd
Blir det en nuffe igen, eller något nyyare/nytt..

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

totte  
#631078
Uvskogen skrev:
stegmaster skrev:
Uvskogen skrev: Byter samtidigt till hydraulbioolja i min Bison 10 000 för att behålla certifieringen på maskin för kommande år. :smile:

Jag kanske har missat nåt , men bytadet du inte upp dig til en 11000?
Och nyfiken er man givetvis, er det ett konkret traktorekvipasje du tittar på eller bare ett allment skogsekvipasje du leter etter? :-b


Jo jag gjorde ju det, men har ångrat mig förr :wink:
Vi får se vad det blir. ÅF ska plocka fram några förslag


Som far sa: Det är skit te karl som inte kan ännra se!

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631219 Antar att en 135:a med vajerkran är uteslutet? :)

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

tallen100  
#631223
Mangan skrev:Antar att en 135:a med vajerkran är uteslutet? :)

Ska du sälja :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631246
Mangan skrev:Antar att en 135:a med vajerkran är uteslutet? :)


Ha ha, liiite nyare och lite mer hydraulik vill jag allt ha! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

fashion  
#693398 Har idag varit och provkört Bison 8000 och 11000 hos Kranman. Kändes onekligen som bra grejer. Skall ersätta min huggarvagn (Mowi 300) och traktor (Case JXU 4wd 110hk)

På 8000 satt den största kranen 4,6m på.

Det lutar nog mest åt 11000 ändå då den kranen va mycket starkare och lyfter en rotstock utan problem. Med 8000 fick jag lirka på de tyngsta.

Nu till min fundering angående spaksystem.

Jag har kört alla tänkbara spaksystem förut men undrar om man väljer flerspak hur de löser utskjutet, en spak till (en sjätte)?

Sen funderar jag på mekanisk 2 spak. Är de så de två mindre spakarna emellan som sköter grip och utskjut?

Vad anser ni som provat olika vad man skall ha. Är de 2-spak med el on/off som gäller?

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

80-90  
#693411 2 spak el on/off hade jag valt alla dagar i veckan .. lycka till 👍

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693419 Kört med Bison 10000 och ingen tvekan att 2-spak med el är perfekt. Utskjutet på en knapp och grip på den andra! Perfekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

fashion  
#693427
80-90 skrev:2 spak el on/off hade jag valt alla dagar i veckan .. lycka till 👍


Ok. Jo, det får nog bli det. Jag är lite allergisk mot att ha on/off i gripen dock när man skall pilla. Blir inte så finkänslig som med hydralisk styrning. Men det är nog ändå bästa lösningen då man även har utskjut.

Tack!

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

fashion  
#693428
Uvskogen skrev:Kört med Bison 10000 och ingen tvekan att 2-spak med el är perfekt. Utskjutet på en knapp och grip på den andra! Perfekt.



Är väldigt nära att boka en maskin nu :-D

Står mellan 8000 med största kranen och 11000.
Kandu ge mig lite köpråd du som är erfaren?
Kranen till 11000 är ju magnifik.

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693436 Jag provkörde 11000 ordentligt men trivdes aldrig med den. Kranen är förstås väldigt bra men hela maskinen känns inte harmonisk längre. Grinden är dessutom så hög att sikten blev betydligt sämre.
För stor kran till maskinen i övrigt alltså. Så jag tvärändrade mig och behöll min 10k.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 11000

80-90  
#693454
fashion skrev:
80-90 skrev:2 spak el on/off hade jag valt alla dagar i veckan .. lycka till 👍


Ok. Jo, det får nog bli det. Jag är lite allergisk mot att ha on/off i gripen dock när man skall pilla. Blir inte så finkänslig som med hydralisk styrning. Men det är nog ändå bästa lösningen då man även har utskjut.

Tack!

Ingen fara med gripen det lär du dej snabbt å det går fint å pilla med den .

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

halvproffs  
#693461
80-90 skrev:
fashion skrev:
80-90 skrev:2 spak el on/off hade jag valt alla dagar i veckan .. lycka till 👍


Ok. Jo, det får nog bli det. Jag är lite allergisk mot att ha on/off i gripen dock när man skall pilla. Blir inte så finkänslig som med hydralisk styrning. Men det är nog ändå bästa lösningen då man även har utskjut.

Tack!

Ingen fara med gripen det lär du dej snabbt å det går fint å pilla med den .


Jag tyckte också att det var för okänsligt mez on-off på gripen men nu gillar jag det.

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

fashion  
#693627
Uvskogen skrev:Jag provkörde 11000 ordentligt men trivdes aldrig med den. Kranen är förstås väldigt bra men hela maskinen känns inte harmonisk längre. Grinden är dessutom så hög att sikten blev betydligt sämre.
För stor kran till maskinen i övrigt alltså. Så jag tvärändrade mig och behöll min 10k.



Men är verkligen grinden större? Trodde 10000 och 11000 var exakta lika förutom kranen och ett annat material i ramen.
Jag fick inte läge att provköra 10000 men när jag körde 11000 upplevde jag kranen som lika stark som min Mowi 300 men hör och häpna stod Bisonen stabilare när man tog en rejäl rotstock utan lass på. Min Mowi kärra är väldigt vältkänslig innan du fått på 2-3 stockar.

Lutar mest åt en så närsom på fullutr 11000 :-D. Men leveransen sker troligen i så fall först i Juli 2021 😥
Det skiljer bara ca 25tkr mellan 10 och 11 så då är kranen värd dom pengarna tycker jag. Dock vet jag inte om kranen rentav kan kännas lite klumpig i trånga första gallringar?

Blir de köp kommer jag försöka bidra med massa bilder och info till andra här inne på SF 😀 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).