Motorsåg och handhållet

Machete i skogen

11 inlägg 2355 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Machete i skogen

Emanuel90  
#693377 Brukar ha med mig röjkniven ibland när man bara är ute och går i skogen. Jag har för mig den heter röjkniv iallafall, den med en slags örnnäbb på.
Då kan man gå och ta lite övertoppande löv och annat småpyssel.
Men det är rätt otymplig tycker jag och man måste bära den i handen hela tiden.

Funderar på en machete istället, nån som testat? Förslag på nån vettig att köpa?
Ska gärna vara en bra slida till den, vore perfekt att ha med i bältet när man går och sprutar trico till exempel.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Machete i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693395 Röjkniv/Machete med ryggfäste?

:)

Avatar Fallback

Re: Machete i skogen

Elmhult  
#693410 Verkar väldigt ovanligt med machete i Sverige. Vet ej varför. Kulturellt? Hursomhelst - bra verktyg. Ingen aning var man köper en bra. Du får väl köpa en mer högteknologisk variant. Stihl säljer ju en liten batteridriven "machete". 😀 (Minimotorsåg)

Användarvisningsbild

Re: Machete i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693438 Har ingen renodlad machete. Däremot en "Schweizisk slykniv" från Skogma med tillhörande hölster (särbeställning). Var slö ur kartongen och jag fick slipa den en god stund, innan den blev bra.

Den funkar hyfsat, men finner ofta att en beskärningssåg ("japan-såg") ofta är både snabbare och mer precist än en machete/slykniv/röjyxa.

Finns ju även sekatör och/eller grensax när du vill ha en riktigt god precision och snygga snitt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Machete i skogen

Skogsvaktaren  
#693447 https://www.fiskars.com/sv-se/tradgards ... a3-1003609
Använder fiskars röjkniv lätt att ha med sig ryms i ryggsäcken , i handen eller i ett snöre..

Användarvisningsbild

Re: Machete i skogen

Emanuel90  
#693483 Här kommer några kandidater, den ena hade dock en knivslida som var sydd i nått nylonliknande tyg och den går bort därför. Kändes inte så hållbar.

Har använt min japansåg en hel del med, det tråkiga med den är att man behöver använda båda händerna om det man ska såga är klent. Och det går inte så bra ihop med att spruta trico tex.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Machete i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693644 Är det klent, kan kanske en sekatör vara ett alternativ till japansågen? Det finns ju hölster till många sekatörer, ifall du skulle sakna en lämplig ficka.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Machete i skogen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693658 Till de bättre maskinerna mer anpassat flr ändamålet finns ju batteri drivna saxar om man vill klippa mycket.

Användarvisningsbild

Re: Machete i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693764 Mange har en poäng här - givet att du ska klippa mycket. Batterisekatörer brukar också (enligt spec) klara klart grövre grenar än vad en manuell sekatör brukar göra. Enligt spec ligger en batterisekatör ofta i paritet med en grensax.

Batterisekatör blir ju dock både tyngre och betydligt dyrare än en manuell sekatör.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Machete i skogen

masyngel  
#693918 Jag använder machete, japansåg, smal yxa och sekatör.
Den där parangen ser bra ut, tyngd framme i bladet och bra handtag, man snärtar med handleden med machete.
Ska man slåss med hottentotter och bambusnår, är den nog bra... 🤔
Japansågen använder jag mest, upp till 2.5 meters höjd.

Avatar Fallback

Re: Machete i skogen

jannee  
#693924 Vill man brunnsröja manuellt är en risbit (lövkniv) ett ypperligt verktyg.
Du är minst lika effektiv med en sådan som med röjsågen.
Perfekt verktyg när man letar plantor bland meterhöga bräken.
Var ett vanligt förekommande verktyg INNAN den gamla goda tiden :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).