Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 166882 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#690527 Syns inte så bra på bilderna men flyttat med knivarna har jag gjort, det ligger två stora högar med en liten gång mellan nu 🙂 Stod väl kvar lite för länge på samma ställe.

Som det är nu så backar jag ut bakänden lite utanför tänkt körväg så stocken hamnar ur vägen för hjulen, då blir ju riset mer ute i vägen, iaf för ena hjulet, sen får jag risa vägen bättre med skogskärran.

Tror det var här i denna tråden jag läste om någon som satt en mindre hydraulstång i ena lyftarmen för att kunna vika ut stegmataren så mycket som möjligt men ändå ha den centralt när man kör. Det skulle jag vilja se mer av, smart lösning.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#693211 Håller på med en slutavverkning nu och tänkte att Niaben skulle vara ett bra hjälpmedel där och det är den väl för det mesta men har problem med att vinschen inte orkar dra in träden, inte ens efter att jag kapat två eller till och med tre stockar själv.

Har ni andra några problem med det?

Sen så har jag inte lyckats hitta något svärd som passar, det från de gröna passar inte. Någon som köpt svärd nyligen som kan dela med sig av modellnummer och var man köper?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#693217 Vinschen på vår renoverades några år innan vi köpte den. Den är nerställd, annars hade den nog dragit omkull traktor och allt.

Låter som din slirar.
Är det samma oavsett om du kör på fjärr eller drar i den för hand?

Ska se om jag hittar några bilder på svärdet som sitter på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

hlb  
#693219 Vinschen skall kunna dra omkull eller flytta traktorn, annars är det ju ingen sport. Jag stöttar med kranen.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#693220 Detta är det enda jag har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

HN  
#693256 [quote="ErikSwärd"]Håller på med en slutavverkning nu och tänkte att Niaben skulle vara ett bra hjälpmedel där och det är den väl för det mesta men har problem med att vinschen inte orkar dra in träden, inte ens efter att jag kapat två eller till och med tre stockar själv.

Har ni andra några problem med det?

Sen så har jag inte lyckats hitta något svärd som passar, det från de gröna passar inte. Någon som köpt svärd nyligen som kan dela med sig av modellnummer och var man köper?[/quote]

Hej om det är en starvinch så finns det att läsa om den på Sonnys.se men ställ den inte för hårt

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#693355 Då får jag nog justera draget lite.

Är samma problem både om jag drar i snöret eller om jag använder fjärren så det måste vara backarna i som slirar.

Hade lite funderingar kring det med vinsch sist jag var ute och körde med den, för att göra den helt optimal så skulle man ju egentligen monterat ett lavettstödben på vänster sida av maskinen, på A ramens vänstra sida. Så man hade hållt emot både med klon och med stödbenet när man drar. Det skulle ju minska påfrestningarna på traktorn och framförallt minska risken att dra omkull sig.

Hydraulik finns ju att tillgå så hade inte varit så svårt.

Men sen så är den ju inte gjord för slutavverkning i större skala så det kanske är att ta i lite väl mycket. För halvstora träd finns ju inte mycket anledning att ha extra stödben.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#693386 Det verkar inte finnas maskinsvärd att få tag på längre, alla är så där bulliga som iggesunds är och då går kedjan i inne vid motorn.

Jag har beställt ett stihl motorsågssvärd som är 53cm som ska vara för deras kraftigaste sågar. Så det ska vara ett av stihls kraftigaste svärd. Vi får se om det passar så jag återkommer med resultat när jag fått hem och testat.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

hemhuggare  
#693539 Hej jag har troligen beg svärd som passar för det är väl 1,6mm drivlänk? lägg upp en bild eller skicka ett pm med mått på infästningen

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#693608 Ja det ska det vara.
Det kan absolut vara intressant, var i småland håller du till?
Har ingen bild på infästningen just nu men moderna iggesund maskinsvärd passar i infästningen, bara att de är för breda. Får ta bild nästa gång jag är ute på gården.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

hemhuggare  
#693632 Emmaboda trakten Ska se om jag kan ta bild och mått nån kväll

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Kippen  
#693674
ErikSwärd skrev:Håller på med en slutavverkning nu och tänkte att Niaben skulle vara ett bra hjälpmedel där och det är den väl för det mesta men har problem med att vinschen inte orkar dra in träden, inte ens efter att jag kapat två eller till och med tre stockar själv.

Har ni andra några problem med det?

Sen så har jag inte lyckats hitta något svärd som passar, det från de gröna passar inte. Någon som köpt svärd nyligen som kan dela med sig av modellnummer och var man köper?


Testa att justera med de stora muttrarna i bakkant på vinschen. Drag ut lite wire först. Lossa den yttre muttern och spänn åt den inre något. Testa med ett knappt kvartsvarv först, Akta så inte vinschen börjar att dra bara! Då får du släppa efter lite.
Mvh Kippen.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Beper  
#697911 Hur kallt vågar man köra Niaben i ?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#697923 Vet ej. Men jag plågar inte min när det är kallare än -15

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Beper  
#697933 Funderar på samma . Tyvärr här i ö-vik är det mycket snö ☹️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).