Traktorer och processorer

Holder c60 med svag PTO

5 inlägg 1826 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Holder c60 med svag PTO

Danskar´n  
#693158 Jag har en Holder C60 från -85, som jag trillar lite timmer med. Jag har en vajerkran på 3-punkten, och när jag vinschar in, stannar PTO axeln under belastning, även med lätta vikter.
Vad kan orsaka detta?
Jag har kollat inspektionsglaset på högre sidan av motorn och oljan syns såvitt i botten av glaset.
Påfyllningsskruvan är väl den som sitter på samma sida av motorn, lite högre?
Hoppas någon har förslag till lösning av problemet...jag minns att någon här renoverade en Holder A55 för någon år sedan?
Tacksam för hjälp



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Holder c60 med svag PTO

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693162 Det första man tänker är väl att det är någon form av koppling till uttaget som slirar.
Har du nån sprängskiss på bakaxeln?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Holder c60 med svag PTO

Danskar´n  
#693213 Hej Magnus. Det var precis dig jag tänkte på... 🙂 . Jag tror jag har sett nån sprängskiss med reservdelar på "Maskinisten". Ska prova hitta den å se om det finns någon koppling som kanske kan slira. Detta har hänt i somras också, å då fyllde jag på med gearolja där framme, å det hjälpte, men eftersom jag inte använder den så mycket, tycker jag det är konstigt att oljan bara försvinner.
Låt mig kolla, så återkommer jag isf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder c60 med svag PTO

Danskar´n  
#693245 Nu har jag kollat vad fanns på Maskinisten, och det enda jag kan se eller tänka mig kunde slira är inkopplingen av PTO bak och fram. Det funkar såhär på min Holder att inkopplingen bak görs med en spak på höger sida stolen, å den är mekanisk, (man hör ibland att kuggarna "borstar tänder). Samma sätt med inkoppling av PTO framme - det görs med en spak på vänstre sida av motorn. När man då ska använda PTO`n - var sig fram eller bak eller båda, skjuter man fram en liten spak på höger sida bredvid ratten, som via en kabel går fram i motorblocken. Jag har inte klurat ut vilken väg den går. Jag ser inget annat än kugghjul å axlar, å enda talan om clutch är i förbindelse med växeln.
Eftersom traktorn är tysk, borde den vara rätt så logisk konstruerat.
Har du manualer till din Holder? I så fall var fick du tag i den/dom? Det finns ju bara en återförsäljare i Sverige, så det är inte lätt att få tag i lektyr... å jag är inte så bra på att skruva å klura på sånt - har inte häller verkstad...

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder c60 med svag PTO

Danskar´n  
#693315 Spaken bredvid ratten, är "clutch-lever", vilket på vanligt svenska betyder ungefär kopplings-spak...så någonstans inuti motorn sitter en koppling, som förhoppningsvis kan justeras. På en A55 finns inte en så sofistikerat PTO-koppling, om jag minns rätt, så jag får se om jag kan klura ut själva vad som är fel... 🙂 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).