Traktorer och processorer

Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

46 inlägg 7476 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#692342 Det måste innebära att hög/låg inte ger olika utväxling på Valmet 805. Förmodligen ger inte 540/1000 pto någon skillnad heller (om båda lägena finns).

När man jämför olika traktorer och märken så inser man att det finns många olika konfigurationer. Ibland går det inte att kombinera drivhjulsberoende med 1000 pto. Någon ny traktor hade 4 lägen, 540/540E/1000/1000E. Zetormanualen jag tittade i har begränsat effektuttaget på frontpto till 60 kW, medan bak ska tåla full motorstyrka. Vissa har två pto-axlar bak osv. Det gäller alltså att ha stenkoll på hur man har tänkt sig hela systemet.

Tack för bilderna @HannuRöj 👍

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#693048 Jag undrar vilken dragkraft på traktorn som kan tänkas behövas i skogen. Har gjort lite överslagsberäkningar och det blir en viktig parameter. Man måste välja en hydraulmotor som klarar tillräckligt stort vridmoment. Om man också tänker sig att dra en driven vagn så borde väl det inte spela så stor roll för dragkraften. Går vagnen lättare så blir det mindre kraft för traktorn, eller ska man tänka att man kan köra i brantare backar?

Tar man ut för mycket vridmoment och fart så är risken att motorn eller pumpen inte orkar med. Hur många hästkrafter kan en 100 hk dieselmotor tänkas ge på 1000-1200 rpm? Skulle förstås gå att köra på högre varv om man behöver ta en brant backe, så man utnyttjar dieselmotorn bättre.

Verkar som att man behöver ha en ganska stor pump för att komma upp i fart. Frågan är om man kan tänkas köra en driven vagn på samma pump, eller om man ska montera dubbla pumpar?

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693071 De är väl lite knepigt med fasta pumpar när de blir stor skillnad på behovet av flöde med eller utan vagn.
Dubbelpumpen har väl fördelen att de går att slå ihop flöderna för krankörning för att få bra snurr på kranen.
Nackdelen är att de ska skyfflas runt en en massa olja i alla lägen som kostar energi o ger värme.
Högre tryck i systemet hade väl minskat flödesbehovet men då hamnar man väl på kolvpump istället och då kan man lika gärna bygga konstanttryck eller LS....

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#693107 Jo, dessutom är hela ämnet hydraulik knepigt. Jag läste en artikel i tråden AKKAMAAN - Påskläsning om effektförluster på maskiner med hydraulik. En bra början, men ju mer jag läser, desto knepigare blir det.

Sedan är det förstås prioriterat att hålla ner budgeten i ett sådant här projekt. Annars kan man lika gärna köpa en färdig lösning för samma pengar, typ Valtra med Twintrac. Jag antar att dyrare lösningar generellt är bättre på att spara energi. En fördel med frontpump är att den är enkel att stänga av, till exempel när man ska köra väg. Den vanliga inbyggda pumpen ger alltid förluster, men är det oftast en kugghjulspump med konstant flöde och variabelt tryck?

Jag mätte lite på traktorn och det största problemet är kanske hur stor plats hydraulmotorn får ta. Kör man bara med skördaraggregat så går det att bygga för hitchkroken, men min tanke är att använda traktorn till skotning i första hand. Man måste nog tänka på att draget inte krockar med hydraulmotorn och man välter kärran. På så sätt kan det vara en fördel att sätta en växellåda mellan pto och hydraulmotorn. Den borde man kunna bygga mer uppåt än utåt. Å andra sidan så blockerar man nog toppstångsfästet och då går det inte att använda trepunkten utan att ta bort driften. Helst hade man velat slippa montera av och på, det sparar mycket arbete om man behöver snöröja med schaktblad osv...

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

väghultarn  
#693205 Jag har läst genom tråden o det är mycket tankar o funderingar, men hur vore det om man räknar utifrån traktorns förutsättningar. hur många varv roterar tappen per meter. hur fort ska traktorn flytta sig o hur många minutliter kan du få fram...tex valmet 705 snurrar 8,2 varv/meter, max önskad hastighet tex 2,5 km/h ger 2500*8,2/60 ger 341 varv/minut.det är vad en hydraulmotor behöver snurra i minuten för att driva traktorn framåt.nu kan du själv börja dimensionera drivmotorn efter vilket hydraulflöde du har... hoppas jag har räknat rätt nu.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#693249 Vet inte om trådskaparen hade någon tanke på att bygga något själv eller om det var av allmänt intresse? Jag tycker det är intressant om det teoretiskt kan fungera, och vad det skulle tänkas kosta.

Jo, jag har redan gjort liknande beräkning, men som jag skrev innan får man se upp eftersom samma traktor kan ha olika växellådor beroende på vad man har valt för utrustning osv. Jag hittade flera hydraulmotorer som kunde vara lämpliga kandidater. Det viktigaste som jag saknar data på just nu är vilken dragkraft man behöver på traktorn. Då kan man beräkna hur mycket vridmoment hydraulmotorn måste kunna ge. Gällande flöde/varvtal fungerar nog flera alternativ, bara drivkraften räcker till. Man vill ju inte hamna i att hydraulmotorn är för svag. Hellre att man får begränsa hastigheten (flödet man tar ut från pumpen) om det är uppförsbacke.

2 km/h är ungefär vad jag kör som mest i skogsmark idag. Går det köra fortare så är det nästan alltid nära en riktig väg eller skogbilsväg och då kan jag likaväl använda den vanliga växellådan.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

valtra mega  
#693267 Har frontpump som ger 146 l/min när motorvarvtalet är 1500 som används vid huggning och hydralmotorn på kraftuttaget är en danfoss omt 500 som alternativ fanns också omt 400 .
Skulle uppskatta att den går med ca 1,5 km/h men det är uppskattning styrka finns fullt tillräckligt för huggning händer att den river upp stubbar som hackar i under används bara till huggning så har aldrig haft något annat än traktorn på ca 10 ton att dra framåt

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#693281 Tack för uppgifterna 😀 Jag läser innantill att 146 l/min är för högt för OMT500, den vill max ha 125 l/min kontinuerligt. Om man inte ändrat på specen på 20 år vill säga. Den ger som mest 1250 Nm i vridmoment.

Finns det någon instruktionsbok där man kan se utväxling på pto? Hade varit trevligt med några bilder på hur det ser ut på din traktor 😀

EDIT: Menar du att frontpumpen verkligen ger 146 l/min vid det motorvarvtalet? Varvtalet på PTO fram = pumpens varvtal är säkert under 1000 rpm vid det motorvarvtalet. (Om pumpen däremot ger 146 l/min vid 1500 rpm på PTO så är det mindre än 100 l/min vid 1500 rpm på motorn...).
Senast redigerad av 550 sön 10 jan 2021, 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

valtra mega  
#693287 kraftuttaget snurrar 40,81 varv när bakhjulet snurrar ett varv

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#693290 Andra gången idag som jag lyckas editera samtidigt som det skrivs ett svar 🙃 @valtra mega se min edit ovan.

För att vara säker, är det på den växeln du brukar köra? Kan också vara så att utväxlingen på din traktors pto inte är beroende på vilka växlar man kör på. Då stämmer din siffra för alla växlar...

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

valtra mega  
#693299 Finns inget pto utan frontpumpen drivs med kardan rakt från vevaxeln så pumpen roterar med samma varv som motorn .
Är markkraftuttaget som används så har inte i några växlar normalt går ju kraften andra vägen så att när hjulet snurrar ett varv snurrar kraftuttaget 40,81 varv används ju mest för mekanisk drivning av vagnar så att drivnigen blir rätt oberoende av hastighet men nu drivs kraftuttaget med motor istället

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#693304
valtra mega skrev:Finns inget pto utan frontpumpen drivs med kardan rakt från vevaxeln så pumpen roterar med samma varv som motorn .
Är markkraftuttaget som används så har inte i några växlar normalt går ju kraften andra vägen så att när hjulet snurrar ett varv snurrar kraftuttaget 40,81 varv används ju mest för mekanisk drivning av vagnar så att drivnigen blir rätt oberoende av hastighet men nu drivs kraftuttaget med motor istället

Ok, det var så enkelt🤣 En motfråga, är du säker på att det inte sitter några kugghjul mellan som växlar ner varvtalet? Eller för den delen en växel mellan hydraulmotorn och kraftuttaget?

Har OMT-motorn hållit bra förresten, hur många timmar har du använt den? Antar att den får gå en del om traktorn bara körs som skördare.

Glömde en viktig fråga, vad har du för bakdäck? Så går det att uppskatta hur fort traktorn går vid olika flöden.

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

valtra mega  
#693307 Finns inga kugghjul kardan är fäst rakt på tappen på hydralpumpen och mellan kraftuttaget och motor finns endast en splineshylsa .
Har 600/65-34 bakdäck
Har kanske använt den ca 1000 timmar och haft den 4 år förra ägaren hade den i 7 år och skulle han haft problem med den skulle han säkert sagt det för han räknade upp precis allt han gjort åt den när jag köpte den

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

550  
#693312 Ok, med rullomkrets 4897 mm (Michelin, googlade lite snabbt) får jag 1,98 km/h vid 275 rpm på hydraulmotorn/pto. Se också bilden nedan, från Danfoss katalog.

PTO: 275 min-1 = 275/60 = 4,58 s-1
Däck: 4,58/40,81 = 0,112 s-1
Fart: 0,112x4897/1000 = 0,55 m/s = 0,55x3,6 = 1,98 km/h

Sedan kör du väl inte så ofta på full fart = max flöde?

1610316742_omt500.jpg

Avatar Fallback

Re: Hydraulmotor på hastighetsberoende kraftuttaget.

valtra mega  
#693314 flesta flytten blir högst ett par meter när man hugger så inte blir det långa stunder på max flöde

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).