Skördare

ecolog

6 inlägg 4024 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ecolog

mrme  
#68091 Har precis som rottnes skördare aldrig kört en ecolog, ser väldigt fin ut med deras flerträdshantering, har hört att deras kranar ska vara starka å maskinen ska vara väldigt stadig.
Vet en som brukar köra ecolog och john deere å han presterar mer i ecologen, hur är dom att köra sitta på kranfoten finns de lika många åsikter som förare(rätt eller fel är upp till beskådaren).

Ser ut att vara bättre sikt åt höger i en ecolog.

Brant utför hur känns den med alla nivileringar.

Är lite sugen att kolla in visningen på fredag



   TS
Avatar Fallback

Re: ecolog

sumper  
#68102 sitter själv i en ecolog om dagarna och är inte speciellt nöjd men den har sina fördelar helt klart och en av dom är ju kranen den är något grymt stark det går att lyfta på 11m med träd i utan större bekymmer dock så kan det börja vingla lite då men då höjer man armarna på den sida man håller på med och den står hur stabilt som helst.

produktion är helt beroende på förare då jag kan säga att jag kör mer med jd om ecologen vart utan flerträdshantering.
kranfoten skymmer rätt mycket dock inte lika mycket som valmet men den tar sin plats.

brant utför så vill ecolog gärna börja rulla lite om man jobbar 11m ut samt att den rullar av från stenarna själv om man släpper gasen under tiden man är på en :shock: det den är bra på utför är tyngden på motordelen på jd så känns det som att motordelen ska lätta men inte ecolog står helt stumt.

att köra en ecolog är inga problem så länga man har alla hjul på marken om man inte har det så orkar den inte hålla bromsarna och det slutar med en 20-50cm rullning på hjulen mer eller mindre.


ps ecolog håller på inspekterar våra bromsar dock så ska den rulla av från stenarna om man släpper gasen på den.

Användarvisningsbild

Re: ecolog

skogsjan695xl  
#68120 Nu är det ju inte en så ny som ecolog jag kört, utan en skogsjan från -98 men samma grejer ändå.
Tycker det är en mycket trevlig maskin att köra, stabil som få och stark i kranen som attan.
Nått man bör tänka på om man hugger nerför så man inte tiltar ner baken så den går i backen, då kan det bli pulka effekt.
Även detta som sumper skrev, alla hjul i backen, är det för brant så kan man gå på skrå uppför och mata ner virka till en annan väg.
Har även kört rött och jag tycker sikten är bättre på dom gula, men som ni kanske läst i någon annan tråd så ser man över området när man gallrar det som står på högersidan så det är inget bekymmer alls.
Trotts att man sitter på kranfoten tycker jag inte det är så mycke ryckningar i de gula mot de röda faktisk, men det kan ha nått att göra med att ´´plattan´´ allt står på är mycke mindre på Valmet då bara hytten och kran nivelleras och på de gula så är det hela maskinen.

Ang produktionen är det ju som sumper säger, beror på föraren. Det är en mycke produktiv maskin om man kan med dom till 100%.

Men detta är ju nu bara vad jag tycker i detta fall.

Användarvisningsbild

Re: ecolog

masterchief  
#68124 Är nog lite syndromet att det rullas av stenar med hjulmotorer...
Mina 2 blå gör det....

Avatar Fallback

Re: ecolog

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68135 Jag har kört deras 580b med 11mkran och lm5000, Maskinen gick som tusan, när den va hel..
aggregatet gick bra, dock tråkigt att backa med, var dock aldrig trasigt.
Enda skördarn jag kört när man skruva mer me basmaskin än agg.
Kranen va stark och tillräckligt snabb, maskin va stadig att köra nerför med pendelarmar men det gällde att ha lite känsla och ge sig tid att lära sig nivelleringen, jag tyckte själv att det skaka och for mer i ecologen än i valmeten men ecologen hade inga krandämpare så det kanske va därför, boggires fick man direkt de luta uppför men de ä ju lite så me 911.3 oxå.
Ska oxå på visningen dock på torsda

Användarvisningsbild

Re: ecolog

Lars-Erik Plåth  
#69323 hmm märkligt vi har en 560c den rullar då fan inte av nå stenar den stannar där man släpper pedalen möjligviss att den halkar av när det är brant då men det gör nog ingen skillnad vad man har för maskin i så fall

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).