Föryngring

Blandskog = bluff och propaganda?

24 inlägg 5560 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

Vardon  
#693069 Jag hamnar alltid i dilemmat, antingen ska jag avverka nu, då får jag ta de träd jag har och se glad ut. Det kommer gälla i framtiden med. Om framtiden vet jag inget.

Personligen tror jag inte så mycket gran, främst för granbarkborrare och varmare och svårare (nederbördsmässigt) klimat i framtiden vilket väl det mesta pekar på.

Och vi kan vara nästintill övertygade om att finns det lite råvara kommer industrin bli liten. Förhoppningsvis ställa om efter den råvara som finns.

Till det tror jag att det är bra att ha skog på marken, vill man inte ha det kan man alltid avverka senare, därför försöker jag prioritera blandning och röjer gran ganska hårt, den kommer ändå dö eller ruttna.

Nu ska jag även jag säga att jag har inga jätteproblem med viltbete. Och vill ha vilt på skogen, och inte utrota dem. Jag vet att såna åsikter får en att framstå som extrem miljömupp i vissa kretsar men det kan jag ta.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

r93  
#693079 Många som pratar om att ge upp gran pga gbb, vad ska vi regla uppväggarna med i framtiden? Eller blir det bara plåt och gips?

Eller papper som visades för ett tag sedan.

Lärk har det pratats om länge länge, men vad blir det av lärken? Massaved?

Lite trall blir det ju, men det jag ser hos bygghandeln gör ingen glad, hjälpte min frus svåger att bygga en altan i lärk för ett par år sedan, och kvaliten på lärken var inte bra, blev nog tre extra rundor till brädgården att byta virke, krokigt, knagghål, barkdrag m.m.

Jag kollade på Riga Wood angående björkplywood och dom priserna gör ju inte att man vill ställa om, som sagts innan björken kräver mycket mera arbete än gran, betalas det inte bättre så är det inte lönt.

Jag tror att en stor del till de stora skadorna av gbb är att vi är färre (intresserade) skogsägare nu än efter Gudrun, var det bara jag som hade stora skador av borrar året efter?

Alla får göra som dom vill, vilket är tur det, men jag kommer ju inte att ställa om från gran där gran har funkar bra pga av en tung period.

Alltid kul att läsa gamla trådar från 2007 - 2008 och se vad vi trodde om framtiden, man kan lugnt påstå att i princip ingenting blev som vi trodde.

Användarvisningsbild

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

Skogshenke  
#693159
r93 skrev:Många som pratar om att ge upp gran pga gbb, vad ska vi regla uppväggarna med i framtiden? Eller blir det bara plåt och gips?

Eller papper som visades för ett tag sedan.

Lärk har det pratats om länge länge, men vad blir det av lärken? Massaved?

Lite trall blir det ju, men det jag ser hos bygghandeln gör ingen glad, hjälpte min frus svåger att bygga en altan i lärk för ett par år sedan, och kvaliten på lärken var inte bra, blev nog tre extra rundor till brädgården att byta virke, krokigt, knagghål, barkdrag m.m.

Jag kollade på Riga Wood angående björkplywood och dom priserna gör ju inte att man vill ställa om, som sagts innan björken kräver mycket mera arbete än gran, betalas det inte bättre så är det inte lönt.

Jag tror att en stor del till de stora skadorna av gbb är att vi är färre (intresserade) skogsägare nu än efter Gudrun, var det bara jag som hade stora skador av borrar året efter?

Alla får göra som dom vill, vilket är tur det, men jag kommer ju inte att ställa om från gran där gran har funkar bra pga av en tung period.

Alltid kul att läsa gamla trådar från 2007 - 2008 och se vad vi trodde om framtiden, man kan lugnt påstå att i princip ingenting blev som vi trodde.

Tror inte det finns någon lärk som sågas i Sverige, allt blir massa. Lärk som säljs i handeln är nog allt importerat tyvärr. Det är det svar jag fått.
Att sluta odla gran för granbarkborre är nog helt fel. Bättre att köpa fällor för barkborren och få bort dem på det sättet. Men helt klart är att problem med granbrakborren har bara börjat, kommer nog bli mycket värre. Finns för många som bara äger skog och missar delen med förvaltning tyvärr. Finns mark i närheten av min där man helt struntar att göra åtgärder, lämnar allt. Sedan finns det många som inte vet att de har angrepp och gör inget åt det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

Valteshon  
#693167
Skogshenke skrev:Tydligen så ska Finland lyckas få fram flera gånger bättre lövskog än vi i Sverige, kan det stämma? Vad gör de som inte vi gör?


Ja, det stämmer, gällande björken. Kan verkligen rekommendera en biltur längs väg 14 över Saimen-sjön. Vegetationen längs vägarna runt Punkaharju (Plywood-fabrik) kan - över ganska stora områden - vara både vit och välröjd. Så fort man tittar åt sidan känner man direkt att man inte är i Sverige. Tyvärr.

Vad de gör i Punkaharju som inte görs i Sverige? Björkplywood.

Punkaharju-fabriken ägs till 100% av finska skogsägarna - som i sin tur levererar rak björk.

Avatar Fallback

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693179 Vi gav inte upp granen på 70-talet fastän vi hade stora gbb angrepp. Jag tror att barkborren är tillfälligt bortglömd om fem år. Då är det något annat som är på tapeten som alla ska haka på.

Användarvisningsbild

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

halvproffs  
#693181
Skogshenke skrev:
r93 skrev:Många som pratar om att ge upp gran pga gbb, vad ska vi regla uppväggarna med i framtiden? Eller blir det bara plåt och gips?.


Går lika bra med tall.




Tror inte det finns någon lärk som sågas i Sverige, allt blir massa.


Sågen här har sågat en hel del lärk som från början planterats av dåvarande Domänverket.
Det har gått till spänger i Nationalparker bla Nedre Dalälven.

Användarvisningsbild

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

Skogshenke  
#693182
Skogsola skrev:Vi gav inte upp granen på 70-talet fastän vi hade stora gbb angrepp. Jag tror att barkborren är tillfälligt bortglömd om fem år. Då är det något annat som är på tapeten som alla ska haka på.

Intressant, var det problem då också med barkborren? (Jag är ny som skogsägare)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693202
r93 skrev:Alla får göra som dom vill, vilket är tur det, men jag kommer ju inte att ställa om från gran där gran har funkar bra pga av en tung period.


Det är väl det som är pudelns kärna, att sätta gran där det funkar.
Jag upplever att det vanligaste stället där jag planerat in avverkning pga granbarkborre är på magra torra marker eller sönderblåsta hyggeskanter som man inte huggit ut vindfällena i.

Avatar Fallback

Re: Blandskog = bluff och propaganda?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693215 Enorma barkborreangrepp var det från -71 och framåt. Fast mest lokalt i Värmland. Till följd av allt kvarlämnat virke efter stormen 69. Angreppen ebbade ut under mitten av 70-talet men kom tillbaka i slutet. Men då köpte industrin glatt borrtimmret utan begränsningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).