Avverkning (slutavverkning)

Antal stammar gallring och slutavverkning

24 inlägg 9425 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

jannee  
#693055 Rent ekonomiskt har det självfallet blivit en vinst, slapp kostnaden för både markberedning och plantor.
Har dock fått röja dubbelt så många gånger, men det går på "nöjeskontot".
Att Börsen skenar är bara till att tacka och ta emot.
Dessutom kommer jag i alla fall inte att få vara med om varken någon gallring eller slutavverkning, så mig gör det inget om man losar några år.
När man betraktar skiftet ser det ganska vackert ut med relativt långa björkar och att det sedan underifrån kommer en hel del gran vars tillväxt inte förhindras av björken.
Bekymret kommer den dagen björken ska avverkas - men det blir inte mitt :mrgreen:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Lajodi  
#693056 Intressanta frågor! För 10 år sedan planterade jag gran på 2 ha. Satte ca 4000 plantor. Har röjt nu under gångna hösten och det ser för tätt ut. Man vill ju inte röja bort planterade stammar.... Utöver det jag planterade har det kommit upp så mycket självföryngrat att jag nästan ångrar planteringsjobbet. (det planterade är dock högre)

Men går vi framåt 15 år och tänker första gallringen, -då ska ju närmare hälften av stammarna bort och jag får inget betalt för det. En annan tanke som jag nog gjort idag vore att plantera 1000 granar/ha och röja fram kanske 500-800 björkar/ha emellan. Sen avverka björkarna efter 50 år. Inte första gången i svensk skogshistoria som det görs...

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

machonisti  
#693057 Man borde bokföra allt men det gör jag ändå inte. Mitt problem är att jag långsamt ändrar åsiktsgrund över tid. Har en gång i tiden hoppats på en enkel men lönsam blädningsmodell, skippad. Till att tänka mycket plant - litet plant gäller i dagsläget. Just nu sätter jag rätt glest max 1800 per ha oftast blir det runt 1500 beror i mångt och mycket på lämpliga planteringspunkter.

Få se om jag håller linjen eller svänger det ännu en gång?

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Lajodi  
#693060 Jag känner vä igen mig i det där med at långsamt ändra åsiktsgrund över tid... 👍

Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693061 Väl att du har skippat blädningstänkandet. Tyvärr så verkar det dyka upp igen hos många igen nu när vi har avverkat alla avskäckande exempel sedan förra blädningsepoken.
Jag nöjer mig med 2,5 meters förband / 1600 plant /hektar. Med markberedning och snytbaggeskydd så ska det räcka för att få skog. Oavsett hur stor gallringsmaskin de kommer med i framtiden så räcker det med att ta en plantrad för att få väg. Om det ska gallras. Det vet vi inte än.

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Anton Holmström  
#696725
Mosstorpet skrev:... Vart går gränsen mellan att röja hårt eller gallra ?


Röjning och gallring är båda en skötselåtgärd. Skillnaden är att i gallring så får man ett utbyte, man skördar. Skillnaden mot slutavverkning är att i gallring får man utbytet på köpet när man gör skötselåtgärden.

Man kan alltså gallra med en röjsåg och röja med en gallringsskördare :)

Det är tydligare i de engelska termerna:
Röjning = "non commercial thinning"
Gallring = "commercial thinning"

Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696791 Definitionen är: "Röjning är en beståndsvårdande utglesning där virket ej tas till vara." Gallring är när du tar vara på virket. Tar du rätt på röjningsvirket till ved så är det alltså en gallring.

Användarvisningsbild

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

bpfrans  
#698522 Har börjat 1:gallra mina Gudrun planteringar och lär mig en del läxor. Hade då inställningen att få i plantor så fort som möjligt, det har visat sig vara rätt hos mig. Jag satte de första samma vår innan virket ens var färdigskotat. Jag satte tätt ca 1.8m förband med tanken att det tål en viss mängd plant som utgår, det gjorde mindre än 2% . Har röjt 2-3 ggr, tidigt och ofta man då jag nu ska förstagallra så är det för tätt och jag får hela tiden "ta om" då jag är för försiktig. Skulle jag göra om det hade jag satt på ca 2,5 m förband men som ovan nämnts så är platsen viktigare än raka rader. Mitt mål är att korta omloppstiden från det som jag fick lära mig som liten på 85-100 år till ca 65-70år. Jag har områden med ungskog vari det ligger små partier med äldre skog 10-20 års skillnad där de yngre bestånden vuxit ikapp de äldre så som ovan sagt är det nya plantmaterialet avgjort bättre för produktion. Som snickare sen mer än 30 år hade jag gärna satsat på kvalitet, men ekonomiska realiteter pekar på kvantitet och korta omloppstider. Risken att ha skog stående längre än 65-70 år med avtagande tillväxt för att nå högre stamdiameter är för stor, väger man in tillväxten på ytterligare nytt plantmaterial som i ung ålder inte gärna blåser omkull så skall det huggas tidigare. Jag gör röjningar och en lätt första gallring själv, minsta möjliga vägar och sedan lejer jag in en entreprenör som har en miniprocessor till att hugga som är beståndsgående i 2:dra gallring därefter kör de med häst och vagn med motordriven kran! Det kostar naturligtvis mer men jag räknar hem det på obefintliga vägar och nära nog inga körskador. De får även göra en sista gallring om så behövs innan granen når 22-24m höjd. På de flesta delarna av marken siktar jag på 850-950 stammar/Ha med variationer efter vad jag tror varje område bär. Framöver ska jag nog skifta trädslag mer vid föryngring då jag ser att variationerna är fler inom varje parti jag har idag. Det är ett ständigt lärande så det blir nog fler "läxor" för mig.

Avatar Fallback

Re: Antal stammar gallring och slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698524 Gallra redan? Det var värst, hur högt är det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).