Motorsåg och handhållet

Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

18 inlägg 4100 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Steffo_s  
#692863 Jag har en Dolmar 115 som inte vill starta.
Har precis bytt lite delar på den, nya packningar/membran i förgasare (även rengjort), nya packningar till cylinderfot och ljuddämpare, nytt bränslefilter, luftfilter och tändstift.
När jag försöker starta den så blir den bara sur och full med bensin i cylindern och det rinner ut ur ljuddämparen.
Den startar och går när jag tar bort bränsleslangen och ger den en skvätt bensin direkt i cylindern för att sedan dö när slangen åker på igen.
Kan det vara nålventilen som är kass? Eller något annat jag kan kolla?
Tacksam för tips!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692867 Den flödar över, troligen felaktigt eller inte justerad bränslenål.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Steffo_s  
#692870 Är bränslenål/nålventil samma sak?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692871 Skulle säga att det är det. Vilken förgasare har du?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Steffo_s  
#692872 Det är en Walbro WT-61-A

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692873 Här står allt du behöver veta:
https://www.walbro.com/wp-content/uploa ... series.pdf

Justera nålen våt med bränsle i kammaren under ett väldigt lågt tryck så syns det lite tydligare.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

DGR  
#693247 Har du gammal bensin i tanken? Då kan du prova med nytt bränsle

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Steffo_s  
#693277 Nej, den har ny bensin i tanken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693284 Har du justerat bränslenålen?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Steffo_s  
#693332
Mange skrev:Har du justerat bränslenålen?


Ja, jag har justerat den flera gånger men utan lyckat resultat. Känns som att jag justerar i blindo när jag inte vilken nivå det ska vara. Har inte verktyg W500-13 som ger rätt inställning. Antar att jag får beställa ny nålsats och det verktyget för att få ordning på det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693354 Det är inte så svårt att justera utan verktyget om di ser på bilden hur det ligger mot den plana brickan skruvad i huset.
Har du den jämnt med det utan att det läcker, eller helst lite över, så går det. Din är nog öppen alltid och det flödar över.
Klackarna kan skilja lite i höjd så det kan vara bra o kolla vid byte av membran och justera efter vilken det ska vara.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Steffo_s  
#693356
Mange skrev:Det är inte så svårt att justera utan verktyget om di ser på bilden hur det ligger mot den plana brickan skruvad i huset.
Har du den jämnt med det utan att det läcker, eller helst lite över, så går det. Din är nog öppen alltid och det flödar över.
Klackarna kan skilja lite i höjd så det kan vara bra o kolla vid byte av membran och justera efter vilken det ska vara.


Jag har ställt den både jämnt med och lite över men vet inte hur jag kollar om det läcker eller inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693358 Ta ett glas bränsle, koppla på liten bit bränsleslang du kan sätta tryck på, ner med förgasaren och blås lite grann.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

Steffo_s  
#693366
Mange skrev:Ta ett glas bränsle, koppla på liten bit bränsleslang du kan sätta tryck på, ner med förgasaren och blås lite grann.


Gör jag detta med förgasaren "öppen" så jag kan justera under tiden eller måste man skruva ihop den först?
Många frågor nu men väldigt tacksam för att du tar dig tid att svara :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Sachs Dolmar 115

totte  
#693376 Du måste ha pumpmembranet med lock på plats, men du behöver inte sätta på doseringsmembranet. Det behöver inte nödvändigt vara justeringen av hävarmen, det kan vara skadad nålventil eller säte eller smuts/beläggningar som hindrar den från att stänga ordentligt.

Jag utgår från att du har ordning på att packning och membra sitter i rätt följd, det kan annars ställa till det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).