Logistik, Transport

Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

33 inlägg 23552 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Fixaren1  
#692748 Säg att du investerar 100000 i en väg. Med lånade pengar och en ränta på 2% så betalar du 2000kr/år. Du nyttjar vägen för lastbilstransport vart 10:e år. Den transporten kostar 20000 i bygge + underhåll.
Nu är jag inte vägmotståndare för har man inte lån och avverkar stora volymer kommer det hela i ett mycket mer gynnsamt läge. Bättre lägga pengar på väg än skatt tänkte jag.
Såhär gör jag, enklare vägstandard och kör ut själv när det är bärighet.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

jannee  
#692756 Det är ypperligt när man har rågrannar som resonerar som fixaren, när dessa senare betalar allt underhåll känns det helt ok att hålla med väg :-bd

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

valmet8604  
#781218 en tanke som jag har när det gäller att bygga väg är att om det inte är mer än ca 200m som du ska göra väg. Så hade jag gjort en bättre traktor/bil väg, för om du lejer ut huggning och skotning i framtiden så kan maskinerna lägga i högväxeln och köra ut till det avlägget som du redan har. Kostar lite mer i att anlägga än att inte göra något alls men som andra har skrivit så ökar du tillgängligheten på din fastighet och du kan lättare hämta/hitta vindfällen, eller göra andra åtgärder i din skog.
Har själv det så på vissa delar av min skog samt även på det andra hållet på vissa delar och jag har bäst koll på skogen som har mer ``bättre´´ traktorvägar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).