Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137602 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JerryH  
#690040
alias skrev:....


Någon som vet om någon av tillverkarna av stegmatade aggregat levererat något aggregat med (eller förberett för) rotrötebehandling?

MVH
Alias


Jobo-aggregaten har så du kan få stubb-behandling som tillval.

http://www.sykeharvesteri.fi/produktportfolj/skordare/

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Henrik-  
#690640 Uvskogen
Vad kör du med för bensin i din p25?
Alkylat eller vanlig 95

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#692713 Varit lite dåligt med arbet i skogen över Julhelgerna. Men här kommer några dagsfärska bilder. Ingen snö och lite frost. Börjar bli fint i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

550  
#692728 Hur är det att lasta av med Alstorn? Överkanten ser ut att vara i ögonhöjd om man sitter i hytten. Är det jobbigt att lägga högre än du har gjort på sista bilden?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#692731
550 skrev:Hur är det att lasta av med Alstorn? Överkanten ser ut att vara i ögonhöjd om man sitter i hytten. Är det jobbigt att lägga högre än du har gjort på sista bilden?

Det går allt att lägga högre. Men här är gott om plats och då är ungefär 2,5 meter i höjd lagom. Sen går det högre men då tar det lite längre tid. Är inte färdig i höjd där jag står men i bifogad bild hör ser du lite bättre. Det tycker jag är lagom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

550  
#692733 Ja, den traven såg lite högre ut. Även om maskinerna inte är stora så ser det ut som att du får ihop stora travar, har du koll på hur lång tid det har tagit? Eller på hur lång tid 1 mfub tar att hugga och skota?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#692735
550 skrev:Ja, den traven såg lite högre ut. Även om maskinerna inte är stora så ser det ut som att du får ihop stora travar, har du koll på hur lång tid det har tagit? Eller på hur lång tid 1 mfub tar att hugga och skota?

Det är samma trave fast kortet är taget från andra hållet. Sen har den blivit längre och där jag lastar av nu har jag inte full höjd än. Finns lite siffror från förra säsongen om du läser tidigare i tråden. Men traven här har jag väl kört ungefär 4 fub/timme med skotningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

550  
#692853 Jag får läsa igenom när jag får tid 😀 Nu när du har kört P25an ett tag, upplever du att du måste gallra annorlunda mot om du hade gallrat manuellt? Alltså vilka träd som blir kvar, måste man till exempel gallra hårdare för att kunna vinscha ut träden?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#692858
550 skrev:Jag får läsa igenom när jag får tid 😀 Nu när du har kört P25an ett tag, upplever du att du måste gallra annorlunda mot om du hade gallrat manuellt? Alltså vilka träd som blir kvar, måste man till exempel gallra hårdare för att kunna vinscha ut träden?

Det är väl i så fall att det blir längre mellan körstråken och mindre träd som tas där även om det är smala stråk från början. Någon gång kan det ju passa att göra en liten vinschkorridor men i stort så tar jag inga andra träd än dom jag vill ha bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Richard31  
#696340 Som nybliven P25 ägare med nu 80timmar på mätaren, funderar jag lite på detta med smörjning av stegmatararmen. Körde först med ordinarie smörjfett till övriga maskiner Statoil Multifak EP2 fungerade men inte helt bra. Har nu provat ett glidlagerfett Q8 Ruysdale WR2, var ännu sämre, blev hårt, intorkat och slutade smörja efter en stund. Vad använder ni som har mer erfarenhet?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#696342
Richard31 skrev:Som nybliven P25 ägare med nu 80timmar på mätaren, funderar jag lite på detta med smörjning av stegmatararmen. Körde först med ordinarie smörjfett till övriga maskiner Statoil Multifak EP2 fungerade men inte helt bra. Har nu provat ett glidlagerfett Q8 Ruysdale WR2, var ännu sämre, blev hårt, intorkat och slutade smörja efter en stund. Vad använder ni som har mer erfarenhet?

Kört med vanligt fett och siliconspray. Har även provat dutta på lite kedjeolja. Men smörjningen där är borta fort. Viktigast är ju att det inte ligger järn mot järn. Har lagt på extra distansbrickor så den trycker hårdare på glidklossen. Ring Viktor på Kranman så skickar han det du ska ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#696993 En hyfsad stor Rönn för att vara här. Annars brukar älgen ta det mesta. Men denna var 120 cm i omkrets (38 cm i brösthöjd). Dock har den sett sina bästa dagar och en stor del av toppen är död. Men det får stå till naturvården.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#697589 Plockade av plastbanden på Alstorn i dag. Dom är suveränt bra på blött men frost och vinter drar dom dåligt. Men nu hr jag inget mer blött för säsongen. Fick prova ett lass och bara däcken drar mycket bättre. Har kedjor om det skulle behövas men tror jag klarar resten av säsongen.

Med P25 an kommer man åt all skog man vill komma åt. Nu har jag haft ett körstråk upptill och slänter och ett parti nertill som inte går att köra till. Men har fått upp alla träd jag vill gallra bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#699839 Nu har jag en kort stickväg kvar på gallringsområdet som är 7 hektar. Började på det området lite i slutet av förra säsongen. Det har varit drygt med många klena stammar. Diken och jordhögar och spår från markberedning överallt. Kommer inte göra någon mer gallring här utom möjligen någon liten del av området. Jag vill helt enkelt inte köra med några större maskiner mellan alla diken för det blir inget kvar.

Men det lämnar jag över till nästa generation att fatta beslut om. Har fått ihopa cirka 280 fub plus lite egen björkved i år. Har totalt 240 maskintimmar plus fällning. Så det betyder att i så här klen skog så är det 1 fub/timme ute vid väg. Man får inte vara beroende av någon hög inkomst om man ska gallra själv småskaligt det är helt säkert det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699846
Vedproducent skrev:Nu har jag en kort stickväg kvar på gallringsområdet som är 7 hektar. Började på det området lite i slutet av förra säsongen. Det har varit drygt med många klena stammar. Diken och jordhögar och spår från markberedning överallt. Kommer inte göra någon mer gallring här utom möjligen någon liten del av området. Jag vill helt enkelt inte köra med några större maskiner mellan alla diken för det blir inget kvar.

Men det lämnar jag över till nästa generation att fatta beslut om. Har fått ihopa cirka 280 fub plus lite egen björkved i år. Har totalt 240 maskintimmar plus fällning. Så det betyder att i så här klen skog så är det 1 fub/timme ute vid väg. Man får inte vara beroende av någon hög inkomst om man ska gallra själv småskaligt det är helt säkert det.


Nä så är det nog.
Hur ofta har du filat kedjan på P25:an?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).