Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranens funktion i stark lutning

11 inlägg 2919 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranens funktion i stark lutning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692659 Har en Farma med 5.3 m kran. Drivs av traktorns, hydraulik (Ford 5640 SL).
Tycker mig ha märkt att kranen blir svagare i alla rörelser när jag står i stark lutning och jobbar. Hamnar ofta i sånt då jag fäller grova träd i "besvärliga lägen".
Kan det finnas något samband mellan stark lutning och pumpen prestanda? (tänker nu på traktorns pump, inte min egen 😉).
Har kollat nivån på oljan och den är som den ska.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranens funktion i stark lutning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692662 Sånt är livet. Blir megajobbigt för framförallt kransvängen.

Avatar Fallback

Re: Kranens funktion i stark lutning

ulfgustav  
#692667 Har du rätt trycknivå så är det inte mycket att göra. Tillverkaren har säkert dimensionerat vridmotorn (svängen) så att den skall hålla. Ett tips är ju att du om möjligt kör omvänt alltså har medlut då du lastar då skonar du vridmotor och kran

Avatar Fallback

Re: Kranens funktion i stark lutning

tallen100  
#692709 lasta uppför i brant är det risk att virket åker av vagnen när du släpper det, det bästa om det är ordentligt brant är att åka och kasta ner virket med kranen, men kanske inte så lätt med en jordbrukare och huggarvagn?

Avatar Fallback

Re: Kranens funktion i stark lutning

JoTh  
#692712 Så länge oljenivån är rätt så inte pumpen kaviterar har lutningen ingen betydelse.
Däremot har kranens storlek och prestanda betydelse, då det åtgår ett mycket högre moment att tex. svänga uppför. Kranpelaren lutar utför lika mycket som backen, då märks det av bra med en mindre kran. Troligen rår inte kranen med mer än hälften så mycket i dessa lägen, jämfört med när du står på plan backe.
Det åtgår ett högre svängmoment för att förflytta samma last.

Därför finns tillvalet krantilt till vissa modeller av stora skotare, för att öka kranens prestanda.

Troligen har ingen någonsin haft en för stark skotarkran... 🤔 🤭 😉

Användarvisningsbild

Re: Kranens funktion i stark lutning

ss0803  
#692718 Det blir snabbt tydligt om det saknas svängmoment när man lastar i lutning.

Krantilt är ju en fin funktion, men ovanligt på skogsvagnar. Kan bara minnas att jag sett det på Kronos. Som denna Kronos 140 4WDM vagn med krantilt.

1610119762_b79197fd-70f5-4a6c-95ad-83730881626d.jpeg

Avatar Fallback

Re: Kranens funktion i stark lutning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692742 Jobba med gripen så nära kranstolpen som möjligt så går det lite bättre. Tidiga Cranab hade en tendens att gängorna orkade inte hålla kvar tuberna så de kunde ge sig iväg. Inte helt bra. Man brukade få göra plåtar och dragstänger för att hålla ihop det.

Avatar Fallback

Re: Kranens funktion i stark lutning

alias  
#692746
Uvskogen skrev:Har en Farma med 5.3 m kran. Drivs av traktorns, hydraulik (Ford 5640 SL).
Tycker mig ha märkt att kranen blir svagare i alla rörelser när jag står i stark lutning och jobbar. Hamnar ofta i sånt då jag fäller grova träd i "besvärliga lägen".
Kan det finnas något samband mellan stark lutning och pumpen prestanda? (tänker nu på traktorns pump, inte min egen 😉).
Har kollat nivån på oljan och den är som den ska.


Har du enkla eller dubbla vridcylindrar på kranen?

Dubbla dito ger ju mer kraft men kräver mer olja för samma hastighet.

(Hur mycket behöver vi hetsa dig innan du byter upp dig till en större kärra och kran?) 😁

Har själv, i detta avseende, turen att ha skogen i ett flackt landskap så att detta sällan är ett större problem.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kranens funktion i stark lutning

Richard B  
#700789 Är väldigt osäker men om en tank för olja har sitt insug vid ytan så kanske trycket försämras. Jag tänker på en gammal Volvo modell som inte gick att starta efter att man parkerat i uppförs eller nedförsbacke, pga bensin inuget i tanken tror jag var ovanför ytan då och summan blev hur som helst påverkan när man lutade fordonet. Det lär du veta om trycket påverkars i bara nedförsbacke eller uppförsbacke. Är det både uppförs och nedförsbacke så borde inte insugets position påverka kranen, jag tror inte det iaf.

Avatar Fallback

Re: Kranens funktion i stark lutning

Richard B  
#701152 Jag kollade lite på problemet och om du söker på kavitation och hydraulik på google så kommer du se att det är ett välkänt problem, du får utrymmen där oljan saktar in och bubblor/strömmar gör att oljan går långsamt om du vinklar utrustningen på ett sätt som den inte riktigt klarar av. Det finns lite komplicerade sätt att lösa det på, där man bla skapar vakuum och annat så du får nog vänja sig vid det problemet tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Kranens funktion i stark lutning

JohannesG  
#701158 I detta fall lär inte problemet ha något alls att göra med kavitation. Som tidigare nämnts blir det med en gång jobbigare för vridhuset när det lutar. Det är inte mycket att göra åt. Inget jag är orolig för, chokventiler skall vara inställda så att grejerna håller hur de än (miss)brukas.
Finns förvisso en del havererade vridhus, men det är oftast där det bara finns en kuggstång.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).