SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av den mekaniska fällkilen ValFix

117 inlägg 33269 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#683172
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
1606761531_f8b72f0e-e791-4db0-a11d-ba5661ebcd7f.jpeg
Då blev det då en titankil..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Jaha nu ska stora bensinsågarna fram och fälla riktiga träd 👍 🌲 😀

Jajamän, på torsdag börjar vi på en avdelning utefter en sjö där träden ligger på + 25 i höjd och med en stubbdiameter på 50-100 cm så då får batterisågen vila i några veckor.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

tallen100  
#683174 Då blir batterisågarna liggande sen, och du tänker hur kunde jag vara ifrån dom riktiga sågarna? Att jag inte lyssnade...🤪 men det kommer du förstås aldrig att erkänna😉

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#683180
tallen100 skrev:Då blir batterisågarna liggande sen, och du tänker hur kunde jag vara ifrån dom riktiga sågarna? Att jag inte lyssnade...🤪 men det kommer du förstås aldrig att erkänna😉

Det skulle jag villigt erkänna om det vore fallet..🤪 men nu lurar jag på om jag ska plocka fram gammeldolmarn eller om jag möjligen ska låta Solo 681:an få smaka trä för första gången..🤔 men det känns motigt att skita ner en såpass fin såg som för tillfället skulle passa fint i bokhyllan.. 😀

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

alias  
#683182
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Då blir batterisågarna liggande sen, och du tänker hur kunde jag vara ifrån dom riktiga sågarna? Att jag inte lyssnade...🤪 men det kommer du förstås aldrig att erkänna😉

Det skulle jag villigt erkänna om det vore fallet..🤪 men nu lurar jag på om jag ska plocka fram gammeldolmarn eller om jag möjligen ska låta Solo 681:an få smaka trä för första gången..🤔 men det känns motigt att skita ner en såpass fin såg som för tillfället skulle passa fint i bokhyllan.. 😀


Då får du väl avvakta med att inviga Solo:n tills du ska hugga bok härnäst... 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#683193
alias skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Då blir batterisågarna liggande sen, och du tänker hur kunde jag vara ifrån dom riktiga sågarna? Att jag inte lyssnade...🤪 men det kommer du förstås aldrig att erkänna😉

Det skulle jag villigt erkänna om det vore fallet..🤪 men nu lurar jag på om jag ska plocka fram gammeldolmarn eller om jag möjligen ska låta Solo 681:an få smaka trä för första gången..🤔 men det känns motigt att skita ner en såpass fin såg som för tillfället skulle passa fint i bokhyllan.. 😀


Då får du väl avvakta med att inviga Solo:n tills du ska hugga bok härnäst... 😉

MVH
Alias
.
Den får nog bli bokstöd i några år till då de nya 681:or som ännu går att beställa från Tyskland börjar dra iväg i pris..🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#686358
1607881658_58e6c3b9-3d07-4582-8f93-c4d1a3f5c43e.jpeg
. Titankilen borde ju gå att använda tillsammans med mutterknack då lagerhus och gängstång är minst sagt kraftiga..🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Kallkällene  
#686393
Fredrik Reuter skrev:Det blev nästan lika mycket motlut bland kommentarerna som träden vi fällde med kilen hade...

Det som bör sägas som svar till några av kommentarerna är att kolla gärna på videon och speciellt granen som fälls i slutet. Detta var ett gårdsträd som bara kunde fällas åt ett håll (ladugård bakåt, åker åt höger och hus åt vänster). En fällriktare hade med största sannolikhet inte mäktat med denna gran och jag pratade med våra testare som sade att de böjt en RH-Pusher med en gran som var mindre än denna vid ett annat tillfälle när den fälldes mot sin naturliga riktning.

Jag frågade vad de skulle gjort om vi inte testat kilen och svaret att slagit sig sönder och samman eller fixat vajer och vinsch men det hade blivit svårt att hitta förankring.

Kalla det tur eller vad som helst men vid just detta träd så fungerade ändå denna lösning skapligt. Nu var jag tvungen att klippa videon vid denna fällning för den blev lång som den är nu, men trots att det tog sin tid så fungerade det.

Jag säger inte att just denna produkt är guds gåva till skogshuggarna, vill dock väga upp med något positivt i en annan ganska dyster länga av inlägg.

En fråga kom också på YouTube varför det gick så sakta. I de Tyska testfilmerna går det mycket fortare. Här tror jag vi kan säga att det inte är de enklaste träden vi valde för testen. Tittar man på de Tyska filmerna så fäller de träden ganska ofta i dess naturliga fällriktning. Men då försvinner hela testet om någon frågar mig. De är ju först när du jämföra denna teknik mot att slå i säg 2 - 4 min som det blir relevant. Kolla i videon och bedöm själva hur mycket "slåande" det skulle vara på de träd som fälls.


Jag träffade på killen med motorsågen som testar kilen en dag på jobbet när han högg åt kommunen å hjälpte oss med två träd så jag kom fram med grävaren (fick inte ta dom med maskin) trevlig kille å vi pratade både kil å motorsåg 🌲🌲

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#686483
1607947854_cefb455b-c355-4db5-a9c7-d8ff9b0f7f0a.jpeg
. Kilen fungerar alldeles utmärkt och vräkte lätt över den här björken som lutade hårt ut över vattnet och som även hade ett synbart motlut mot fallriktningen..💪🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Kallkällene  
#686486
anersimyra skrev:
1607947854_cefb455b-c355-4db5-a9c7-d8ff9b0f7f0a.jpeg
. Kilen fungerar alldeles utmärkt och vräkte lätt över den här björken som lutade hårt ut över vattnet och som även hade ett synbart motlut mot fallriktningen..💪🙂


Roligt att nån köpt den 🌲👍

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#686499
Kallkällene skrev:
anersimyra skrev:
1607947854_cefb455b-c355-4db5-a9c7-d8ff9b0f7f0a.jpeg
. Kilen fungerar alldeles utmärkt och vräkte lätt över den här björken som lutade hårt ut över vattnet och som även hade ett synbart motlut mot fallriktningen..💪🙂


Roligt att nån köpt den 🌲👍

Titankilen är dock inte den som tråden handlar om men funktionen är förstås tämligen lika..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692660 Den här fällningen blev en utmaning för både släggarmen och puscher. Särskilt det sista trädet var spännande på fler sätt än ett.
Här borde, väl, en sån här fällkil varit perfekt? Funderar på att investera i en.
Träden var tvungen att fällas uppåt och lutningen så stark att puscherns slaglängd inte räckte till. Fick bli traktorvinschen som avgjorde för det sista trädet, men det är ju inte alltid man kommer åt med den.
1610088572_20210104_094422.jpg
1610088592_20210104_094412.jpg

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692691 En vajer/lina är alltid bra när det är lurigt. Bra att säkra upp med, bra att dra i med.
Det är bättre o vara säker än ångra sig efteråt.
Inte mycket jobb i att säkra med lina jämfört med konsekvenser om det inte skulle gå rätt.

Att fälla säkert och planerat är viktigt särskilt i bebyggelse och när det är lurigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).