Motorsåg och handhållet

Kina tillverkat

341 inlägg 36161 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Stenrik  
#692653
Mange skrev:Här har du en fin en du kan testa.
12hp säger de..

52cc 5.2kW står det på lådan. Nån har verkligen sminkat grisen. Det där ser ut att vara den vanligaste kina-sågen, baserad på Zenoah G5200.
Modellen har en del gemensamt med Husqvarna 543XP som är en kamouflerad Zenoah GZ4300EZ.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692688 Jo, det skrivs lite hur som och det sminkas en hel del grisar.

En kund kom hit med en kina såg (skulle vara en 372 kopia) som gick bättre än hans husqvarna 372 normaltsett, men gick lite sämre nu sa han.
Det var en 50cc kinasåg med dekaltrimm.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692689 Det är oseriöst och i många om inte fall rent bedrägeri mot kunden och borde inte få fortgå.
Tyvärr är det fritt fram o luras o jävlas här i världen idag så detta är inget ovanligt att se.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Williamm  
#692698 Jag tror det är lite skillnad på den "låtsassågar" som sälgs på blocket som äkta och de byggsatser man kan köpa. Om man vill lära sig trimma så är det kanske bättre att (av misstag) förstöra en kopia/byggsats än en original.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

svampbob  
#692700 Den här Holländaren har jag kollat lite på och han gör riktigt seriösa resensioner av Kina verktyg och det verkar inte bara vara skräp som tillverkas i Kina.

https://youtube.com/c/HookedonWood

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692749 Stör mig inte så mycket att folk medvetet är korkade men rejält när de blir intalade nåt som inte är sant.

Hit kommer de med sånt här när de inte går. Kan va efter uppackning eller startförsök eller nån gång senare.
Det har räknats en hel del och skräppts om hur bra de är likaså billiga.
När de sedan får nåt vettigt o jämföra med blir det tyst.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Stenrik  
#692754 Igen en gång var jag ute med min Joncutter G4500. Felfri funktion som alltid, trots kylan.
6st björkar föll. Halva dagen gick till att röja bort ris, då enda vettiga fällriktningen var ut på åkermark.
Jag föredrar kinasågen framom Jonsered 2045.
1610127379_20210108_145207.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Meijer  
#692765
williamm skrev:Jag tror det är lite skillnad på den "låtsassågar" som sälgs på blocket som äkta och de byggsatser man kan köpa. Om man vill lära sig trimma så är det kanske bättre att (av misstag) förstöra en kopia/byggsats än en original.

Det är även stor skillnad på Zenoah-klonerna. JonCutter är helt okej. Rotade i en "Herzberg HG-5800" (kring en 1000lapp på Cdon) för ett par veckor sen, det va inte alls en "5800" utan en 5200, dvs 45mm dual port cylinder och 32mm slag istf 45,2mm quad port cylinder och 34mm slag samt mycket sämre plast, så absolut är det skillnad på dom.
Senast redigerad av Meijer fre 08 jan 2021, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692767 Vad menas med dessa benämningar?

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Meijer  
#692770
Mange skrev:Vad menas med dessa benämningar?

Siffrorna? Hittepånamn med anspegling på cc fast som inte stämmer. Tror Zenoah har/hade liknande benämningar. 4200= 43mm borr/32mm slag, 5200=45mm borr/32mm slag 50,x cc, 5800=45,2mm borr/34mm slag 54,6cc, 6200=48mm borr/34mm slag. Sen kan det ju stå en sak på ettiketten och vara vad som givetvis...som i fallet med "Herzberg"

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

daniellundberg  
#692774 Lite off topic men Honda gör ju GX-serien av motorer som används t.ex. till hydraulaggregat till Atv-kärror i Kina.
Jag har själv en sådan motor och den är toppen, men det är ju inte heller någon kopia, bara tillverkad i Kina.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#692776 Renoverade en förgasare till Jonsered och köpte original repsats hos den lokala återförsäljaren. Efter att ha läst på etiketten inser jag att det är samma skit i den påsen som de förgasarmembran jag köpt från Kina. Så frågar man mig så är det same-same.
1610131517_img_20200612_144728_5.jpg


Tvivlar inte ett dugg på att Mange haft kunder som lämnat in skitgrejer men som Meijer och Stenrik nämner så finns det bra grejer också. Ska man importera maskiner eller reservdelar från Kina bör man ha lite koll, köp inte det billigaste och kolla kundrescensionerna. Själv försöker jag hålla mig till ett par tre olika lverantörer, de är inte de absolut billigaste menjag vet av erfarenhet att de säljer grejer av bra kvalitet och de har hyfsade leveranstider.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692789 Det är där problemet kommer...
Att skilja agnet från vetet..

Hur ska man kunna veta?
Det finns inga delar, ingen support, reklamation, garanti etc.

Visst, jag kan köpa dem föe en skitsumma, sälja dem för det tredubbla och det är likväl billigt.
Men mina kunder här ska jag träffa i affären, på gatan och jag vill de ska hälsa o va nöjda.
Jag vill själv inte hålla på o strula med skiten mer än jag gör för det är ibget att hålla på med jämfört med annat för samma pengar, som det går att få tag i grejer till.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

Rotvältaren  
#692806 Ja det är ju en väsentlig skillnad att serva kunders sågar och att hålla på med sitt eget skrot. Mina sågar är 30+ år gamla och jag är tvungen att förhålla mig till dem, har ingen ny fin 550XP som jag kan starta upp med och köra med om de gamla grejerna krånglar.
För mig betyder det därför mycket att jag kan hålla mig med ett lager med reservdelar för en rimlig kostnad. Och skulle det vara så att jag råkar köpa något av riktigt dålig kvalitet så har jag ju bara mig själv att skylla och slipper arga samtal från kunder som ringer och skäller för en dåligt utförd reparation.
Sen har det ju hänt att vänner och bekanta bett att få hjälp med en gammal motor- eller röjsåg som man inte anser vara värda pengarna att rusta upp har frågat vad det skulle kosta att skaffa importdelar. Ibland hjälper jag till och skaffar delar men förklarar också att det alltid finns en risk att det kan bli en nitlott. Men kan man få igång sitt gamla skrot för en liten peng och slipper kostnaden att köpa nytt är det kanske en risk man vågar ta.

Användarvisningsbild

Re: Kina tillverkat

guhra  
#692807 Det sämsta på farmertech kopiorna lär vara bränslaslangen. Kör man med akrylat kan den nog hålla några år.

Jag har både en kina 372 med 52mm kit och husqvarna 372 med deras 51,4 cylinder, de går likvärdigt. Husan väljer jag ju 99ggr av 100 men kinaskrotet går likväl som ett skollat ollon. Får göra en riktig jämförelse nån gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).