Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 329603 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692110 Skulle tagit nån bild på mitt block 😉 men hann inte pga eftermiddagens fadäs....

Pelarn känns mest ivägen när jag lastar av men visst sikten var bättre innan.
Uppsidan är väl att nu går de att såg upp taket o fixa bättre sikt...

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Seb macahan  
#692171
gnisten83 skrev:
williamm skrev:Hej!

Nu är detta en ganska lång tråd och svaret kanske finns någon stans men jag fråga ändå.

@gnisten83 Vad fick dig att byta från takmonterad kran till bakhängd?

Hälsningar William.

De kom sig av att takbryggan brast rakt av och höll på att bryta loss kranen bakåt.
Jag hamnade då i Jake träsket istället o de fodrar rätt mycket tillvänjning.
Med Arbron funkar de kanon, men vid skotning finns lite att fundera över än


Nu har jag aldrig haft takmonterat, vad är det du ser för brister (som jag tolkar ditt svar) vid skotning. Vad är de största bristerna?
Men jag kör ju med typ Jake vid både skotning och med skördaraggregat och ser betydligt mindre problem än vad jag trodde det skulle vara. Eller kan det vara Valtra relaterat 😉

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692176 Problemet hänger kanske på hur höga målstakarna är över marken eller har med geometrin på M65an att göra.
De är väldigt tajt att lyfta över målstaken när jag lyfter nära traktorn.
Stor grip o lång rotatorlänk är endel av ekvationen med
Eller att de är för trångt huggt i gallringen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Williamm  
#692274
gnisten83 skrev:
williamm skrev:Hej!

Nu är detta en ganska lång tråd och svaret kanske finns någon stans men jag fråga ändå.

@gnisten83 Vad fick dig att byta från takmonterad kran till bakhängd?

Hälsningar William.

De kom sig av att takbryggan brast rakt av och höll på att bryta loss kranen bakåt.
Jag hamnade då i Jake träsket istället o de fodrar rätt mycket tillvänjning.
Med Arbron funkar de kanon, men vid skotning finns lite att fundera över än


Tack!

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692275 Fäste klarar sig nog men blocket fixar nog inte att vincha grövre än 1a gallring

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692284
Seb macahan skrev:
gnisten83 skrev:
williamm skrev:Hej!

Nu är detta en ganska lång tråd och svaret kanske finns någon stans men jag fråga ändå.

@gnisten83 Vad fick dig att byta från takmonterad kran till bakhängd?

Hälsningar William.

De kom sig av att takbryggan brast rakt av och höll på att bryta loss kranen bakåt.
Jag hamnade då i Jake träsket istället o de fodrar rätt mycket tillvänjning.
Med Arbron funkar de kanon, men vid skotning finns lite att fundera över än


Nu har jag aldrig haft takmonterat, vad är det du ser för brister (som jag tolkar ditt svar) vid skotning. Vad är de största bristerna?
Men jag kör ju med typ Jake vid både skotning och med skördaraggregat och ser betydligt mindre problem än vad jag trodde det skulle vara. Eller kan det vara Valtra relaterat 😉

Jag har inte kollat hur högt de brukar gå att lyfta över 1a målstaken, min är drygt 270 hög.
Står bakhjulen lågt blir de genast sämre läge

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

JohannesG  
#692384 Ditt fäste sitter nog aningen längre in mot bommen än mitt så du får mindre brott där. Men det blocket mår definitivt inte bra.

Kollade på en vagn för några år sedan när vi var i startgroparna för Weimer-projektet. Den lyfte inte över första stakarna när gripen var nära. Måste vara hopplöst att köra med.
Kan tänka mig att den knäckta bommen på Mohedan bidrar lite till lägre lyfthöjd. Upplever ibland samma på vår Vreten. Dock varken grind eller stakar där.

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

molnia  
#692565 men angående blocket och ökade påfrestningar. skulle det inte gå o ha ett ledat block nära vinschen för gallringsvinschning och de få gånger man tycker det lämpar sig med lock längre ut på bommen använda sig av ett öppningsbart block, som för övrigt är ett tillbehör från Moheda till varianten när vinschen inte sitter på kranen.

Brytblock AA2968
https://www.ftgforest.com/moheda/sv/pro ... ck-aa2968/

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

JohannesG  
#692578 Problemet är lite det att övre blocket ser till att vajern rullas upp rätt på trumman. Med ett löst brytblock riskerar man att det bygger fullt på en sida och blir trassel. Helst skulle nog vinschen sitta nere vid vridhuset. Men där blir den både svårare att skydda från allehanda skärp samt svårare att få till en bra styrning. Är lättare på en vagn, men även där samlas det skräp.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#692586
JohannesG skrev:Problemet är lite det att övre blocket ser till att vajern rullas upp rätt på trumman. Med ett löst brytblock riskerar man att det bygger fullt på en sida och blir trassel. Helst skulle nog vinschen sitta nere vid vridhuset. Men där blir den både svårare att skydda från allehanda skärp samt svårare att få till en bra styrning. Är lättare på en vagn, men även där samlas det skräp.


Viktig funktion du nämner, Johannes. Vi har FTGs vagnsmonterade vinsch i kranpallen, den starkare modellen med 8 mm vajer. Det är en ganska dålig konstruktion eftersom det är för nära mellan blocket på grinden och vinschtrumman. Vajern börjar helt enkelt klättra på sig själv innan den har nått ena kanten på trumman eftersom vinkeln/friktionen blir för stor. Har man dragit ut hela vajern så går det inte att vinscha in allt utan att hjälpa till med att lägga den rätt på trumman. Den lägger sig i för många lager på mitten annars, vilket gör att den tar i stagen runtom och låser sig så man måste dra ut första biten med kranen. Jag tror att samma vinsch monterad på kranarmen fungerar bättre i och med att det är längre till blocket.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692587
JohannesG skrev:Problemet är lite det att övre blocket ser till att vajern rullas upp rätt på trumman. Med ett löst brytblock riskerar man att det bygger fullt på en sida och blir trassel. Helst skulle nog vinschen sitta nere vid vridhuset. Men där blir den både svårare att skydda från allehanda skärp samt svårare att få till en bra styrning. Är lättare på en vagn, men även där samlas det skräp.

Håller helt med, när jag hade takmontaget o vinschen monterad i toppstångsfästet o blocket i takbryggan spårade blocket inte riktigt rätt till en början och då spolade vajern upp fel på trumman så de behövs ett avstånd mellan block o vinch
@550 du har samma vinch som jag då med 8mm vajer o samma erfarenhet

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#692591 Bilder på eländet man får innan man har lärt sig av misstagen. I mitt tycke är vinschen det sämsta på en ok vagn och en mycket trevlig kran (Mowi 😉).

1610048987_img_1052.jpg

1610048963_img_1050.jpg

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692597 Kan konstatera att med samma vinch fast nu på kranen så spolar vajern bättre på trumman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

molnia  
#692643 Där ser man, vi har vinschen på kranen för att vi valde en lagervagn. Har tänkt att det bara fanns fördelar med en kranpallsmonterad vinsch men det är det visst inte.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#692762 Jag ska också säga att jag tror att det är mindre problem med standardvinschen som har 6 mm vajer. Vågar inte byta när de har bedömt att det behövs 8 mm vajer i den starkare vinschen, annars hade jag gjort det 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).