Skogsröjning

Röja i branta slänter?

21 inlägg 5352 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692609 Trevlig film!

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja i branta slänter?

svampbob  
#692625
masyngel skrev:Ursäkta, kanske tänker fel, men 20 h, 40 l borde väl bli 22.5 grader eller 50 %?
(40l x 40 h torde vara 45 grader eller 100 %.)

Sådan terräng där jag mest jobbat (ca10- 20 grader, 45 grader är ungefär det brantaste medialutningen jag åkt skidor på när Jag var ung och snygg 😁🐑).


Jag vill hävda att det är 30 graders lutning. Som jag tolkar Mangan så är hypotenusan 40 meter och motstående katet 20 meter.

Jag hade ett projekt för några år sedan där några av dagvattenledningarna hade projekterade lutningar på mellan 40 och 50 grader. Det tog en bra stund innan beställaren förstod att det var omöjligt att utföra i praktiken.

Användarvisningsbild

Re: Röja i branta slänter?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692658 Jag skulle då röja och sköta på vanligt sätt. Närmast ån så låter man förstås lövet och eventuellt barr vara på vanlig sätt men att lämna hela backen igenslyad och tät verkar onödigt.
Ser för övrigt ut som sagts ovan som ett utmärkt ställe för en vinsch processor av det lilla slaget.

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692672 Jag har ett skifte som vi avverkade på 90-talet. Det är så brant att när vi planterade fick vi gå och hålla i oss uppåt med ena handen och ha plantöret i den andra handen. Jag fick också berättat av skotarförarens son, som var med vid skotningen, att när skotaren hade backat så långt upp för branten, så att föraren hade stolens ryggstöd som sittdyna, så vågade han inte kör längre utan de spelade ned virket. Givetvis manuellt fällt virke... Slutklämmen är att skogen var skött på normalt vis fram till avverkningen. Beroende på hur det ser ut runt omkring och skiftets belägenhet (=ev vindriktningar), så får det avgöra skötseln tänker jag.

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692673 Går ju ju att vinscha upp helstam. Okvistat.

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

Richard B  
#695274 Ja det blir väl 26-27 grader lutning men på vissa ställen ser det nästan ut som 40 grader.
Röja måste du nog göra, annars är det väl uppemot 30% som du riskerar att förlora ekonomiskt.
Undrar om du kan göra som klättrare som har arborist/klättrar utrustning med rep fäst högst upp på sluttningen och bromsar linan med ena handen och har kroppen vänd nedåt sluttningen men det kanske blir besvär att hantera trimmer då. Att gå runt med trimmer där känns som att du kan göra illa dig rejält om du vurpar så säkerhetslina uppfattar iaf jag som nödvändigt om jag tolkat bilderna rätt.
Däremot så är gallring nog uteslutet men tidig avverkning verkar ge samma avkastning, över den tidsperioden men man får inte intäkter från gallring.
Det borde gå bra att vincha upp träden men det tar givetvis tid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).