Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

99 inlägg 56093 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

ananders  
#689005
Tikka skrev:Såg att det verkar ha kommit en ny modell av Husqvarnas huggarkängor Technical 24 .Någon på forumet som hunnit prova dem?


@Tikka Var och hämtade ett par av dessa kängorna idag och första känslan på köksgolvet var bra. Får testa dem i skarpt läge i slutet på helgen.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

August18  
#689686
Joonsered skrev:Kör med vanliga kängor jalas 1878 med blixtlås samt inlägg som är gjorda efter min fot, varma, sköna och hållbara.

Kängor som ska snöras går bort, en kvarleva från 1800 talet.
Skitkul att ha snörkängor när man kommer på att man glömt mobilen i sängkammaren efter man gått i lervälling till bilen.

Om någon har möjlighet att tipsa mig om huggarkängor med dragkedja så är jag tacksam, har inte hittat några.


Phanner har med boasnörning

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

August18  
#689690
DanK skrev:Det ska finnas huggarkängor med BOA-system, dvs man stänger skodonet med en "ratt" som spänner en tunn vajer som i sin tur stänger skodonet framtill. Hoppas ni förstår och förstår ni inte googla på BOA.
Tyvärr har jag själv inga huggarkängor med BOA men skulle gärna ha det. Minns inte heller vilket fabrikat det var som har det men det går ju att leta fram.

Jag har vanlig snörning i mina kängor men är trött på att snöra upp kängorna när jag, som någon skriver, klivit ut i lersörjan och kommer på att jag glömt något inne. :shock:


phanner har boasnörning

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691167
anersimyra skrev:Engelbert / Strauss sågkänga Harz är utan jämförelse den skönaste kängan på marknaden p.g.a den mjuka följsamma sulan. En nackdel är dock att det lätt lossnar bitar i kanterna på sulan om man går i vasst stenskravel.

Hej, hur är dessa kängor i storleken ?

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691168
barbarossa skrev:https://www.uittokalusto.fi/haix-protector-pro-viiltosuojakenka-i687.html köpte dessa i vintras är jättenöjd hittils

Hej, hur är dessa kängor i storleken ?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

anersimyra  
#691180
bengt.a skrev:
anersimyra skrev:Engelbert / Strauss sågkänga Harz är utan jämförelse den skönaste kängan på marknaden p.g.a den mjuka följsamma sulan. En nackdel är dock att det lätt lossnar bitar i kanterna på sulan om man går i vasst stenskravel.

Hej, hur är dessa kängor i storleken ?

De har de storlekar som anges, så att säga..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691183 Tänkte mest att det stämmer med angiven storlek, ibland får man köpa en storlek större eller mindre.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

barbarossa  
#691191
bengt.a skrev:
barbarossa skrev:https://www.uittokalusto.fi/haix-protector-pro-viiltosuojakenka-i687.html köpte dessa i vintras är jättenöjd hittils

Hej, hur är dessa kängor i storleken ?

Stämmer bra i storlek.klämde lite på ovansidan av tårna när dom var nya men nu inget.jättebra kvalitet och hålls vattentäta bara man är noga med skötsel.jag rekomenderar dem starkt haix är kvalitet

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691197 Engelbert Strauss kängorna fick jag faktiskt skicka tillbaka och byta till en storlek större, så dom har jag ett nummer större på än alla mina andra skor.

Fantastiskt lätt och trevlig känga! 👍

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Niru  
#691247
0470 skrev:Engelbert Strauss kängorna fick jag faktiskt skicka tillbaka och byta till en storlek större, så dom har jag ett nummer större på än alla mina andra skor.

Fantastiskt lätt och trevlig känga! 👍


Skriver under på detta. Fick också byta upp mig i storlek men är nu väldigt nöjd efter det lilla jag hunnit använda dem.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692465 Nu har man beställt Harz från engelbert strauss. Får hoppas att 46 passar, får väl skicka tillbaka och byta annars. Hade kontakt med deras telefonsupport om vad man smörjer in dem med, kunde inte svara på frågan. Engelbert Strauss har heller inte något medel rekommenderat.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692467 Jag smörjer med Tip Top läderbalsam, väldigt lätt och snabbt att applicera med en svamp som finns i burken. Blir som nya, men finishen är inte långlivad så man får smörja ofta.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

ogge f  
#692550 Ett tips till er med lite bredare fötter är sievi gt timber Xl, jag är väldigt nöjd med minna.
Hållbarheten kan jag inte uttala mig ännu om
Förhoppningsvis håller de längre än Stihl kängorna jag hade innan.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692558 Jag har använt Elten Hartz kängor sedan 2013.
Använder kängorna "jämt" långt mer än heltid.
Kör med ett par i 1 - 1,5 år sedan får dom bli reserv med mycket kvar att ge.
Håller helt ok, smörjer ofta med deras egen smörja som är lättjobbad
Inte nämnvärt hala vintertid och funkar med såväl snöskor som skogs- skidor

👍

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692563 Är inne på mitt andra parr Elten Harz, jag undra om inte en mindre storlek hade passat bättre. Skaften trycks "nedåt", så ldäret buktar ut. Är det så för er också, eller är det mina fötter det är fel på.

1610044240_img_20210107_193000406.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).