Grävmaskiner

Dikesrensning

41 inlägg 35614 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dikesrensning

conny  
#69219 Info om Dikesrensning.
Hej jag har kikat lite på detta forumet ett tag nu och jag tycker att det är ett toppenställe att få kunskap och olika vinklingar på diverse problem, heja på, jag gillar verkligen detta forum :grin: nu är det så att jag har blivit med skog och det innebär ju en del arbete vilket är nyttigt och stärkande. Jag har en massa diken som behöver rensas och jag har sökt en massa info om detta och då börjat inse att det finns ett ganska stort behov av detta lite överallt på gårdarna här i småland. Nu till en fundering som börjat gro i mitt huvud, tror ni att man skulle kunna starta en egen verksamhet och bara rensa diken i eländig terräng?? Våtmark osv,osv. Tänkte mig att skaffa små maskiner som inte gör åverkan på marken! är det någon här som vill sia om det skulle vara en bra ide?? Tar tacksamt emot alla synpunkter!!



   TS
Användarvisningsbild

Re: dikesrensning

masterchief  
#69230 Ingen dum ide i mina ögon...
Dock så kör de ofta med större maskiner i mina trakter...
Vi har direktiv att vid gallring om möjligt lägga stickvägarna i dikeskanter så det ska gå att rensa...
Har ingen erfarenhet dock av mindre maskiner, men det finns säkert de som har 8)

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69232 En liten bandgrävare. Såna finns ju till rätt överkomliga priser. Lär dig regelverket runt det bara. Det kan ta hus i helvete om du gräver för djupt.

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69234 Jag tror inte på det. Dikning är jättebra,men småmaskiner klarar inte av att bli lönsamma.Däremot är många väldigt intresserade av småmaskiner och försöker hitta möjligheter att köpa. Marknaden är priskänslig och den du konkurrerar med är antagligen en yrkesverksam grävmaskinist med en bra bandgrävare i 13-15 tons-klassen.Rätt utrustad har en sådan maskin lågt marktryck.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

conny  
#69255 det verkar som om många säger att det inte går att få lönsamhet med mindre maskiner, jag undrar det,, det finns ju onekligen en hel bunt med skogsägare som fått skogen sönderkörd av stora maskiner!! och det är ju så att vissa ställen kan man helt enkelt inte köra stora maskiner utan att köra sönder!
Jag undrar vad är lönsamt?? måste man ha en massa pengar eller räcker det med att det täcker maskiner o lön??
Huga mycke funderingar blir det, tack för inkomna rader det är till stor nytta för mig :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71975
nisse skrev:Jag tror inte på det. Dikning är jättebra,men småmaskiner klarar inte av att bli lönsamma.Däremot är många väldigt intresserade av småmaskiner och försöker hitta möjligheter att köpa. Marknaden är priskänslig och den du konkurrerar med är antagligen en yrkesverksam grävmaskinist med en bra bandgrävare i 13-15 tons-klassen.Rätt utrustad har en sådan maskin lågt marktryck.

/Nisse


varför skulle de inte gå att få lönsamhet i en liten grävmaskin?

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71977
Valtra skrev:
nisse skrev:Jag tror inte på det. Dikning är jättebra,men småmaskiner klarar inte av att bli lönsamma.Däremot är många väldigt intresserade av småmaskiner och försöker hitta möjligheter att köpa. Marknaden är priskänslig och den du konkurrerar med är antagligen en yrkesverksam grävmaskinist med en bra bandgrävare i 13-15 tons-klassen.Rätt utrustad har en sådan maskin lågt marktryck.

/Nisse


varför skulle de inte gå att få lönsamhet i en liten grävmaskin?



Det undrar jag åxå.... jag har en å det går aldrig sönder, drar lite soppa, å jag tar 570 kr timmen på en maskin som inte kostar mer än 150´ att in handla.... jag vet dom som kör skotare som inte får ihop den timmpenningen men som har maskiner som kostar miljoner.... jag är iaf FÖR mindre grävare, MEN inte mindre än 4 ton å inte över 7.....

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71980 Det är klart det går att få lönsamhet på små maskiner,men tråden gällde väl dikesrensning i skogen? Då är det ju kr/m som räknas.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72013 jag tror nästan de kan bli billigare med en liten maskin vid dikning(4-8 ton) har ju lägre timlön på dom och de går inte så mycke fortare med en stor som är dyrare.. tror även att man kan köra på blötare ställe med en liten jämfört med en stor och de tar även mindre plats. man ska ju helt hugga ner så lite träd som möjligt intill ett dike för annars kommer de inte mer ljus och då växer de igen snabbare i diket.

570 i timmen? jag tar 450 vid dikning och 500 på allt annat. förra året tog iaf han jag praktiserade hos 630kr i timmen för en 21 tonnare och jämför man de med min maskin så tror jag nog att jag får bättre lönsamhet

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72019 jag är allmänt FÖR små maskiner... men man måste kunna leva på dom åxå, annars känns det som om man lika gärna kan låta bli... å att ja tar 570 i timmen beror på att, tja... varför inte??? alternativ finns för kunderna men ja har ganska så mkt att göra, jag tackar tillå me nej till jobb, sen kanske det skulle bli billigare om det bara gäller dikning...


å va gäller dikning så har en bekant nyligen skaffat en 7.5 tonnare som han dikesrensar åkerdiken osv med, jag har prövat den maskinen lite å ja hävdar att ja gräver fortare med min 5 tonnare än jag upplever att man gör med 7.5an.... å vi ska testa lite framöver med båda maskinerna, men det blir nog inte förrens till våren är ja rädd;)....

va gäller förbrukningen på min grävare så har ja aldrig kollat riktigt men ja klarar mej LÄNGE på 40 liter;) ta det mot en på 13-20 ton....

Nä, som sagt små maskiner ska det va....

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72035 jag körde den 21 tonnare 3-4 dagar sammanlagt och kan säga direkt att jag trivs bättre i ec45an. men komforten är ju dock sämre på mindre grävare överlag upplever jag de som. kör du bara med grävaren lite vid sidan av eller heltid?

egentligen de enda man tjänar på en större maskin till dikning är ju att man tar längre tag.

tror ec45an ligger ungefär på 4 liter i timmen men jag vet inte helt säkert.

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

dexter  
#72039 har själv också funderat på detta me besvärlig terräng, vilken maskin och vad finns de för marknad. ja tror på en muck! meniz muck, dom kan man nästan "gå" med. man kan ju vinkla hjulen i nästan vilken vinkel som helst! vikten har ja ingen aning om vilsligen..

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72042
Valtra skrev:jag körde den 21 tonnare 3-4 dagar sammanlagt och kan säga direkt att jag trivs bättre i ec45an. men komforten är ju dock sämre på mindre grävare överlag upplever jag de som. kör du bara med grävaren lite vid sidan av eller heltid?

egentligen de enda man tjänar på en större maskin till dikning är ju att man tar längre tag.

tror ec45an ligger ungefär på 4 liter i timmen men jag vet inte helt säkert.


Jag kör mest för husbehov, men då menar ja inte åt mej själv, utan jag gräver grunder å plintar, dränerar osv isamband me snickrings jobb... Men sen gör jag ett antal små jobb som inefattar dikning, planering, trumbyten osv... ja kanske får ihop 3-400 timmar på en sommar....

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72077
Valtra skrev:jag körde den 21 tonnare 3-4 dagar sammanlagt och kan säga direkt att jag trivs bättre i ec45an. men komforten är ju dock sämre på mindre grävare överlag upplever jag de som. kör du bara med grävaren lite vid sidan av eller heltid?

egentligen de enda man tjänar på en större maskin till dikning är ju att man tar längre tag.

tror ec45an ligger ungefär på 4 liter i timmen men jag vet inte helt säkert.


Nu är jag ingen erfaren grävare,men det finns inte en chans att en ec45 är i närheten av en ec210 vid dikning även om timkostnaden är hälften.
Hur många tag får du ta med ec45 för att fylla en skopa på ec 210? Större stubbar/stenar får du ju trixa en del med/alt köra runt med liten maskin mm.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72080 Håller med Nisse helt o hållet, har själv en 5 tonnare, en 14 tonnare och haft en 24 tonnare.
Skillnaden i prestanda är störst mellan 5 och 14 ton i dikning (vi kör i princip bara dikning). 14 tonnare är grymt smidig för sin storlek och produktionen kör 8 runt 5 tonnaren, mycket pga räckvidd och möjlighet till längre drag pga större skopvolym.

Bärigheten är ej heller någr problem, vi har varit på mossar och utan mattor där marken adrig slutar gunga och en skogsmaskin aldrig göre sig besvär. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).