Skogsröjning

Riggrör längd, gammal Stihl vs. Ny Husqvarna

3 inlägg 2109 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Riggrör längd, gammal Stihl vs. Ny Husqvarna

HampusL  
#692443 Hej alla glada!

Eftersom reservdelar inte längre finns att få till min gamla Stihl FS-280K funderar jag på ny röjsåg. (Inte nöjd med Stihl ÅF så stihl faller bort av den orsaken)

Jag kör både gräs och gallring, dock övervägande gräs. Jag har alltså under senaste decenniet kört gräs med rör och växel ämnat för skog, och tycker det funkat helt ok. (Är lite drygt 170cm lång)

Valet står nu mellan:

545FR och 545FX (men mottar även förslag ifall någon tycker det inte är ett klokt val 😉 )

Men vad jag förstått har både vinkeln och längden på röret ändrats(renodlats?). Har någon erfarenhet av längden på röret gammal stihl (skogssåg) jämfört med ny husqvarna (skogsssåg eller "hybrid" längd , FR)?
Såvitt jag undersökt har FR längre rör än skogssåg, men kortare än grässåg (men hur stor skillnad vet jag inte).
Kanske blir det inte bra att köra gräs med en modern skogssåg om röret är ännu kortare, och vinkeln brantare än min nuvarande, svårt att uppskatta genom att bara stå och låtsasröja hos ÅF

Tacksam för svar! 😇
Hampus



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Riggrör längd, gammal Stihl vs. Ny Husqvarna

Nonkan  
#695459 FX är inte lämplig alls för gräs. Dels är den kortare än gamla stihl, men vinkeln är helt fel för trimmning/gräsröjning.

Ska du bara ha en maskin hade jag definitivt gått på FR-modell.

Ergonomiskt blir det ett lyft i vilket fall, det händer ändå en del på 20-30 år eller hur gammal 280 nu är :)

Användarvisningsbild

Re: Riggrör längd, gammal Stihl vs. Ny Husqvarna

HampusL  
#695562 Tack för input! 🙂
Verkar finnas olika åsikter om huruvida man kan röja gräs med kort rigg och skogsvinkel, men svårt när man inte alltid vet vad folk har för maskiner, och jo det lutar nog åt en FR, blir för lite skog för att kunna berättiga två sågar.
Får leva med att justera själv också i framtiden, verkar ju inte finnas 545FR med autotune
Haha, jodå det räknar jag med 😀 😀 280:n är urgammal, min farfar hade en likadan minns jag,
och han har inte röjt sedan 1995 🙃

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).