Jakt och Fiske

Älgjakt 2009

51 inlägg 20609 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

totte  
#69223 Du kan ju skjuta korven först, bara för känslan alltså :lol:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

halvproffs  
#69246 Igår, bomskott på kalv och vi såg ett vildsvin för första gången på älgjakt. Idag ingen kalv, däremot ett lodjur som tassade förbi en passkytt. Nu har vi slutat, en lördag senare i höst kommer vi att prova igen.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Naders  
#69305 En av jägarna i laget lyckades få se en STOR tjur med skovlar med minst 4 taggar på ena sidan.
Älgen gick ifrån passet när han kom dit för kvällspasset..... Den blev ej stött så det kan bli aktuellt med lite pyrsch imorgon bitti.
Det vill säga om ingen har skjutit nån tjur innan idag i älgskötselområdet då det bara är en kvar på kvoten.
Om så blir fallet finns iaf en fin avelstjur kvar till nästa år.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69316 Paniken börjar sprida sig- vi såg 3 stora idag på skjuthåll, men fick inte. Måste ta kalv - MEN DET FINNS INGEN KALV!!! Jag tror vargen och björnen har tagit dem- 2 av de stora var ensamma kor och den första vi sköt i måndags var också en ko. (vet itne om nån kollade efter mjölk eller så)

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

frasse  
#69328
famag;Måndag älgjakt mellan 7 00- 9 30 sedan tog matsäckens slut och jag gick hem.
I dag tisdag alldeles för kalt och blåsigt, stannade hemma.
Falukorv är gott det också


Hade malen tagit långkalsongerna och glesbygdskavajen??????????????

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Naders  
#69344 Lyckades stöta älgen på väg till pass imrse men det var oundvikligt då den stod å väntade på något i ekskogen bara några tiotal meter från tornet.
Och håller med övriga: årets älgjakt har varit kall utav bara hel--te.....

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69356 Klart- Blev inga fler. Nu återstår förstås efterjakterna, den sista är 26 januari - appropå kallt :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Naders  
#69381 Nu ger jag fan i allt vad älgjakt heter. Tack för i år 😡

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69390 Det är nog inte så dumt att vara markägare ändå. Man behöver inte göra något alls under älgjakten men ändå så har man plötsligt ett antal kilo älgkött i frysen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69432
th skrev:Det är nog inte så dumt att vara markägare ändå. Man behöver inte göra något alls under älgjakten men ändå så har man plötsligt ett antal kilo älgkött i frysen :grin:


Och hur gör man då :surp: :shock: frågar en markägare som missat något tydligen (fast nu gillar jag iofs att jaga själv) :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69464
Uvskogen skrev:
th skrev:Det är nog inte så dumt att vara markägare ändå. Man behöver inte göra något alls under älgjakten men ändå så har man plötsligt ett antal kilo älgkött i frysen :grin:


Och hur gör man då :surp: :shock: frågar en markägare som missat något tydligen (fast nu gillar jag iofs att jaga själv) :lol:


Ser till att ha gott om småtall på marken. :wink:

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

alias  
#69550
Uvskogen skrev:
th skrev:Det är nog inte så dumt att vara markägare ändå. Man behöver inte göra något alls under älgjakten men ändå så har man plötsligt ett antal kilo älgkött i frysen :grin:


Och hur gör man då :surp: :shock: frågar en markägare som missat något tydligen (fast nu gillar jag iofs att jaga själv) :lol:


Hej Uvskogen!

Tror att vad th menar är att markägarna där han jagar har rätt till köttlott. Varierar från jaktlag till jaktlag hur köttet fördelas. I jaktlaget hemma har markägarna inte rätt till köttlott.
Vi har dessutom en rullande lista på vilka av jägarna som får kött (bra vid t.ex. styckning av kalv att bara behöva lägga 8 köttlotter istället för 15) tanken med detta är att det ska bli hyfsad storlek på köttlotterna.

Om jag tolkat th fel får han väl bestrida min gissning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

novis??  
#69566 samman fatta ÄLG-JAKT 09 med ett stort 😡 o det kan stavas VARG hur i HELVETE kan vi ha tillåtit att det som våra förfäder jobbade så med att utrota kommer till bak 1965 skjöts dom sista med skott peng(10000:-) lika mycket som en huggare tjänade på ett 9 månader å vi enfaldiga står å ser detta ohyra komma till bak hoppas man blir 80år då kanske älg jakt går ått bedriva i gen

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Naders  
#69592 Det är DÄRFÖR vi inte fick nån älg alltså?!
Vi har ju haft en liten ulv som strövat runt i Blekinge.
Nu läste jag att de även hittat spår av BJÖRN någonstans i Norra delen av Skåne.
När är björnen lovligt byte i Blekinge? Någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69599
novis?? skrev:samman fatta ÄLG-JAKT 09 med ett stort 😡 o det kan stavas VARG hur i HELVETE kan vi ha tillåtit att det som våra förfäder jobbade så med att utrota kommer till bak 1965 skjöts dom sista med skott peng(10000:-) lika mycket som en huggare tjänade på ett 9 månader å vi enfaldiga står å ser detta ohyra komma till bak hoppas man blir 80år då kanske älg jakt går ått bedriva i gen


Ja man kan ju undra, idag så stod en varg och rotade i soptunnan i "villaområdet" alldeles bredvid skogen där vi försökte hitta kalv. Damen som bor i huset gick ut i torn att det var en hund. Vargen sprang iväg en bit men kom tillbaka så fort hon gick in. Jodå, det är en bekräftad varg och sådär väldigt skygga som de sägs vara är de ju inte.
Tur vi har 9 efterjakter inplanerade 😈

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).