Motorsåg och handhållet

Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

11 inlägg 3974 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

rejser  
#691672 Som många säkert läst så älskar/älskade jag min 535fxb. Underbart komplement till traditionell röjsåg vid eftersatt röjning eller väldigt tidig gallring.

Dock, i september efter kanske 100 timmars körning och mindre än ett år på nacken, så small gjutgodset i ena kåpan på motorn rätt av.

Lämnade in den som garanti-ärende hos närmsta husqvarna-leverantör som är en ren husqvarna-butik (alltså showroom, finns inget som det inte står hva på i hela butiken).

Där har den nu varit sedan början på september...
Butiken säger att Husqvarna inte själva kan få fram delar och att det är dom som dom väntar på. Ännu inte hittat någon på Husqvarna som jag kan få ett svar från.
Vid det här laget så borde det bara kommit en ny maskin.

Nu har jag avskrivit den sågen från min mentala inventering och kan tänka mig att stoppa upp den där solen inte riktigt skiner på någon om dom kommer med mer ursäkter, eller nästan för den delen ringer och är glada och säger att den är klar ett kvartal senare.

Men, till ämnet. Är detta något som fler stött på hos Husqvarna och ska man isåfall fortsätta handla eller är det generellt dags att gå över till Stihl?
Både materialproblem och sedan misslyckas med att få fram delar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691673 Virusstopp lite varstans. Gäller inte bara Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

rejser  
#691680 Det är väl så det är.
Man vänjer sig inte riktigt vid det.
Ökad förståelse finns, men ovisshet som kund känns hopplös.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691711 Det ska gå att bygga om Stihls ryggburna 131-röjare till en kedjeröjare, genom att montera på en Husqvarna-bygel över huvudet. Annars finns det ju den batteridrivna 530 iPX som alternativ.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691716 Detta med leveransstrul har funnits mer eller mindre de sista 25 åren så pandemi eller inte vet jag inte...

Jag tror det har mer att göra med att det upptäcktes att man kunde spara massor med pengar på att inte ha lagerkostnad vilket gör att det lager som finns ligger på lastbilar. Yrkestrafik påverkas inte mycket av Corona. Bilarna går ändå över världen.

Avatar Fallback

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

Nonkan  
#691725
rejser skrev:Som många säkert läst så älskar/älskade jag min 535fxb. Underbart komplement till traditionell röjsåg vid eftersatt röjning eller väldigt tidig gallring.

Dock, i september efter kanske 100 timmars körning och mindre än ett år på nacken, så small gjutgodset i ena kåpan på motorn rätt av.

Lämnade in den som garanti-ärende hos närmsta husqvarna-leverantör som är en ren husqvarna-butik (alltså showroom, finns inget som det inte står hva på i hela butiken).

Där har den nu varit sedan början på september...
Butiken säger att Husqvarna inte själva kan få fram delar och att det är dom som dom väntar på. Ännu inte hittat någon på Husqvarna som jag kan få ett svar från.
Vid det här laget så borde det bara kommit en ny maskin.

Men, till ämnet. Är detta något som fler stött på hos Husqvarna och ska man isåfall fortsätta handla eller är det generellt dags att gå över till Stihl?
Både materialproblem och sedan misslyckas med att få fram delar.


Är det själva vevhuset som gått sönder eller?

Om något större fel inträffar på röjsågar under garantitid brukar vi byta shortblock (alltså hela motorn kpl. för att det går snabbt och blir bra. Delen i sig är dyrare men arbetstiden mindre så det tar ut varandra reklamationsmässigt.

Shortblock är restnoterat.

Sen finns det två olika vevhus, om man skulle ge sig på att bara byta det. Lite beroende på serienummer så är det antingen magnesium (restat) eller aluminum (finns på centrallager vad jag kan se), så den lösningen borde ju gå att få till.

När det gäller att bara få en ny även restnoterad. Sen är det lite administrativt krångligare att bara få en ny så fort serienummer blir inblandade.

Har du köpt den där du lämnat den så borde ju de kunna lösa problemet eller bara göra ett återköp, har du köpt den som privatperson kan du kolla lite på kkl, i det här fallet är det ju t.ex. orimligt lång reparationstid så då bör du kunna häva köpet, eller i alla fall ha en diskussion om det.

Är du näringsidkare gäller lite annat, men då bör å andra sidan din åf kunna ställa upp lite mer, om inte annat för kundrelationen. Lånemaskin t.ex. eller bara ta smällen ändå och göra återköp då det inte finns nya maskiner (så hade vi nog gjort om det var en relativt frekvent kund, men det är alltid en avvägning).

Är den lämnad på en annan verkstad än där du köpt den tycker jag du ska kontakta inköpsstället. Det är dem du har en juridisk kundrelation till så det är egentligen de som ska lösa problemet, inte Husqvarna i sig. Återförsäljaren är kund till Husqvarna och du är kund hos återförsäljaren. Om de t.ex. har en ny maskin på hyllan kan de skicka den till servicestället som får låna motorn exempelvis. Eller så kan serviceverkstaden skicka maskinen till där den är köpt så får de lösa problemet där eftersom de inte kan uppfylla sitt åtagande som servicverkstad (då Husqvarna inte får fram delar), borde gå på ett ut.

Generellt är det mycket restnoteringar nu, många tenderar att glömma att det är en global pandemi och det ställer till det ordentligt. Det går inte att ha allt i lager helt enkelt och då ställer såna här tider till det. Husqvarna är ett jätteföretag, det är svårt att få ett grepp om hur stort det är och då blir man ganska liten som kund, även som en som köper Husqvarnaprylar för 10-15 miljoner/år :)..

Ang kvalitet så kan man väl säga att hade det varit ett vanligt fel hade det funnits på hyllan. Själv har jag aldrig sett något sådant fel på en sån maskin, men det är även en nischprodukt så det är svårt att dra några slutsatser utifrån det. Har för mig att årsmarknaden på rena skogsröjsågar är ca 15000 maskiner globalt sett och jag tror inte 1% av de är ryggröjare om jag ska vara ärlig.

Avatar Fallback

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

brassel  
#692011 Nonkan skrev en hel del bra tycker jag.
Men juridiskt (att ha i bakhuvet enbart förhoppningsvis) är Köplagens:
"30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."
https://lagen.nu/1990:931#P21S1

Avatar Fallback

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

550  
#692101
Nonkan skrev:Sen finns det två olika vevhus, om man skulle ge sig på att bara byta det. Lite beroende på serienummer så är det antingen magnesium (restat) eller aluminum (finns på centrallager vad jag kan se), så den lösningen borde ju gå att få till.

Ang kvalitet så kan man väl säga att hade det varit ett vanligt fel hade det funnits på hyllan. Själv har jag aldrig sett något sådant fel på en sån maskin, men det är även en nischprodukt så det är svårt att dra några slutsatser utifrån det. Har för mig att årsmarknaden på rena skogsröjsågar är ca 15000 maskiner globalt sett och jag tror inte 1% av de är ryggröjare om jag ska vara ärlig.


Intressant, ser du om nyare vevhus i magnesium eller aluminium? Har man nyss gjort ett så stort byte som material på detaljen så är det inte otänkbart med konstruktionsfel. Eftersom det är serietillverkning så är det väl inte heller otänkbart att en hel batch har risk för gjutdefekter? I och med Corona och permitteringar så kanske det inte är så konstigt att inte reservdelarna räcker till, om det skulle vara flera sågar i samma serie som går sönder. Om dina siffror ovan stämmer så är det inte den mest prioriterade produkten att göra delar till...

Kan ändå tycka att det inte är acceptabelt att få vänta så länge. Borde gått att erbjuda någon alternativ röjsåg under tiden.

Användarvisningsbild

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692114 Inte ovanlig det ska väntas i halvår ibland när det beställs såg. Så har det varit länge.
Produktions lager är inte så stora.

Avatar Fallback

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

Nonkan  
#692231
brassel skrev:Nonkan skrev en hel del bra tycker jag.
Men juridiskt (att ha i bakhuvet enbart förhoppningsvis) är Köplagens:
"30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §."
https://lagen.nu/1990:931#P21S1


Köplagen är väl(?) dispositiv så det kan vara annolunda skrivet i ÅF:s köpvillkor med tvistlösning i skiljedomstol t.ex. Ute på lite svag is här känner jag :)

Känner att frågan om maskinen är köpt där han har lämnat in den på reparation är lite intressant.

Alla återförsäljare är egna bolag, så ska man kunna kräva omleverans, eller som det som borde vara fallet här, vilket borde vara fallet här, återköp, så är det ju med inköpsstället man har ett avtal. Att Husqvarna inte kan leverera till sina enskilda återförsäljare är egentligen inte relevant för slutkunden ifråga utan en diskussion återförsäljaren får ha med sin leverantör.

Jag kan tycka att i första hand som ÅF löser man kundens problem, sen hur man löser det med sin leverantör, då det är där det brister, får man ta efteråt.

Är man en extern verkstad så sitter man lite i skiten med ett sådant här problem. Kunden blir inte nöjd hur man än försöker förklara eftersom kunden inte gjort något fel men hamnar i kläm. Den som sålt maskinen har fått hela vinsten och tänker att det är någon annans problem. Leverantören betalar inte fullt för den tid man lagt ner (även om det finns betydligt sämre leverantörer) och kan knappast hjälpa till då de inte har grejer så man står där med svarte Petter. Man är ju sig själv närmast så kan tänka mig att man känner ett större ansvar för flexibla lösningar om man själv sålt maskinen och har fått lite pengar in och en kundrelation att vara rädd om.
Senast redigerad av Nonkan ons 06 jan 2021, 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Har Husqvarna kvalitet och leveransproblem?

Nonkan  
#692234
550 skrev:
Intressant, ser du om nyare vevhus i magnesium eller aluminium? Har man nyss gjort ett så stort byte som material på detaljen så är det inte otänkbart med konstruktionsfel. Eftersom det är serietillverkning så är det väl inte heller otänkbart att en hel batch har risk för gjutdefekter? I och med Corona och permitteringar så kanske det inte är så konstigt att inte reservdelarna räcker till, om det skulle vara flera sågar i samma serie som går sönder. Om dina siffror ovan stämmer så är det inte den mest prioriterade produkten att göra delar till...

Kan ändå tycka att det inte är acceptabelt att få vänta så länge. Borde gått att erbjuda någon alternativ röjsåg under tiden.


Tror det var nyare som är magnesium. Varit så några år men det är inte ovanligt med hyllvärmare på modeller som inte säljs i stor volym.

Hade det varit seriefel hade nog fler hört av sig, eller så hade det funnits ett servicemeddelande. De kommer ganska snabbt om det blir flera rapporter.

Är det något Husqvarna är bra på så är det ju gjuta lättmetall, så det är lite konstigt. Men ja, jag hade inte lagt ner för mycket energi på felsökning om det är enstaka händelse. Bara att byta/ göra återköp tycker jag. Men det är ju en åsikt bara :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).