Motorsåg och handhållet

Livslängd kedja och svärd?

44 inlägg 8193 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

anersimyra  
#688996
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:Jo, det korrekta sättet att definiera vad som är vad är ju diametern 👍

Det är mer komplicerat än så, skillnaden mellan t.e.x ett rep och en tross är på vilket sätt de är slagna. En s.k kabel kan alltså vara både ett rep och en tross, och ett rep kan vara mycket grövre än en tross..😳🤔

Det borde nån musiker kunna räkna ut,
Dom flesta band har ju en replokal.. 😀

🤣 🤣 🤣

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689085 På lediga stunder så gallrar jag i klen granskog. Jag nyttjar en Stihl 241 med lilla 3/8 kedjan 1.3 samt ett 12" svärd. Alla träd fälls på underlag, i sämsta fall endast en massabit på tvären. Kedjan tar aldrig i mark, filas någon enstaka gång och känns som den kan räcka ända till våren.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

milsten  
#691988 Tycker inte frågeställaren får något vettigt svar på frågan, jag brukar hugga ungefär 350 någon gång 400 fub med mina kedjor //Milsten

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691994 Det är inte så lätt att svara på.
Slitage på svärd o kedjor har mycket att göra med vad det används till och hur det sköts.
Produktval är en annan viktig del i hur länge grejerna håller.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Skogshenke  
#692343 Undrar också hur många slipningar klarar en rund fil innan den behöver bytas? Köper nu 12 åtgången eller hur många köper ni åt gången?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

anersimyra  
#692353 Lite beroende på väder i fält och typ av huggning så byter jag fil mellan var femte till femtonde dag. Noterbart är att det dessutom kan skilja rejält i kvalitét i ett sexpack filar av erkänt bra kvalitet, vissa exemplar är mer likt ett rundjärn och vissa biter både länge och bra.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692361 Ca 10-20 filingar sen tvättar jag. Det kan man lätt göra 5 gånger.
Sen doppar jag dem i äppelcidervinäger låter den stå med huggning upp nån minut sen tvätta rent. Blir bra bett i den igen. Så kan man göra några gånger tills den blir skadad.

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Ent  
#692374 Jag borstar regelbundet med en filkarda/filborste, typ sån här https://www.verktygonline.se/verktyg-pa ... tgEALw_wcB

Vad använder man för att tvätta en fil?

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692379 Jag tvättar i ren bensin oftast. Annat aggressivt fettlösande funkar bra med.

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Ent  
#692399
Mange skrev:Jag tvättar i ren bensin oftast. Annat aggressivt fettlösande funkar bra med.


OK, bromsrengöringsspray torde bli bra.

Men sen? Även jag använder sedan ett antal år rapsolja för att smörja kedjan, men vad gör vinägern? Det blir ju en bra bas för salladsdressing om inte annat😀.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692432 Vinäger fräter av graderna på skären så den biter igen. Funkar bra så länge den inte är skadad.

Avatar Fallback

Re: Livslängd kedja och svärd?

Ent  
#692442
Mange skrev:Vinäger fräter av graderna på skären så den biter igen. Funkar bra så länge den inte är skadad.

OK, där fick man verkligen lära sig nåt nytt!!
😮 😮 😮

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692451 Lyft fil i åter tag, vrid fil ett kvarts varv efter första taget, torka fil efter var tand så holler de sig rena och oskadda lite längre.
Vibrerar filen så skadas skären. Likaså mycket tryck eller värme.
100 filningar/fil är inte svårt om man är noga.

Användarvisningsbild

Re: Livslängd kedja och svärd?

OddHEriksson  
#743587 Kjekt å svare på gamle tråder, bare for at man har mulighet.
Må si meg enig i det meste over her, spesielt mtp sverdlengde.
Men, når det er sagt, har jeg bemerket meg en del i forhold til mindre kjeder, 1/4 - 3/8 - 1,1mm
På min 151, sitter det 1/4-1,1 kjede. Og kjedet sager bra på denne 25cc sag. Men ! Den tåler ikke mange runder med filen før tannen er borte vekk. Enkelt og greit for den har så lite stål i tannen. en 3/8-1,1 kjede er etter mitt vett lengrevarende, men dette handler jo såklart om stålmengde i selve tannen. Man kan jo ikke sammenligne en 12" 1/4-1,1 kjede og en 15" 3/8 - 1,6mm kjede for eksempel. Men, so far so good, jeg kjøper heller 5 kjeder pr sesong i skogen for å jobbe med lett sag der jeg kan, enn å dra rundt på tung sag kun for å kunne file flere ganger ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).