Skogsekonomi

Leva på skogen.

94 inlägg 23605 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691860 Under andra världskriget...? 😉

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Sörlänningen  
#691886
Joakim S skrev:
hfab skrev:
Sörlänningen skrev:
De stora skillnaderna mellan en välskött produktionsskog och en urskog är att produktionsskogen är trevlig och möjlig att gå i, samt miljömässigt hållbar. Medan urskogen inte är hållbar och en hemsk syn för mänskliga ögon och obehaglig att gå i. Och inte lagrar urskogen koldioxid heller. Det finns alldeles för mycket urskog.


Intressant förklaring.
Har du vistats mycket i urskog?
När jag jagar föredrar jag att vara i urskogen på vårt område.
Det är lättare att ta sig fram där och skogen är glesare.
Förövrigt tycker jag att 500åriga tallar är en angenäm syn. 😎

Sen är det väl vissa djur som kräver gammal skog. Jag tror tjädern trivs i ca. 120 år gammal skog.


Jo, det är jag med på. Jag har en vana att överdriva. Det är klart att vi behöver olika typer av skog, däribland helt orörd skog. Men kanske oftare skog där man tar bort gran, åtminstone i södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Manke  
#691953 Nu blev det lite OT här.

Det är nog för de flesta en utopi att leva på sålda fub. Ska man köpa skog må man ha en förädling, sälja timmerhus och vips lever man inte på skogen längre.

Jag funderar på om lättaste sättet att leva i och njuta av skogsbruk är att inte äga den skog man sköter.
Gallra grannens eftersatta bestånd mot veden.
Hugga och såga upp virke, 2/3 till skogsägaren och ta 1/3 som betalning.
Hugga åkerkanter åt lantbrukare.
Ta på sig några hektar röjning om året mot jakträtt.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Robbie  
#698322 Om man bor billigt, t.ex i huset som står på skiftet i Västerbottens inland. Och är självverksam så behövs absolut inte mer än 80ha, du kan väl förädla lite. Såga, kola, tjära. Vi har för höga krav på levnadsstandard och är för bekväma. Utbytet du får i skogsbadande, träning och den bästa genuinaste oersättliga lycka som naturen ger finns det ingen prislapp på.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).