Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

309 inlägg 90278 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#691863 Hur ni än räknar måste ni ta i beaktande gällande men framförallt kommande ränteläge.
DU/NI kan lugnt räkna med att ränteläget kommer att var oförändrat under den närmaste 5 års perioden.
Detta borde logiskt innebära att både skogspriser men även aktier kommer att stiga.
Ingen "vettig" människa sparar pengar på bank, utan i stället........................
Att vi sedan handlar och fortsätter att inhandla "övervärderade" aktier beror lite på flockmentaliteten.
Samma när anbud läggs på skogsfastigheter - kan han så kan jag.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

svampbob  
#691868 Jag har ganska rejäla summor liggande på nollränte bankkonton visst hade jag placerat det på börsen istället för fem år sedan så hade det vuxit ett antal miljoner så i backspegeln var det ett dåligt beslut att inte ha allt på börsen. Någon dag kommer raset och då är det bra att sitta likvid.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691869 Har du ein plan for kor mykje du skal kjøpa i forhold til kor mykje markedet har falt frå all time high? Klarte du og kjøpa i mars?

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

machonisti  
#691879 Min bank lyckades övertala mig att köpa deras fonder för många för snart 20 år sedan. Köpte tre olika den ena har gått upp 200 % dom två andra tuggar på där vid 50 %.
Helt klart har mina skogsskiften gett mer, åtminstone de sistnämnda.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vedproducent  
#691883
machonisti skrev:Min bank lyckades övertala mig att köpa deras fonder för många för snart 20 år sedan. Köpte tre olika den ena har gått upp 200 % dom två andra tuggar på där vid 50 %.
Helt klart har mina skogsskiften gett mer, åtminstone de sistnämnda.

Ja det gäller att komma in rätt. Svenska storbolag OMX 30 vilket alltså är dom 30 största företagen har en mycket dålig avkastning senaste 20 åren. När index toppade år 2000 låg det på 1445 och i dag 1895. Det är en uppgång på 31 procent på lite drygt 20 år. Mycket mager utdelning och då har ju skogen överlägsen avkastning på dom åren. Men med spridning i mindre bolag och nya branscher så har det ändå gått att få bra avkastning.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691888 Kjøp jevnt og trutt, kjøpe både dyrt og billig. Strategien til svampbob er vanskelig ( tima markedet) men sannsynligvis ikkje umulig.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Mellberg  
#691893 Trodde att vi skulle diskutera idag, inte igår för 50 år sedan. Men lite roligt, vad kostade en SCA relaterad skogsfastighet i V-norrland för ett år sedan. 2 mille. Vad är den värd idag, i bästa fall 2 mille.

Köpte SCA för ett år sedan för 2 mille, värde idag 4 mille. Underbart att sitta bara på ändan =))

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vedproducent  
#691894
Mellberg skrev:Trodde att vi skulle diskutera idag, inte igår för 50 år sedan. Men lite roligt, vad kostade en SCA relaterad skogsfastighet i V-norrland för ett år sedan. 2 mille. Vad är den värd idag, i bästa fall 2 mille.

Köpte SCA för ett år sedan för 2 mille, värde idag 4 mille. Underbart att sitta bara på ändan =))

Sca har visserligen gått bra senaste året men uppgången är ganska precis 50 procent. Så för mig drar den ner snittet i portföljen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

JörgenO  
#691895 Exemplet ovan måste vara utan utdelningar? Ger en orättvis (för låg) bild av indexets utveckling.

Min erfarenhet är att det är svårt att vänta på det stora raset för du kommer ändå inte att våga gå in när ”blodet flyter”. Om man legat utanför börsen i fem år och väntat på raset och ännu inte klivit in med en krona efter raset i mars bör man fundera något över sin strategis alternativkostnad.
Är du rädd att köpa för att det skall rasa så dela upp inträdet på börsen i t.ex. 12 månader så känns det bättre.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vedproducent  
#691902
JörgenO skrev:Exemplet ovan måste vara utan utdelningar? Ger en orättvis (för låg) bild av indexets utveckling.

Min erfarenhet är att det är svårt att vänta på det stora raset för du kommer ändå inte att våga gå in när ”blodet flyter”. Om man legat utanför börsen i fem år och väntat på raset och ännu inte klivit in med en krona efter raset i mars bör man fundera något över sin strategis alternativkostnad.
Är du rädd att köpa för att det skall rasa så dela upp inträdet på börsen i t.ex. 12 månader så känns det bättre.

Index är utan utdelningar. Under dom 20 åren så har inflationen varit 30 procent så i bästa fall kompenserar väl utdelningarna för det. Var ju mycket magert med utdelningar ett flertal år.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#691903
JörgenO skrev:Exemplet ovan måste vara utan utdelningar? Ger en orättvis (för låg) bild av indexets utveckling.

Min erfarenhet är att det är svårt att vänta på det stora raset för du kommer ändå inte att våga gå in när ”blodet flyter”. Om man legat utanför börsen i fem år och väntat på raset och ännu inte klivit in med en krona efter raset i mars bör man fundera något över sin strategis alternativkostnad.
Är du rädd att köpa för att det skall rasa så dela upp inträdet på börsen i t.ex. 12 månader så känns det bättre.



Precis.
Mer pengar har förlorats i väntan på ras än i själva rasen..
(Fritt översatt)

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#691910 Vedproducent är bara till att gratulera med sin värdeförbättring :-bd
Tror att 2021 kan bli lika bra om man bara investerar i rätt, inte så enkelt men möjligheterna är stora.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

machonisti  
#691960
Camaro1969 skrev:
Precis.
Mer pengar har förlorats i väntan på ras än i själva rasen..
(Fritt översatt)

Här känner jag igen mig själv fullständigt!

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691961 Ein kombinasjon vil eg sei er best, kjøpa på jevnå men ha Noko cash i bakhånd som er øyremerka, det store raset. Forskning derimot predikerer 100 prosent i aksjemarkedet for størst avkastning.
Ein ting som er sikkert er at ein bør ha ein strategi på forhånd for kjøp under børskrakk, samt at ein bør sjå i bakspeilet på mars som var, kjøpte ein da? Viss ikkje er eg tvilsom til strategien.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vedproducent  
#691962
can skrev:Ein kombinasjon vil eg sei er best, kjøpa på jevnå men ha Noko cash i bakhånd som er øyremerka, det store raset. Forskning derimot predikerer 100 prosent i aksjemarkedet for størst avkastning.
Ein ting som er sikkert er at ein bør ha ein strategi på forhånd for kjøp under børskrakk, samt at ein bør sjå i bakspeilet på mars som var, kjøpte ein da? Viss ikkje er eg tvilsom til strategien.

Javisst är det bättre att ha kapitalet som aktier om du sprider riskerna och har det på lång sikt. Pengar som du ska ha inom några år som du vet att du måste ha bör placeras på annat ställe.
Inga aktier är helt säkra. Man ska komma ihåg att vårt flaggskepp Ericsson tex försvann i stort sett allt.
Sjönk från 230,50 kr ner till 2,96 kr. Det var år 2000 som det raset startade och dom är inte i närheten av samma värde i dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).