Föryngring

Plantering av gammal åkermark

40 inlägg 12850 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

Wanna Be  
#691838 Tack
Jag håller på och gallrar den nu och den är en fröjd att jobba i, men nu skulle jag gärna se nästa generation börja gro.
Får väl se om det kommer mer gran när beståndet glesas ut. Det finns förutom kvickrot även brännässlor och hallonris som konkurrerar, får väl trösta mig med att det tyder på att det finns gott om kväve till björken 🌳

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

Losec  
#810951 Har tänkt plantera Hybridasp och Björk på en gammal obrukad åkerlapp. Tänkte sätta vår gamla plog i arbete nu i höst som "markberedning" för att sedan plantera i vår.
Den är väldigt avlång så blir inte ekonomiskt försvarbart att hägna utan får lita till Trico.

Hur många år behöver man behandla med Trico innan beståndet klarar sig självt?
Tankar kring att plöja som markberedning?

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

r93  
#810954
Losec skrev:Tankar kring att plöja som markberedning?


Klockrent, jag höglade en gammal åkerlapp som låg bredvid ett hygge, när jag såg resultatet insåg jag att kunde lika gärna ha kört spår med min gamla 430 och tvåskärig plog, sedan plantera på tiltan.

Men det växer så det knakar

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

jannee  
#810959 Kanske en "viss" skillnad att plantera en åker mot en mossodling, men så här gjorde jag och det gick klockrent.
FÖRST roundupbehandlade jag allt.
Någon månad senare körde jag över odling med en tallriksharv, gjorde nog så tre gånger.
Våren därefter planterade jag stora barrotsplantor, visserligen gran, men kanske samma förfarande med Asp och Björk.
Hade aldrig något problem med gräsväxt, däremot en uppsjö av björk

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

Losec  
#810977 Det är såklart en annan variant men hoppar gärna Roundup, särskilt eftersom det ligger vid ett vattendrag.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Sjögården  
#810981
jannee skrev:Kanske en "viss" skillnad att plantera en åker mot en mossodling, men så här gjorde jag och det gick klockrent.
FÖRST roundupbehandlade jag allt.
Någon månad senare körde jag över odling med en tallriksharv, gjorde nog så tre gånger.
Våren därefter planterade jag stora barrotsplantor, visserligen gran, men kanske samma förfarande med Asp och Björk.
Hade aldrig något problem med gräsväxt, däremot en uppsjö av björk

Min erfarenhet:
Först Roundup, sedan plöjning med helst enskärig plog på två meters avstånd. Därefter plantering i gångjärnet på torr mark och på tiltan vid blöt mark.Bäst är att packa tiltan med traktorhjulet före plantering.
Blir mycket mindre fröogräs och björk ju mindre jord man frilägger efter Roundupbehandlingen.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

Magnus Johansson  
#813452 Tänker också plöja som markberedning men hur får ni tag på roundap?

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal åkermark

stackenas  
#813453
Losec skrev:Har tänkt plantera Hybridasp och Björk på en gammal obrukad åkerlapp. Tänkte sätta vår gamla plog i arbete nu i höst som "markberedning" för att sedan plantera i vår.
Den är väldigt avlång så blir inte ekonomiskt försvarbart att hägna utan får lita till Trico.

Hur många år behöver man behandla med Trico innan beståndet klarar sig självt?
Tankar kring att plöja som markberedning?


2 år skulle jag gissa med Trico, kanske 3 på björken. Plöja låter som en bra idé. Går att söka Nokås som kan bekosta 50 procent av godkänd kostnad för anläggning av lövskog på före detta jordbruksmark.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

alias  
#813454
Magnus Johansson skrev:Tänker också plöja som markberedning men hur får ni tag på roundap?


"Riktig" Roundup får du inte använda utan Jordbruksverkets (tvådagars?) utbildning.

Lättast är nog att hyra in en lokal lantbrukare som har sprutcert - och att denne då också får ombesörja införskaffande av preparatet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal åkermark

norrskog  
#814829 Fundera i banorna att börja plantera industri hampa. . På gamla åkrar. Bättre betalt i ton redan första året

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).