Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Usewood Combi Master

55 inlägg 24480 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

forest.  
#691779
HannuRöj skrev:Det stämmer. Och det är bara halva jobbet :???: ...
Svårt att skota med sånt kortbitar.


Så Usewood är inget för eftersatta röjningar att hugga med och ta rätt på virke?

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

HannuRöj  
#691826 Nej..
En storskördare med flerhantering är enda som klarar av oröjda bestånd.
Men ingen fel i Combimaster 👍. Röjer man först fungerar maskinkonsepten bra med gallringsaggregat.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#691828 Beror lite på vad du söker för resultat tycker jag.

För att poängtera detta lite. Usewood kombimaster är ingen maskin som du kan räkna med ett högt netto av efter avdragna kostnader, om det ens blir ett netto. Allt beror på terräng, hur långt det är att dra virket till väg osv.
Ringer man in som tjänst eller köper en sådan här maskin till sig själv och sin egen skog ska man inte tänka att man ska tjäna massor med pengar på den.

Värderar man en fin skog att vara i och smala vägar, inga körkskador osv. Samt att ett netto inte är lika prioriterat, då ska man ha en usewood. Den tar ju endå träd upp till 30 cm (om man sågar från 2 håll)

Om man däremot vill ha netto och tjäna pengar på sin mark är inte detta rätt väg att gå. Då är det de större maskinerna som gäller (minst vimek malwa)

Anledningen till att jag har denna är som nämt tidigare att vi använder den som skotare på tomter vid avancerade trädfällningar, där det inte finns något produktionstänk. Och där gör den sig också riktigt bra.

Sedan har vi fått in en del gallringar, men det är oftast special där skogsägaren inte vill ha in 10 - 20 tonsmaskiner i sin 1:a gallring. Och jag har nog faktiskt svårt och tro att man kan få denna att gå i produktion 8 h/dagen året runt. Väldigt många vill ha ett netto över från all gallring.

Men man vet aldrig, maskinen har vi ju inte haft så länge en så det kanske rullar in mera gallring om man marknadsför det lite bättre kanske:) det får tiden visa!

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Usewood Sverige  
#752710 Usewood håller på att ta fram en ny Combi Master som vi själv kallar andra generationen eller Combi Master 2.0. Under våren ska allting demotestas. Nya CM kommer att ha några väsentliga förbättringar, mycket tack vare en ingående analys av användarvänlighet och funktion under tidigare åren. Vi lyfter inte duken än..
Jag finns till för att vara en direktlänk till tillverkaren och förmedlar information både om maskinerna, tillbehören samt visningar och köpvillkor.
Jag vet att direktreklam i forum är inte tillåtet, så jag kommer endast att svara på frågor. Mer ingående förklaringar och info kommer att finnas i blogg-delen
Väl mött

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#752808
Usewood Sverige skrev:Usewood håller på att ta fram en ny Combi Master som vi själv kallar andra generationen eller Combi Master 2.0. Under våren ska allting demotestas. Nya CM kommer att ha några väsentliga förbättringar, mycket tack vare en ingående analys av användarvänlighet och funktion under tidigare åren. Vi lyfter inte duken än..
Jag finns till för att vara en direktlänk till tillverkaren och förmedlar information både om maskinerna, tillbehören samt visningar och köpvillkor.
Jag vet att direktreklam i forum är inte tillåtet, så jag kommer endast att svara på frågor. Mer ingående förklaringar och info kommer att finnas i blogg-delen
Väl mött


Hej!
Jag kör i dagsläget med en usewood kombi och är intresserad av detta. Kan men få mer info angående detta?

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Usewood Sverige  
#753147 Hej Niklas
Vi hoppas på att du är nöjd med Usewood Combin. All information om Usewood och dess produkter kommer komma upp på hemsidan. Vi är i full gång med förberedelserna och jag kommer att uppdatera aktuell info även här.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#753162 Kanon!

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#756305 Har försökt kolla på hemsidan men den verkar inte fungera. Händer det något med denna generation 2? Man är ju nyfiken 👍

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Sjedda  
#757646
Usewood Sverige skrev:Hej Niklas
Vi hoppas på att du är nöjd med Usewood Combin. All information om Usewood och dess produkter kommer komma upp på hemsidan. Vi är i full gång med förberedelserna och jag kommer att uppdatera aktuell info även här.


Något nytt? Vad är deras hemsida? Kan inte hitta något.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Torbjörn Johnsen  
#757669 Usewood.fi verkar vara helt död. Någon som vet mer?

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

anders@hemgren.se  
#757671 Ny adress usewood.ee

   TS
Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Torbjörn Johnsen  
#757672 OK, men vad har hänt med den finska verksamheten?

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Torbjörn Johnsen  
#757673 Man blir ju inte mycket klokare av informationen på den estniska sajten. Bara info på estniska som, översatt av google bl a innehåller detta:

I samarbete med den finska byggaren Usewood har maskinerna sedan 2019 monterats i Estland. Sedan början av 2021 har Usewood varit en miniskogsmaskin som är färdigutvecklad och monterad i Estland. Under namnet Usewood Eesti OÜ har vi involverat ett team från olika samhällsskikt i processen att bygga och utveckla maskiner.

För att öka tillförlitligheten hos maskinerna har vi avsevärt förbättrat maskinernas konstruktion och hydrauliska system, baserat på det dagliga skogsbruket och gjort tillverkningsprocessen av maskindelar enklare och billigare.
Usewood har ett elektriskt styrsystem utvecklat och tillverkat i Estland.
Vi utvecklar också ett system för bättre och snabbare tillgänglighet av eftermarknadsservice och reservdelar.
Allt detta ger användare av Usewood minimaskiner mer förtroende för att använda vår teknik. Dessutom har vi gjort Usewood-maskinernas utseende ljusare och mer iögonfallande med ett nytt färgschema.


Frågan är om de finska grundarna har sålt sin verksamhet och produkt till ett Estniskt bolag eller om de är involverade i det estniska bolaget som verkar ha varit med och tillverkat Usewood. Eller om det är en klassisk "underleverantörskapning" av en produkt/varumärke? Det har ju hänt förut i den här delen av Världen. Någon som kan bringa mer ljus i detta?

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#757674 Jag har lite information om detta då jag äger en usewood combi.

Företaget är sålt som jag förstår det. Företaget som har köpt det har varit en UE till finnarna. De hade som uppgift att montera maskinerna i Estland? Och nu ska då det Företaget ha tagit över varumärket usewood.

Jag hade stora förhoppningar om detta då jag inte har varit direkt nöjd med finnarnas kundservice (under all kritik faktiskt)

Jag tänkte att man kanske skulle bli kontaktad av detta nya företag för att få information om detta men har inte blivit det ennu. Vet faktiskt inte vad som händer och dålig/ingen information finns att få tag i om den nya verksamheten/maskinen.

Som de skrev tidigare i tråden ska det vara en version 2 påväg ut som ska visas i vår. Och våren är väll snart förbi 🤔

Vi använder vår maskin praktiskt taget varje dag på diverse avverkningar & tomtavverkningar (avancerad trädfällning nära hus osv)

Snart börjar det även bli dags att uppdatera maskinen ( ordna en ny maskin) då det finns vissa saker på just min som man borde kunna göra bättre i denna version 2 som man har haft förhoppningar på.

Överlag är jag nöjd med maskinen, men just kundservice har varit fruktansvärt dålig, och de nya ägarna verkar inte vara mycket bättre tyvär då man inte får någon information, det finns inte heller någon att ringa om råd/hjälp om det är något. Så man är ganska lämnad åt sitt öde och det går åt att veta lite om el/hydraulik för att kunna äga en usewood i dagsläget, för man får klara sig själv.

Vi kommer ha kvar maskinen i år förmodligen, och blir det ingen ändring i detta så får det bli ett annat märke på nästa maskin.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Usewood Sverige  
#757685 Hej allesammans. Usewood går sakta men säkert framåt i ny anda och jag kan i dagsläget komma med några svar för att börja med. Usewood i Finland har helt riktigt avslutat sin verksamhet och tagits över av Usewood i Estland, som tidigare har sammanställt dessa maskiner. Övergången skedde helt naturligt och största samråd, vilket kan närmast beskrivas att det finska företaget hade nått sina gränser och utvecklingen och produktionen började tappa drivkraft och motivation. Den estniska Usewood har alltjämt tagit över alla delar av utvecklingen och ersatt eller uppdaterat viktiga delar i produkterna, t ex mjukvaran, hydrauliken, säkerheten osv.
Hemsidan är usewood.ee och jag har gjort översättningar i texter och beskrivningar, som dock än inte har kommit upp. Google översättningen fungerar men ibland kan den översätta helt underligt, speciellt i det här fallet då estniska är ett litet språk. Men det finns lite teknisk info under "Masinad" fliken
Nya Combi Master testas i början av juni. Jag ska vara med och filma viktiga funktioner och nyheter. Så mer levande bilder på maskiner kommer innan midsommar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).