Skogsekonomi

Leva på skogen.

94 inlägg 23565 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

hfab  
#691733
Josephine skrev:men om det nu blir en massa "miljömuppar" (som de populärt kallas här i forumet ;-) som köper skog och sedan inte avverkar träden, kommer kanske virkespriserna att ga upp?

Om - när det blir brist pa tillräckligt gamla träd att avverka i Sverige, vad händer?
(en del av er har kanske bra koll pa virkesförradet?)


SNF äger lite skog.
Läs gärna om deras "miljövård"
Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

martall  
#691734
isteskog skrev:Gav det förslaget en gång till Skydda Skogen. Svaret var att de inte var intresserade av att äga skog ...... 😉

Givetvis vill de inte äga skog, då tvingas de ju ta ansvar själva för sitt agerande och vara illa tvungna att faktiskt förtjäna pengar på det som jorden producerar. Lättare att skrika högt och besluta om andras.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Grålle52  
#691740 Bolag eller inte. Se vad Santhe Dahl äger i sin enskilda firma typ. Om juridiska personer får köpa kan ju alla privata småägare kasta in handduken. I mitt område köper en liknande person upp skog. Han äger väl ca 5000ha nu men tvunget skulle han ha ett litet fint skifte på 8ha nära mig. Förbjud allt ägande i den omfattningen istället.

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Josephine  
#691752
hfab skrev:
SNF äger lite skog.
Läs gärna om deras "miljövård"
Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?


Tack! intressant första artikel - 161 kommentarer tar en stund att ta sig igenom.

Allemansrätten gör ju att vi har lov att knalla omkring i vilka skogar vi vill (till skillnad fran Belgien där en skogsägare kan sätta upp en skylt att det är privat mark och du har inte lov att ga där!...) , sa jag kan tänka mig att det känns snopet att den skog du har gatt omkring i sedan du var liten (och vars tallar redan da var ganska stora) plötsligt inte star där längre. Folk i allmänhet vet inte skillnaden pa en produktionsskog och en riktig urskog.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Sörlänningen  
#691778
Josephine skrev:
hfab skrev:
SNF äger lite skog.
Läs gärna om deras "miljövård"
Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?


Tack! intressant första artikel - 161 kommentarer tar en stund att ta sig igenom.

Allemansrätten gör ju att vi har lov att knalla omkring i vilka skogar vi vill (till skillnad fran Belgien där en skogsägare kan sätta upp en skylt att det är privat mark och du har inte lov att ga där!...) , sa jag kan tänka mig att det känns snopet att den skog du har gatt omkring i sedan du var liten (och vars tallar redan da var ganska stora) plötsligt inte star där längre. Folk i allmänhet vet inte skillnaden pa en produktionsskog och en riktig urskog.


De stora skillnaderna mellan en välskött produktionsskog och en urskog är att produktionsskogen är trevlig och möjlig att gå i, samt miljömässigt hållbar. Medan urskogen inte är hållbar och en hemsk syn för mänskliga ögon och obehaglig att gå i. Och inte lagrar urskogen koldioxid heller. Det finns alldeles för mycket urskog.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

isteskog  
#691782 Riktigt definierad Urskog finns på väldigt få områden i Sverige förutom i nationalparker.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

hfab  
#691830
Sörlänningen skrev:
De stora skillnaderna mellan en välskött produktionsskog och en urskog är att produktionsskogen är trevlig och möjlig att gå i, samt miljömässigt hållbar. Medan urskogen inte är hållbar och en hemsk syn för mänskliga ögon och obehaglig att gå i. Och inte lagrar urskogen koldioxid heller. Det finns alldeles för mycket urskog.


Intressant förklaring.
Har du vistats mycket i urskog?
När jag jagar föredrar jag att vara i urskogen på vårt område.
Det är lättare att ta sig fram där och skogen är glesare.
Förövrigt tycker jag att 500åriga tallar är en angenäm syn. 😎

Användarvisningsbild

Re: Leva på skogen.

Joakim S  
#691831
hfab skrev:
Sörlänningen skrev:
De stora skillnaderna mellan en välskött produktionsskog och en urskog är att produktionsskogen är trevlig och möjlig att gå i, samt miljömässigt hållbar. Medan urskogen inte är hållbar och en hemsk syn för mänskliga ögon och obehaglig att gå i. Och inte lagrar urskogen koldioxid heller. Det finns alldeles för mycket urskog.


Intressant förklaring.
Har du vistats mycket i urskog?
När jag jagar föredrar jag att vara i urskogen på vårt område.
Det är lättare att ta sig fram där och skogen är glesare.
Förövrigt tycker jag att 500åriga tallar är en angenäm syn. 😎

Sen är det väl vissa djur som kräver gammal skog. Jag tror tjädern trivs i ca. 120 år gammal skog.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Amatörhuggare 62  
#691836 Tjädern kan trivas lika bra i en Tallegallring.
Bara det är bärris på marken.
Och lätt kunna flyga upp.
Vid hot.
Åldern har mindre betydelse.

En kompis var på Skogsstyrelsens
Tjäderkurs.
Precis innan Viruset.
Och det hade varit,mycket intressant.
Trodde det skulle bli "Naturmupperi"
Av tredje graden.
Men kompisens förutfattade mening.
Kom på skam.
Synd den tjejen,inte kan vara ute.
Bland folk nu. Och tala om,hur det är.
I verkligheten, man kan hugga även äldre skog. Och Tjädern kan leva för det.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691837 I välgallrad medelålders tallskog trivs tjädern som bäst. Där är tallbarren som näringsrikast.

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691850 Man kan varken leva på urskog eller tjäder... 🙃

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

isteskog  
#691852 Tjäder är trevligt att ha på sin mark, även lavskrika! 😉

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

tallen100  
#691854
Mangan skrev:Man kan varken leva på urskog eller tjäder... 🙃

Tjäder går att äta, men kan nog bli tråkigt i längden🤤

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691855 Du får börja hyra ut dom till turister då, isteskog! 😀

Avatar Fallback

Re: Leva på skogen.

hfab  
#691858
Mangan skrev:Man kan varken leva på urskog eller tjäder... 🙃

Säg inte det.
Jag levde en hel vinter på tjäder för en herrans massa år sedan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).