mån 04 jan 2021, 12:41#691725
rejser skrev:Som många säkert läst så älskar/älskade jag min 535fxb. Underbart komplement till traditionell röjsåg vid eftersatt röjning eller väldigt tidig gallring.
Dock, i september efter kanske 100 timmars körning och mindre än ett år på nacken, så small gjutgodset i ena kåpan på motorn rätt av.
Lämnade in den som garanti-ärende hos närmsta husqvarna-leverantör som är en ren husqvarna-butik (alltså showroom, finns inget som det inte står hva på i hela butiken).
Där har den nu varit sedan början på september...
Butiken säger att Husqvarna inte själva kan få fram delar och att det är dom som dom väntar på. Ännu inte hittat någon på Husqvarna som jag kan få ett svar från.
Vid det här laget så borde det bara kommit en ny maskin.
Men, till ämnet. Är detta något som fler stött på hos Husqvarna och ska man isåfall fortsätta handla eller är det generellt dags att gå över till Stihl?
Både materialproblem och sedan misslyckas med att få fram delar.
Är det själva vevhuset som gått sönder eller?
Om något större fel inträffar på röjsågar under garantitid brukar vi byta shortblock (alltså hela motorn kpl. för att det går snabbt och blir bra. Delen i sig är dyrare men arbetstiden mindre så det tar ut varandra reklamationsmässigt.
Shortblock är restnoterat.
Sen finns det två olika vevhus, om man skulle ge sig på att bara byta det. Lite beroende på serienummer så är det antingen magnesium (restat) eller aluminum (finns på centrallager vad jag kan se), så den lösningen borde ju gå att få till.
När det gäller att bara få en ny även restnoterad. Sen är det lite administrativt krångligare att bara få en ny så fort serienummer blir inblandade.
Har du köpt den där du lämnat den så borde ju de kunna lösa problemet eller bara göra ett återköp, har du köpt den som privatperson kan du kolla lite på kkl, i det här fallet är det ju t.ex. orimligt lång reparationstid så då bör du kunna häva köpet, eller i alla fall ha en diskussion om det.
Är du näringsidkare gäller lite annat, men då bör å andra sidan din åf kunna ställa upp lite mer, om inte annat för kundrelationen. Lånemaskin t.ex. eller bara ta smällen ändå och göra återköp då det inte finns nya maskiner (så hade vi nog gjort om det var en relativt frekvent kund, men det är alltid en avvägning).
Är den lämnad på en annan verkstad än där du köpt den tycker jag du ska kontakta inköpsstället. Det är dem du har en juridisk kundrelation till så det är egentligen de som ska lösa problemet, inte Husqvarna i sig. Återförsäljaren är kund till Husqvarna och du är kund hos återförsäljaren. Om de t.ex. har en ny maskin på hyllan kan de skicka den till servicestället som får låna motorn exempelvis. Eller så kan serviceverkstaden skicka maskinen till där den är köpt så får de lösa problemet där eftersom de inte kan uppfylla sitt åtagande som servicverkstad (då Husqvarna inte får fram delar), borde gå på ett ut.
Generellt är det mycket restnoteringar nu, många tenderar att glömma att det är en global pandemi och det ställer till det ordentligt. Det går inte att ha allt i lager helt enkelt och då ställer såna här tider till det. Husqvarna är ett jätteföretag, det är svårt att få ett grepp om hur stort det är och då blir man ganska liten som kund, även som en som köper Husqvarnaprylar för 10-15 miljoner/år
..
Ang kvalitet så kan man väl säga att hade det varit ett vanligt fel hade det funnits på hyllan. Själv har jag aldrig sett något sådant fel på en sån maskin, men det är även en nischprodukt så det är svårt att dra några slutsatser utifrån det. Har för mig att årsmarknaden på rena skogsröjsågar är ca 15000 maskiner globalt sett och jag tror inte 1% av de är ryggröjare om jag ska vara ärlig.
Fixar med lite allt möjligt.