Skogsröjning

Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

36 inlägg 6473 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

machonisti  
#691358 Vid 1 röjning lämnar jag tall och gran onödigt tätt pga viltet men friställer alltid om det blivit stam på stam. Jobbar jag med tall fäller jag allt löv inom 4 meters radie.
2 röjning går enligt ögonmått och har hittills haft som mål att första gallra vilket man ibland undrar om man skall avsluta och röja hårdare.
Underröjning tar jag hårt eftersom värdet på den eventuella biten är lågt är det bättre att ha en glad maskinförare i beståndet än en förbannad.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

vedmalen  
#691364 Ett mått är också att du ska kunna flyga flygplan genom röjningen. Alltså gå med armarna utsträckta. Och då ska det inte ta i.

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

fendt311  
#691365 +1 på ovanstående talare.😊

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Vilsten  
#691373 Kör också på flygplansmetoden.

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691376 Tänk bara på att vingspannet är olika hos olika personer! Själv har jag knappt 2 meter från spets till spets.

Ögonmått är bra, men behöver kalibreras emellanåt för att fungera.

Röjrullen är bra, även om märkningen tyvärr bara finns på den ena sidan. Jag har då med mig ett gammalt regnmätararstativ för att fästa
karbinhaken i.

Sedan gäller det även att ha koll på boniteten, då svagare marker bör ha ett glesare bestånd än bördigare marker.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691380 Kör själv med ett 2,83m metspö och jag har vid dunken. 2,83= 25 m2 så gånger 4 kräver fler ytor men går fort så det blir gjort. Att trassla med en lina gör att man inte gör.

Sedan har jag prova produkter med när jag tar större provytorna. Men höjdmätare och en transponder. Då gör jag oftast provytorna 10 m i radie.

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691381
Niking skrev:
Sedan gäller det även att ha koll på boniteten, då svagare marker bör ha ett glesare bestånd än bördigare marker.


Jag har märkt att på de svagare delarna av ett bestånd där träden är lite klenare, så ställer jag de tätare istället. Dvs tvärt om vad man skall göra...

Jag har ett 6m spö med mig nu, men på ~20 dagar har jag bara tagit en provyta (var för tätt)...

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

vedmalen  
#691393 Sen är det viktigt att slumpa var man gör provytorna. Annars är det fort att man väljer liknande ytor hela tiden som man tycker ser bra ut. När vi röjde som mest så slog vi provytor när vi stannade och tanka och åt. Då sa en av oss riktningen och en antalet steg vi skulle gå. Då blev det bra spridning på ytorna.

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

JoTh  
#691578
Anton_Johansson skrev:
JoTh skrev:
Röjsnöre, trasslar ofta för mig.
Använder istället ett huggarmåttband med en färgad eltape märkt på måttbandet,
för att enkelt se rätt radie.
Vid plantinventering och lite övrig koll används ett vanligt metspö på 6m med en färgad eltape samt liten flagga i toppen.

Det var ju en smart idé att använda måttbandet, inget trassel bland granarna :)
Låter intressant detta med plantinventering, kan du förklara lite mer hur detta skiljer sig för en glad amatör? :)

Det skiljer sig inte i sak, mer än att vara ute i tid och checka av att det går bra med föryngringen.
För mer noggrann koll av antal, är större yta i varje provyta säkrare.
Mäter provytor för att kalibrera ögonmåttet, vid olika beståndsålder.. 😉
Huvudmålet är att säkerställa en fullgod föryngring, och få koll på eventuell plantavgång.
Samt att man ser eventuella självföryngringar och trädslagsblandningen kan vara av intresse till nästa koll i röjningen. Eller rent av nästa plantinventering 😀

Bifogar en länk från Skogskunskap som förklarar lite mer ingående
[url][https://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/foryngra/folj-upp-foryngringen/url]

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Anton_Johansson  
#691584 Hejsan alla glada röjare :)

Nu har jag läst igenom alla svar jag fått och har arbetat ut en plan för att testa.
Kommer att beställa ett 3,99 m provytespö på skogma för att testa denna metoden, jag tror att det blir den bästa kompromissen mellan ett litet 2,52 m spö som inte blir så exakt och ett långt 5.64 m blir alldeles för klumpigt och man kommer testa mer sällan. Fördelen med spöet är att det trasslar inte in sig, men kan vara svårt att ha med sig. Men har byggt huggarlåda på fyrhjulingen så där ska det iallafall få plats :).

Sen har jag även spunnit vidare på JoTh´s ide på att märka upp huggarmåttbandet då det alltid är med i utrustningen i skogen. Fördelen är ju ett stort mätområde och att det trasslar mindre än ett snöre då det är självupprullande.
Ungefär som röjrullen fast i mindre förpackning.
Här gjorde jag en pinne att utnyttja men tänker att man kanske kan ha ett enkelt band man knyter runt ett centrumträd på provytan, får testa lite olika.

Mvh

1609701785_20210103_201834.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691596 https://www.biltema.se/fritid/fiske/fis ... 2000019033

Tror de är billigare än Skogma. :)

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

JoTh  
#691603
Mangan skrev:https://www.biltema.se/fritid/fiske/fiskespon/metspo-2000019033

Tror de är billigare än Skogma. :)


Jag använder också vanliga metspön 😀 .

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691619 Hur räknar man sen då?
Spö på 399 cm man har 10 stammar i cirkeln och gångrar med ? För att få stammar / ha

Snöre på 5,64 gångrar men med??

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

hfab  
#691623 399 gångrar du med 200
5 64 med 100

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691626
hfab skrev:399 gångrar du med 200
5 64 med 100


Tack, jag har något sånt där spö liggandes, kanske skulle ta med det någon gång... Kör mest på ögonmått, men lämnar säkert på tok för möe...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar