Föryngring

Sommarbete av tall?

23 inlägg 8140 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sommarbete av tall?

Tony P  
#691431 Har markberett och ska sätta tall på vissa ställen, även en del frötallar finns. Har för avsikt att viltbehandla på höstarna, men är orolig för sommarbete. Vad har ni för erfarenheter av sommarbete? Hur vanligt är det? Och hur tidigt vågar man viltbehandla plantorna? Är september för tidigt?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

uffejohan  
#691491 Jag har aldrig märkt av något sommarbete av tall överhuvudtaget, älg o rådjur föredrar säkert färskt gräs och löv o knoppar av RASE. Skulle vilja säga att september är sent enligt min erfarenhet. Jag sprutar alltid i augusti men det viktigaste är att plantorna är torra och att det helst är någon torr dag framåt. Mina plantor sprutade jag skiftet aug/sept när det var högtrycksväder och topparna är idag lika vita som när de sprutades. Undvik att spruta så länge det är dagg på topparna och absolut inte om det är risk för regn.

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

Tony P  
#691605 Tack för svaret. Min tanke var att växtsäsongen inte är klar i augusti och att om man behandlar då så fortsätter toppen att växa lite till? Men den kanske växer så lite så det inte spelar någon roll?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

uffejohan  
#691614 Här på småländska höglandet växer inte tallen något märkbart efter juli, sedan knyter tallen knopparna och förbereder sej för nästa säsong.

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691682 Det beror också på vilket preparat man använder Trico ska funka för ej invintrade plantor men jag har för mig att det var Cervacol som behövde ha dem färdigväxta för säsongen. Det är också skillnad på trädslag, tall skjuter skott och sätter därefter barr. När väl skottet är ute så växer de inte mer den säsongen. Gran och lärk är lurigare och kan fortsätta växa långt in på hösten.
Har man problem med sommarbete så är det bara jakt som gäller, sommarbete är en tydlig indikator på att viltstammarna är i kraftig obalans.

Användarvisningsbild

Re: Sommarbete av tall?

Knagge  
#723414 Jag var och kollade några tallplanteringar.
Där det fanns asp,rönn eller ek där var en del av tallplantorna sommarbetade inte alla.
Har ni andra på forumet detta samband.
Rase är en viltmagnet så har man det måste man även ha många tallar.

Användarvisningsbild

Re: Sommarbete av tall?

Sjögården  
#723419 Har man älg måste man ha många tallar även om man ingen Rase har.
Något måste de äta… 😉

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

isteskog  
#723423 Har man ingen Rase och har hårt betestryck så gäller kulor och krut tills situationen har blivit bättre!

Användarvisningsbild

Re: Sommarbete av tall?

Knagge  
#723425 Sommarbete av tall är hopplöst det är täta föryngringar som gäller.

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

Tony P  
#761382 Fick tyvärr befara det i dag, plantorna var obetade i början av maj efter trico i höstas. På Var och varannan var toppen knippsad, riktigt trist och känns hopplöst att få upp vettig tall

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761390 Håller på med div tallföryngring, ska spruta med Trico i några år, sen har jag funderat på EcoTall.

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761415
Tony P skrev:Fick tyvärr befara det i dag, plantorna var obetade i början av maj efter trico i höstas. På Var och varannan var toppen knippsad, riktigt trist och känns hopplöst att få upp vettig tall


Hur har det gått med jakten? Är du med i ÄSO så är det tid för samrådsmöten nu i maj och juni. Hur ser Äbin ut i ditt område?
Även om du inte jagar själv så behöver du engagera dig i jakten. Något är inte bra och det är mindre viltstam eller hägn som är räddningen. Om talltopparna är betade innan de sträckt på sig färdigt så är det katastrof.

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761416
bengt.a skrev:Håller på med div tallföryngring, ska spruta med Trico i några år, sen har jag funderat på EcoTall.


Ecotall skulle jag struntat i. Har inte hört ett gott ord om dem, viltet tuggar på dem och de blåser bort när plantorna svajar.
Vill du inte spruta så prova plantskydden i plåt.

Användarvisningsbild

Re: Sommarbete av tall?

Sjögården  
#761446 Finns nog ingen genväg.
Föryngra med täta tallföryngringar med mycket RASE, sänk älgstammen ordentligt, håll dovhjortstammen nere och håll kronhjorten borta så blir det nog en tallskog värd namnet.
Gran är nog inte alternativet på ostkusten i alla fall.. 😉

Avatar Fallback

Re: Sommarbete av tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761454
busholle skrev:
bengt.a skrev:Håller på med div tallföryngring, ska spruta med Trico i några år, sen har jag funderat på EcoTall.


Ecotall skulle jag struntat i. Har inte hört ett gott ord om dem, viltet tuggar på dem och de blåser bort när plantorna svajar.
Vill du inte spruta så prova plantskydden i plåt.

Har du sett och hört om senaste versionen av Ecotall ? Annat utförande och annat material. Har studerat den där i plåt, men artrosen i mina händer gör det inte möjligt hantera dessa. EcoTall ser mer hanterbart ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).