Skogsekonomi

Jag vill skapa ett nytt mått

7 inlägg 2045 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jag vill skapa ett nytt mått

Skogz  
#691396 Som vi alla vet så ska det förr eller senare komma ett generationsskifte i varje skogsägarfamilj och det brukar inte alltid vara det lättaste. Det kan vara flera barn som alla vill äga skog och ex antal olika fastighetsbitar med varierande bonitet.

Säg att vi har en familj på två söner med 1 skifte på 100 hektar med bonitet 4.8 och sen ett till skifte på 100 hektar med bonitet 5.2.

Är det verkligen så enkelt då att vi kan dela upp den ena biten till den ena sonen och den andra biten till den andra sonen?

Vissa skulle säga ja, vissa skulle säga nej.
Jag har spånat på att skapa ett mått som tar i beaktning boniteten mer än storleken ''bonitet per krona - BPK''.

1. Man tar marknadsvärdet i området för 1 hektar mark med den vanligaste boniteten i området, säg 5. I detta exemplet kostar 1 hektar med bonitet på 5, 50.000 kr.
2. Nu dividerar vi priset med boniteten, i detta fallet (5) för att få reda på hur mycket 1 bonitetsenhet är värd.

Denna fastighet har således ett BPK mått på 10.000 kronor.

Det vi gör nu är att räkna ut hur mycket mer bonitet som brodern med 5.2 bonitetsskiftet fått jämfört med 4.8 skiftet = 5.2 - 4.8 = 0.4 bonitet per hektar x 100 hektar = 40 bonitet på hela skiftet x 10.000 = 400.000 kronor ska den ena brodern med 5.2 skiftet betala den andra brodern.

Vad tycker ni? Är det för finlirigt och girigt att ta med i beräkningarna?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Jag vill skapa ett nytt mått

Vilsten  
#691397 Tycker inte att varken areal, vireksföråd eller bonitet spelar någon roll vid ett generationsskifte. Det bästa sättet borde vara att gå på marknadsvärdet. Den bit som har ett lägre marknadsvärde, kompenseras med lösöre eller pengar.

Avatar Fallback

Re: Jag vill skapa ett nytt mått

sunkann  
#691409 Borde inte brodern med 5.2 bonitet betala 200 000 kr till andra brodern.?
Så båda bröderna har fått arv värde 5.0 i bonitet enligt exemplet ovan?

Användarvisningsbild

Re: Jag vill skapa ett nytt mått

Skogz  
#691424
sunkann skrev:Borde inte brodern med 5.2 bonitet betala 200 000 kr till andra brodern.?
Så båda bröderna har fått arv värde 5.0 i bonitet enligt exemplet ovan?

Jo så blir det naturligtvis!
Broder 1 har ett skifte som producerar 520 kbm
Broder 2 har ett skifte som producerar 480 kbm

Får broder 2, 200 tusen av broder 1 så kan han gå och köpa sig 4 hektar till som producerar 5 kbm/ha.

Efter detta blir det att
Broder 1 äger ett skifte som ger 520 kbm
Broder 2 äger två skiften som totalt ger 500 kbm

Men broder 2 äger skiftena obelånat medans broder 1 har 200 tkr i lån på sitt skifte.

Det jämnar ut sig på så vis

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag vill skapa ett nytt mått

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691494 Virkesförråd? Terrängförhållanden? Arrondering? Tillgänglighet? Finns hur många parametrar som helst förutom några tiondelar hit eller dit i idealbonitet.

Avatar Fallback

Re: Jag vill skapa ett nytt mått

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691699 Inom lantbruket värderas ibland fastigheter med avkastningsvärde. I detta fallet skulle det absolut vara möjligt men för rättvisans skull bör man ta med de faktorerna som Skogsola nämner. Om fastigheten med marginellt högre bonitet dras med 300m extra i medelskotningsavstånd så kanske det inte är så stor skillnad i avkastningsvärde.

Avatar Fallback

Re: Jag vill skapa ett nytt mått

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691813 Så är det ett tankefel att jämställa idealbonitet med verklig tillväxt. Skiftet med lägre bonitet skulle kunna ha perfekta föryngringar. Skiftet med högre bonitet skulle kunna vara luckigt med olämpligt trädslag som inte utnyttjar marken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).