Skogsröjning

Blandbestånd av gran och björk

17 inlägg 6464 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blandbestånd av gran och björk

Anton_Johansson  
#691238 Hejsan

Idag gick jag över från min bit granskog till björk fältet, och i detta gränsland så kommer det ju upp en del granar som självföryngrat tillsammans med björken. Min fråga är hur man ska tänka i dessa situationer, kan granen leva tillsammans med björken eller är det bara att röja ner den minst dominanta i området?
Har läst lite olika men är inte riktigt på det klara med hur jag ska göra i dessa blandområden.
Det ska sägas med, att all röjning här är ganska eftersatt och vissa områden är otroligt tungjobbade, får växla mellan röjsåg och motorsåg och samtidigt försöka dra ut en del bränsle ved.

Jag bifogar ett par bilder och en film. Pattagranarna ni ser i slutet på filmen ligger redan ner :D



1609603023_20210102_113230.jpg

1609603052_20210102_113259.jpg


Mvh



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691262 Ser trevligt ut. Gran och björk funkar bra ihop.

Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

Cat554  
#691297 Jeg har ikke samme erfaring som Skogsola. Dom gror godt i hop, men bjørken pisker granen, som så blir vardeløs. Imidlertid skal jeg forsøke med kvistning som Älgfoderodlaren gjör. Spennande. OH

Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

jannee  
#691302 Jag friställer granen, gallrar hårt bland björken i förhoppning om att det på sikt kan komma en självföryngring av gran.
Förhoppningsvis finns det gott om granplantor när björken avverkas vid ca 60 års ålder.

Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

Cat554  
#691305 Ja, men har du erfaring i hvor mange av granplantene som overlever uttaget av björken? Jeg tenker da på skader ved felling? Syntes det pleier å bli altfor mye skader. Har derfor röjt ned all bjørk, og samlet bjørk i små, rene bestand der det er blött.
OH

Användarvisningsbild

Re: Blandbestånd av gran och björk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691374 Björken är ju granens moder, så visst går det bra att ha båda trädslagen ihop - givet att björken är förväxande, samt att granarna har fritt uppåt.

Viss nogrannhet vid fällning av björk rekommenderas, så att inte granarna skadas i onödan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

Sture Andersson  
#691379 När jag tittar på filmen ,så tycker jag det ser jättebra ut ,jag hade bara gallrat lite i björket .Så det inte står inpå granet .
Sen beror det ju på vad man tänkt med björket ,för min del när jag ser björk ser jag bara ved .Jag gallrar björk väldigt försiktigt ,tar bort krokiga och när dom står väldigt tätt .Allt för att få fram raka björkar och inte för greniga ,som passar till ved .Sen hugger jag dom innan det blivit för grovt till ved .Då har granen föryngrat sig under och det blir granskog .
Om man inte vill ha ved ,vet fan för björk blir ju bara massaved i dag .
Men det mesta tyder på att det kommer bli elbrist framöver och då blir det elpriser vi inte sett förut ,då tror jag ved kommer stiga i värde.

Användarvisningsbild

Re: Blandbestånd av gran och björk

HannuRöj  
#691511 Finns risker också..
Jag har erfarenheter av självygrad gran ganska mycket. 👍Och visst har det många av oss, mest är ju granskogara självyngrad.
Det som mest orsakar problem (tror jag) är döda stammar och röjningsavfall som ligger på marken. Granplantorna växer väldig bra om det finns mycket björklöv som täcker marken och ruttna träd. Men senare "sjunker marken" plötsligt bland rötterna. 🙁
Trotts stubben vänster på denna bild ser ut urgamla, är inte mer än 15 år jag fällde trädet, en stor asp. Även på stubb finns nu granplantor. Unga granarna som nu har en svag rotsystem var i julgranstorlek och såg väldig bra ut i den tiden.

Jag har lite nya självyngringar med, men det vad jag nu försöker göra annorlunda sätt är att jag inte röjer ner stora mängder på en gång sammt skotar jag bort topparna och riset vid avverkning, så mycket som möjligt.

Jag skulle säga att gallra björksärmen presis så som du har gjort nu. Om nya granplantor dyker upp om ett par år, avverka skärmen.
👍 Lyck att det är en ren björkskärm.
En sak till, kolla diken.

Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

jannee  
#691517 När jag fäller björk i granbestånd slår jag björken där det är FLEST med granplantor (smågranar).
Därefter kvistar jag hela stammen, drar senare till mig den med (vajer)kranen, apterar därefter.
Den (gallringen) av gran som då äger rum är ALLTID av godo. :mrgreen:

Småbjörkar och halvstora björkar har en förmåga att piska granar men när de börjar bli vuxna är de så pass stabila att detta fenomen i hög grad avtar.

Användarvisningsbild

Re: Blandbestånd av gran och björk

Anton_Johansson  
#691577 Härligt att höra alla olika synpunkter i detta ämnet, många som rekommenderar blandskog men att finna fakta på detta är lite svårare tycker jag. Men att gran och björk trivs ihop verkar ju stämma väldigt bra och att röja fritt för granen verkar med självklart bland dom flesta.
Så den stora hjärtefrågan är när man i sånt fall ska plocka ner skärmen av björk för att släppa fram granen helt eller låta dom växa tillsammans fram tills avverkning.
Men eftersom att jag själv eldar med ved i kamin så kan jag ju plocka en del efterhand och kanske man kan sälja lite björkved i framtiden.
Jag tror att marken här är ganska blöt, för björken verkar definitivt trivas bättre än granen, så kanske blir så att granen inte alls vill etablera sig på detta området och då är det ju bara att köra på med björk och hoppas på fler försäljningsmöjligheter i framtiden :)

Jag ska ut och mäta lite stamantal i veckan för att kontrollera min röjning, men om man har ett blandbestånd med 50/50 björk/gran. Hur många stammar bör man ha per hektar? Annars tänker jag att det är den mest dominanta som styr stamantal?
Mycket intressant att läsa olika åsikter och hur man testar sig fram i olika bestånd tackar för all input. Och om man tittar på skogar idag när man är ute och kör är min känsla att vi har väldigt mycket mer blandbestånd i södra Sverige nu än på -90 talet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

Bosda  
#735089 Jag har ca 0,5-1,0 ha med björk som jag gärna vill behålla. Där finns en hel del självföryngrad gran som jag börjat röja bort. Målet är att ta bort så att det blir plats för både björk och gran så det ser ut ungefär som på trådskaparens bilder.
Tänker att björken ska vara självföryngrande men det verkar som att granen är betydligt bättre på att självföryngra sig och tar över.

Vad kan jag göra för att behålla björken och skapa goda förutsättningar för dess självföryngring? Om så krävs kan jag ta bort granen helt och hållet.

PS Jag förstår att det inte är genial strategi ur ett ekonomiskt perspektiv men det är trevligt att ha ett bit björkskog (säger i alla fall familjerådet) 😀

Användarvisningsbild

Re: Blandbestånd av gran och björk

Torbjörn Johnsen  
#735090 Om det redan finns björk på arealen så är det bara att röja/gallra beroende på ålder och utvecklingsfas. I ungdomsåren, upp mot 6-8 meters höjd, kan björken stå ganska tätt för att kvistrensa sig en bit upp på stammen. Men sen, när man börjat ställa i sär dem gäller det att ge kvarvarande björkar tillräckligt med utrymme. Halva kronan ska vara grön och de ska inte trängas. Kommer det sedan gran som underbestånd kan man släppa upp det och låta den producera virke också. Men då tappar man till stor del utseendet och känslan av en björkskog.

Vill du föryngra med björk beror det väldigt mycket på markens beskaffenhet. Har du lättare jordar som inte är fuktiga så brukar björken komma bra efter markberedning. Är det fuktig mark brukar björken komma själv utan markberedning. Oftast räcker det med att det finns enstaka björkar på hygget eller i närheten för att få insådd av björk. Får man för mycket gräs på hygget så har björken svårt att etablera sig. År det torr och sandig mark så passar björken sämre.

Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

surjämten  
#735108 Heja björken!

Användarvisningsbild

Re: Blandbestånd av gran och björk

Älgfoderodlare  
#735112 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 08:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Blandbestånd av gran och björk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735122 Fina rotstockar av björk går även att sälja som timmer. Har varit 18 cm diameter under bark som gällt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).