Skogsröjning

Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

36 inlägg 6362 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Anton_Johansson  
#691243 Hejsan

Vad har ni med er i skogen och mäter med när ni röjer?
Är det ett provytespö för att det är enkelt att kasta runt bland träden och man kollar olika områden efter att man röjt ett tag.
Är det röjsnöre för att det har man ju alltid i fickan och kan kontinuerligt kan testa sig fram som man röjer.
Eller är det så att när man väl testat ett par gånger så räcker det med ögonmåttet för att hålla reda på stammantalet?
Helt rookie i detta området men tänker att jag ska lära mig att ta hand om min skog och förstå hur man kan mäta sig fram till rätt resultat.

1609604361_b_106265_600x600.jpg


1609604361_b_106256_orange_600x600.jpg


Mvh



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691248 När jag gjorde provytor för ett skogsbolag så använde jag röjsnöre och sprayfärg, lättare tyckte jag

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691255 Har aldrig använt något annat än ögonmått men så blir det för snålt röjt också. :-) Fyra meters spö verkar smidigt.

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

JoTh  
#691260 Röjsnöre, trasslar ofta för mig.
Använder istället ett huggarmåttband med en färgad eltape märkt på måttbandet,
för att enkelt se rätt radie.
Vid plantinventering och lite övrig koll används ett vanligt metspö på 6m med en färgad eltape samt liten flagga i toppen.

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

A.falck  
#691265 Jag bara kör. Kontrolerar aldrig.
Men kan tänka mig att det är annat när man kör åt andra.

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Erre  
#691272
A.falck skrev:Jag bara kör. Kontrolerar aldrig.
Men kan tänka mig att det är annat när man kör åt andra.

Samma här.
Har kollat av några gånger genom åren bara för att det är kul.
Men är inget jag gör frekvent.

Men det är nog nyttigt att göra när man börjar röja.
Man har en tendens att röja för snålt i början.

Röjer bara i svärfars skog ska tilläggas.

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691275 Jag tänkte också jag skulle börja räkna lite. Så jag införskaffade röjrullen. Men jag har inte varigt i behov den där jag röjt.
Vedmaskin - Vad var det senaste ni köpte??
Har inte förröjt nåt heller. Så röjmallen har jag inte testat än.🙂

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Anton_Johansson  
#691288
Skogsola skrev:Har aldrig använt något annat än ögonmått men så blir det för snålt röjt också. :-) Fyra meters spö verkar smidigt.


Ja det är detta jag är lite rädd för med, man har ju hört mycket om att röja för lite här på forumet :)
Jag tänker som du med spö, att det vore ju smidigt. Men undra om det är det igentligen, nån som har erfarenhet av spö?.

JoTh skrev:
Röjsnöre, trasslar ofta för mig.
Använder istället ett huggarmåttband med en färgad eltape märkt på måttbandet,
för att enkelt se rätt radie.
Vid plantinventering och lite övrig koll används ett vanligt metspö på 6m med en färgad eltape samt liten flagga i toppen.

Det var ju en smart idé att använda måttbandet, inget trassel bland granarna :)
Låter intressant detta med plantinventering, kan du förklara lite mer hur detta skiljer sig för en glad amatör? :)

Erre skrev:
Samma här.
Har kollat av några gånger genom åren bara för att det är kul.
Men är inget jag gör frekvent.

Men det är nog nyttigt att göra när man börjar röja.
Man har en tendens att röja för snålt i början.


Jag kan tänka mig att man snabbt får upp ett öga för detta, och som nybörjare bör man nog träna ögat. Jättebra att det finns metoder för detta tycker jag.
Vilken metod har du använt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Aowapp  
#691291 Jag har ett gammalt plastsnöre med en ögla i ena änden och en knut på rätt avstånd i andra änden. Även en extra ögla på mitten för att kunna dra ihop radien om det blir för tätt.
Väger i princip ingenting så den är ofta med i bröstfickan.

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691294 Ett fyra meters ( 3,99) metspö verkar smidigt. Såg en proffsröjare som använde det på en skogsdag. Gäller bara att komma ihåg att dubbla resultatet. Annars så blir det väldigt tätt.

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Torbjörn Johnsen  
#691296 Spöt är smidigt. Går att fixa nån smart hållare på dunken. Så får man koll på både spö och dunk. Dra ut nån sektion så ser du vart flaggan och dunken är👍

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

hfab  
#691299 Med 5,64 röjsnöre blir det mindre felmarginal än med 3,99 mätspö.

Jag har använt både spö och snöre tidigare. Sca krävde 100m2 provyta, då föll det sig naturligt att använda röjsnöre.
Om man alltid har snöret sträckt så undviker man trassel.

Jag förordar definitivt mätsnöret.

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

alias  
#691331
Skogsola skrev:Ett fyra meters ( 3,99) metspö verkar smidigt. Såg en proffsröjare som använde det på en skogsdag. Gäller bara att komma ihåg att dubbla resultatet. Annars så blir det väldigt tätt.


Kolla bara så att "4 meters" metspöet verkligen är 4 m långt. Jag kontrollmätte ett spö som farsan köpt och det var endast 3,85 m, vilket gav 7-8 % för låg cirkelyta vilket medförde att man trodde att stamantalet/ha var lägre än i verkligheten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

hpskog  
#691339 Plantinventerade åt Sveaskog för länge sedan. Använde ett spö som jag tror var 2,52 m. Väldigt smidigt men krävde många provytor för att visa korrekt resultat. Använder aldrig röjsnöre eller liknande nu för tiden. Tvekar jag om stam skall bort eller vara kvar så skall den med största sannolikhet bort.

Användarvisningsbild

Re: Röjsnöre, provytespö eller ögonmått

Aowapp  
#691350
hpskog skrev:Tvekar jag om stam skall bort eller vara kvar så skall den med största sannolikhet bort.

Önskar att jag också kunde lära mig det någon gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar