Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

309 inlägg 90260 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#691060
Aowapp skrev:Detta blev ganska långt och lite rörigt men det kanske intresserar någon.

Det blir lite märkligt att jämföra enskilda aktier och skogsfastigheter rent generellt. T.ex har tesla gått otroligt bra, men alla som handlar aktier har inte investerat i det.
Jag tror att det blir mer rättvist att jämföra mot en indexfond, typ Länsförsäkringar global indexnära: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... -indexnara
eller Swedbanks sverigeindex: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... -sverige-a

Även om det är svårt att tro det när man läser på forum med olika alias, som berättar om hur fantastiskt enkelt man kan slå index i en bullmarknad som sedan dopats med centralbanksstimulanser, är det faktiskt så att gemene småsparare underpresterar index.

Väljer man sedan att gå till sin "personliga bankman"(försäljare) utan att ha särskilt bra koll, blir man lätt pålurad storbankens egna fondlösningar med höga och dolda avgifter.

Med det sagt tror jag fortfarande att aktier slår skogsfastigheter på någorlunda lång sikt, men hade du frågat någon på 40- eller 50-talet hade de aldrig rekommenderat dig att köpa bara aktier.

Lägg sedan till att det är enklare att få låna till vettiga räntor om man vill köpa en gård istället för aktier. Då får man räkna på hävstångseffekten man får när man köper gården som dessutom har en mer stabil värdeutveckling än aktierna.
Lagom kul att betala ränta på lånet man tog för att köpa aktier när man är mitt i en börskrasch och värdet halverats. Om man däremot har utrymme att belåna sin gård eller hus och investera detta i aktier, kommer man ju ifrån det problemet eftersom säkerheten finns kvar utanför börsen.



Håller helt med.

Det är lätt att visa sig duktig på börsen när det bara går upp år efter år..

Men när tidvattnet drar sig tillbaka får man se vilka som saknar badbyxor:)

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#691061
jannee skrev:Var det någon som lydde mitt råd att köpa Kindered den 16 nov?
Om i så fall har du fått en värdestegring på ca 15% - på 11/2 månad, i mitt tycke hyfsat bra.
Själv har min portfölj går upp styvt 40 %, Millicom drar ned procentsatsen.
Frugans är "några" strå vassare eftersom hon börjat trada.


Man ska nog vara försiktig att ta råd av nån okänd på nätet.
Gör du 10% per månad över tid tillhör du de bästa i världen, bara att gratulera

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vedproducent  
#691076
jannee skrev:Jag har bara hållit på i 4 år att aktivt ägna mig åt börsen och det går bara bättre (hitintills)
Den första var Mycronic och är väl upp ca 4 ggr
Men även HiQ blev bra och bästa klippet är nog Sinch.
Satt i system att sätta in HELA skogslikviden (inklusive moms) för att vid deklarationen sälja aktier och skatta fram det staten ska ha.

Låter som ett klassiskt misstag. Man köper inte aktier för pengar man måste ha fram inom något år. Det fungerar bara om aktierna stiger i värde. Varför har du inte sysslat med aktier före du är pensionär? Själv började jag precis efter jag fyllt 18 så det blir nu 33 år. Fullärd blir man aldrig men efter 4 år så har man knappt varit med om någonting vill jag påstå.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

fendt311  
#691077 Vad är problemet med sådana börs hajar. Som jannee och hans fru? Dom är ju en riktig tillgång för oss. Dom är ju experter. Dom kan nu direkt ge oss namn på 5st bolag. Som vi ska köpa aktier i. Som bara ökar i värde. Så jannee. Ge oss nu 5st bolag. Där vi ska köpa aktier i. Som bara kommer att stiga i värde. Det kan ju inte vara ett problem för er?

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691078 Den som hade något att köpa för under vårvinterns corona-rea kunde göra klipp. Å andra sidan, den som hade allt på börsen då och behövde stålar hade nog inte lika kul.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Johan$$on  
#691079 Det är ganska enkelt när det gäller råd om specifika aktieinvesteringar, ingen som är seriös och har minsta självrespekt ger några sådana.

De enda som " tipsar" om att du ska köpa en särskild aktie har antingen storhetsvansinne, en egen agenda eller är de helt enkelt svagbegåvade.

Eftersom de enda som lyssnar och tar rygg på sådana är folk som är nya/naiva/okunniga.
Det är därför djupt omoraliskt att försöka påverka vad dessa gör med sina pengar eftersom du aldrig kan veta hur någon investering går och vem vill vara delaktig till att folk förlorar sina pengar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

fendt311  
#691084
Johan$$on skrev:Det är ganska enkelt när det gäller råd om specifika aktieinvesteringar, ingen som är seriös och har minsta självrespekt ger några sådana.

De enda som " tipsar" om att du ska köpa en särskild aktie har antingen storhetsvansinne, en egen agenda eller är de helt enkelt svagbegåvade.

Eftersom de enda som lyssnar och tar rygg på sådana är folk som är nya/naiva/okunniga.
Det är därför djupt omoraliskt att försöka påverka vad dessa gör med sina pengar eftersom du aldrig kan veta hur någon investering går och vem vill vara delaktig till att folk förlorar sina pengar.

Men här är det ju experter som inte förlorar några pengar? Dom går ju bara med vinst?
Howard Hughes sa följande.
"Förlorarna går med strömmen. Vinnarna går emot strömmen"

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#691085 Är man inte auktoriserad kan det var straffbart att ge RÅD.
Däremot kan man säga vilka aktier man har förhoppningar över.
Kindered, Sinch, Pricer, Embracher, Creades tror jag ännu inte nått sin topp.
Å andra sidan kan de också lätt rasa 30 till 40 %
Roburs aktiefond (teknik) har gått som tåget.
Vill man skynda långsamt är det bättre att satsa på aktier med HÖG utdelning för att senare återinvestera utdelningen.
Vedproducent.
Jag har varken haft tid eller intresse för att spekulera i aktier, däremot sparat lite av överskottet, nu kan jag trada lite när jag har lust, å andra sidan handlar det oftast om småpengar.
Senast redigerad av jannee fre 01 jan 2021, 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691088 For den vanlige person som ikkje er spesielt innteresert kjøp fond enten indeks eller aktivt forvalta. Ha fokus på kostnader. Er mitt råd. Ikkje prøv og tima markedet med og gå ut og inn men prøv og kjøpa ekstra mykje når det går dårligt. Det har til no iverfall alltid tatt seg opp igjenn. Dei som pleier gjera da best er gammle damer som ikkje føle med på korleis det går, men som kjøpe jevnt og trutt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

JörgenO  
#691091 Det är ovärdigt att kalla någon som ger aktietips för svagbegåvad, att denne inte har någon självrespekt eller drabbats av storhetsvansinne. Jag förstår inte hur man kan vara så elak eller på vilket sätt det främjar en diskussion på forumet. Tänk om vi skulle bete oss lika nedrigt mot någon som rekommenderar en specifik motorsåg eller tipsar om ett par sköna huggarkängor?
De flesta av oss lyfter ju gärna fram de bra saker vi gjort vare sig det är aktier eller att fälla träd åt rätt håll. Om man köpt på toppen o sålt på botten (som vi nog alla gjort nån gång) brukar det inte vara något man vill skylta med.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#691098 Vi gick på en börssmäll för runt 20 år sedan, minns inte exakt, blev begabbad av många när börsen dök runt 30 %.
Tog dock bara två år innan den var på plus igen.
Gudrun och Per tog över 5 000 fub, detta har vi ännu inte återhämtat oss till fullo från.
Sedan tycker jag det är upp till var och en att avgöra hur denne sköter sin ekonomi.
Aktier likväl som skog är en gambling sedan kan du tycka och tänka vad du vill.
MEN det går inte (jantelagen) att tala om när man gjort ett klipp, däremot går det bra när man berättar vilka felköp man gjort.
Skadeglädjen är tydligen denna enda glädjen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vardon  
#691104 Sen ska man även komma ihåg att fler sätter i system att först köpa aktier, tipsa och få folk att köpa för att sedan sälja när bolaget är övervärderat, aktien dyker.

Hur många bolag finns det på tex stockholmsbörsen jag läser såna tips som att ett bolag av alla att titta närmare på alternativ köper en liten post och ser. Sen värderar man det efterhand och ser hur det stämmer. Och det tar i min värld ett par år och då har jag glömt det. Tyvärr

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691135 Kanskje ein kombinasjon av aksjer og fond er noko og tenka på for dei som er litt innteresert, men «grunnmuren» ville eg latt bestå av fond. Enkeltaksjer meir som krydder til middagen kanskje.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

mooos73  
#691136 Köp aktier med sunt förnuft, det stora klippet kan 99,99% av oss glömma. Köper i stora trygga svenska bolag och så ibland kan jag chansa på ngt mindre "säkert" mest för spänningens skull.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#691144 nån som har räknat nyligen hur mycket hektar skog man får om man köper aktier i holmen, sca eller liknande för säg 100.000:-

brukar ju sägas att köper man aktien köper man skogen och får industrierna på köpet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).