Motorsåg och handhållet

Det ultimata såg testet!

37 inlägg 6043 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691087 Japp.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

anersimyra  
#691099
jannee skrev:Kör på hepos linje.
Låt två män med varsin såg (olika) köra två veckor för att senare byta med varandra och köra ytterligare två veckor.
Deras omdömen borde senare kunna vara vägledande för många presumtiva köpare av 261 eller 550.
Orsaken till två veckor är att det tar tid att köra in sig på en såg för att kunna nyttja just den sågens fördelar.
Svärdslängden ska vara den optimala för skogsarbetaren, men även för sågens optimala balans.
Även sågens dödvikt kommer då att märkas tydligare.

Det ” testet ” har jag själv gjort med skillnaden att det nu pågått i ett par år. Kvalitetsmässigt är sågarna helt jämbördiga och vilken som är att föredra beror för egen del enbart på mindre skillnader som i praktiken är försumbara. Själv hade jag önskat att sthilens bakre handtag hade samma utformning som hos 550 och att 550 fick en motor som gick lika jämnt som sthilen de första minuterna efter start..🙂

Avatar Fallback

Re: Det ultimata såg testet!

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691123 Håller med Anersimyra om Stihl bakre handtag, där är Husqvarna överlägsen.
Men så är det ofta man hittar en egenskap som är bra på en såg och en annan egenskap på en annan såg.
Det som jag tycker har störst betydelse på en såg är varken om den väger några hekto mer eller mindre eller kapar något snabbare än den andra.
Utan det som fäller störst avgörande är ergonomin, i alla fall på en såg man använder till att kvista med .
En såg med bra ergonomi gör att det är lättare att avlasta den mot kroppen eller stammen, och bidrar till att man kan hålla ett högre tempo under dagen.
Det är där jag tycker den största skillnaden ligger om man jämför en modern såg med en som har några år på nacken.

Själv föredrar jag Jonsered (Husqvarna) mycket på grund av det bakre handtaget, samt att jag föredrar Jonseredens i mitt tycke lite mer slimmade sågkropp framför stihls mer runda form.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

anersimyra  
#691189
jl skrev:Håller med Anersimyra om Stihl bakre handtag, där är Husqvarna överlägsen.
Men så är det ofta man hittar en egenskap som är bra på en såg och en annan egenskap på en annan såg.
Det som jag tycker har störst betydelse på en såg är varken om den väger några hekto mer eller mindre eller kapar något snabbare än den andra.
Utan det som fäller störst avgörande är ergonomin, i alla fall på en såg man använder till att kvista med .
En såg med bra ergonomi gör att det är lättare att avlasta den mot kroppen eller stammen, och bidrar till att man kan hålla ett högre tempo under dagen.
Det är där jag tycker den största skillnaden ligger om man jämför en modern såg med en som har några år på nacken.

Själv föredrar jag Jonsered (Husqvarna) mycket på grund av det bakre handtaget, samt att jag föredrar Jonseredens i mitt tycke lite mer slimmade sågkropp framför stihls mer runda form.

Nämnas ska även att 550 har ett genomtänkt barkstöd till skillnad mot 261:ans ” plåtbit.”.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

Williamm  
#691206
anersimyra skrev:
jl skrev:Håller med Anersimyra om Stihl bakre handtag, där är Husqvarna överlägsen.
Men så är det ofta man hittar en egenskap som är bra på en såg och en annan egenskap på en annan såg.
Det som jag tycker har störst betydelse på en såg är varken om den väger några hekto mer eller mindre eller kapar något snabbare än den andra.
Utan det som fäller störst avgörande är ergonomin, i alla fall på en såg man använder till att kvista med .
En såg med bra ergonomi gör att det är lättare att avlasta den mot kroppen eller stammen, och bidrar till att man kan hålla ett högre tempo under dagen.
Det är där jag tycker den största skillnaden ligger om man jämför en modern såg med en som har några år på nacken.

Själv föredrar jag Jonsered (Husqvarna) mycket på grund av det bakre handtaget, samt att jag föredrar Jonseredens i mitt tycke lite mer slimmade sågkropp framför stihls mer runda form.

Nämnas ska även att 550 har ett genomtänkt barkstöd till skillnad mot 261:ans ” plåtbit.”.. 😮


Det bör gå att göra ett barkstöd baserat på 550:ns som passar 261.

Användarvisningsbild

Re: Det ultimata såg testet!

anersimyra  
#691208 Det är annars enkelt att ändra vinkel och storlek på den nedre piggen på 261:an..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Det ultimata såg testet!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691219 Blir litt kort effektiv skjærelengda med 13 toms og barkstøtta men no kjem vel 261 med 14 toms så då hjelpe da vel på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).